وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا موقع ورزش سینه شما خس خس می کند؟

آیا موقع ورزش سینه شما خس خس می کند؟
انقباض برونش‌ یا خس‌خس ناشی از ورزش، زمانی رخ می‌دهد که مسیر هوایی هنگام یا بعد از ورزش تنگ شود. این حالت می‌تواند سبب تنگی‌نفس، سرفه یا خس‌خس شود…
دلیل آن چیست؟
هنگام ورزش، تنفس سریع‌تر می‌شود. اگر مبتلا به خس‌خس ناشی از ورزش باشید، مسیر هوایی خشک و ملتهب می‌شود و نفس‌کشیدن برایتان دشوار می‌شود. همچنین اگر شما مبتلا به آسم یا ادم راه هوایی باشید، احساسی شبیه حملات آسم را خواهید داشت.
چگونه بفهمم که به این مشکل مبتلا هستم؟
در مورد برنامه معمول ورزشی و نشانه‌های خود را با پزشک‌تان صحبت کنید . او شما را معاینه خواهد کرد. ممکن است همچنین نیاز به آزمون تنفسی قبل و بعد از ورزش داشته باشید تا مشخص شود که مبتلا به این مشکل هستید یا نه.
چگونه درمان می‌شود؟
نشانه‌های شما می‌تواند با دارو یا بدون دارو درمان شود. برخی شیوه‌‌های درمان بدون دارو شامل گرم‌کردن صحیح پیش از فعالیت ورزشی و پوشیدن ماسک هنگام ورزش‌کردن در هوای سرد است. همچنین باید از عواملی که سبب تشدید علایم در شما می‌شود مثل هوای سرد،‌ هوای خشک، گرد و غبار، آلاینده‌ها یا مواد شیمیایی موجود در هوا ( نظیر چمن زمین هاکی و استخر شنا) بپرهیزید.

داروهای استنشاقی زیادی می‌تواند به تسکین علایم کمک کند، از جمله موارد زیر:

داروهای گشادکننده برونش کوتاه اثر: این داروها باید 15 دقیقه قبل از ورزش مصرف شود که طول اثر این داروها 4-3 ساعت است.

تثبیت کننده‌های ماست‌ سل‌ها: این داروها را 30- 15 دقیقه قبل از شروع ورزش مصرف کنید، طول اثر این داروها هم 4-3 ساعت است.

تعدیل کننده‌‌های لوکوترین: این دارو را روزانه استفاده کنید؛ ممکن است طول اثری معادل 24 ساعت داشته باشد

کورتیکواستروئید: اگر ورزش می‌کنید و یا آسم دارید، این داروها را یک یا دو بار در روز استفاده کنید.

می‌توانید در مورد اینکه کدام دارو برایتان مناسب است و چگونگی و زمان دریافت آن با پزشک خود صحبت کنید. دستورات پزشک را اجرا کنید و به او بگویید که دارویتان کمک‌کننده بوده یا نه. اگر علایم‌تان جدی شد طوری که با دارو بهتر نشد، حتما به مراقبت پزشکی نیاز دارید.