وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

عدد بی ناموسی در افغانستان !!!

عدد بی ناموسی در افغانستان !!!
اگر در افغانستان هستید و پلاک ماشین شما عدد ۳۹ دارد، درگیر دردسر جدی شده اید که البته این همه داستان نیست. اگر ۳۹ ساله هستید و یا شماره تماستان عدد ۳۹ دارد و یا بدتر از همه در خانه ۳۹ زندگی می کنید، باز هم دردسر دارید.
عدد ۳۹ زمانی به مشکل جدی و خبرساز بدل شد که شماره مسلسل پلاک خودروها در افغانستان به جایی رسید که با عدد ۳۹ آغاز می شد و کسی حاضر نبود این خودروها را بخرد. به گزارش «بی بی سی»، شایع شده که شماره ۳۹ نحس است و برخی آن را چیزی معادل «بی ناموسی» می دانند. حساسیت درباره شماره ۳۹ در گذشته، تنها در شهر هرات بود؛ اما اکنون این باور عام شده و به کابل، مزارشریف و دیگر شهرهای افغانستان نیز رسیده است. احمد غفور، راننده تاکسی در کابل می گوید: از اینکه خودرو ام پلاک ۳۹ دارد، متنفرم.
مردم خیلی طعنه می زنند. این راننده تاکسی می گوید که چندین بار خواسته ماشین خود را بفروشد، اما کسی حاضر نیست آن را بیشتر از نصف قیمت واقعی آن بخرد. برخی از شهروندان شهر کابل می گویند، حساسیت در برابر عدد ۳۹ پدیده جدیدی است و پیشتر در این شهر سابقه نداشته است.
نورالدین همدرد، رئیس پلیس ترافیک کابل، در این زمینه کسانی را مسئول می داند که کارشان خرید و فروش خودروست. آقای همدرد گفت: بنا بر قانون، ما مجبور هستیم پلاک شماره ۳۹ را توزیع کنیم. این نادانی مردم را نشان می دهد که پی خرافات می روند و هیچ کاری مانع نخواهد شد که ما توزیع پلاک ۳۹ را متوقف کنیم.
مردم مجبور هستند این شماره را بپذیرند. این مشکل به اندازه ای جدی شده که بسیاری از کسانی که ماشین های با پلاک ۳۹ داشته اند، برای تبدیل پلاکشان، حاضرند رشوه نیز بدهند. ریشه مشکل دقیقا معلوم نیست، چنین باوری ریشه در کجا دارد. عده ای می گویند عدد ۳۹ در حروف ابجد، یک واژه عربی را می سازد که معادل آن در فارسی معنی بدی دارد.
عده ای هم می گویند سالها پیش مرد بدنامی که شماره ماشین و همچنین شماره خانه اش ۳۹ بوده، در شهر هرات زندگی می کرده و از آن زمان به بعد مردم نسبت به این شماره حساس شده اند. دلیل عام شدن چنین باوری هر چه باشد، اما تأثیر مستقیمی بر زندگی و کار شمار بسیاری از آدم ها گذاشته است. «قیس یاسینی»، یکی از خودرو فروشان در مزارشریف می گوید: خودروهایی که پلاک ۳۹ دارند، دست کم سه هزار دلار از بقیه ارزان تر هستند. این مشکل برای شرکت های مخابراتی هم دردسر ساز بوده است، تا جایی که بسیاری از پذیرفتن شماره تماسی که ۳۹ داشته باشد، خودداری می کنند.
پلیس ترافیک کابل، برای حل این مشکل از روحانیون نیز مدد جسته است. مسئولان پلیس ترافیک می گویند: در همه کشورهای اسلامی، شما پلاک ۳۹ را می بینید، حتی در قرآن سوره های هست که عدد ۳۹ در آن است. در این مورد با روحانیون هم صحبت کردیم و آنها می گویند چنین باورهایی جز خرافات چیزی نیست.
در برخی جوامع دیگر، از جمله ایران، به غلط عدد ۱۳ نشانه بدشانسی شمرده می شود، بسیاری از مردم افغانستان نیز عدد ۱۳ را نحس می دانند، ولی این نخستین باری است که باور خاص مردم نسبت به یک عدد، مشکلات جدی اجتماعی و اقتصادی را به بار آورده است.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره