وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اعطای گواهینامه میراث جهانی به تخت ‌جمشید

اعطای گواهینامه میراث جهانی به تخت ‌جمشید
 
فارس: در آستانه روز جهانی تخت جمشید، مراسم اعطای گواهینامه میراث فرهنگی به تخت جمشید برگزار شد.

مدیر بنیاد پژوهشی پارس پاسارگاد امروز در مراسم اعطای گواهینامه میراث فرهنگی به تخت جمشید كه به مناسبت سی‌امین سال ثبت جهانی این اثر تاریخی و شصتمین سالگرد عضویت كشور ایران در سازمان جهانی یونسكو و در آستانه روز جهانی تخت جمشید برگزار شد،با تشریح فعالیت‌های این بنیاد گفت: بنیاد پارس پاسارگاد در سال 1380 تاسیس شد و تا به حال اقدامات وسیعی در راستای حفظ و شناسایی آثار تاریخی تخت‌ جمشید، نقش رستم، نقش رجب و مناطق اطراف آن انجام داده است.

محمد حسن طالبیان از پاسارگاد و تخت ‌جمشید به عنوان نگین آثار تاریخی ثبت شده در یونسكو یاد كرد و افزود: تخت‌ جمشید دارای ابعاد گوناگونی است و شاید هنوز یك میلیونیوم از ارزش‌های آن را نیافته باشیم.

طالبیان تخت‌ جمشید را آلبومی بزرگ از عناصر و مولفه‌های ایران دانست و گفت: تخت‌ جمشید آینه ‌تمام‌نمای فرهنگ و هویت ایرانی است.

رئیس پژوهشگاه كشور نیز با بیان اینكه نقوش تخت‌ جمشید جوهره تفكر ایرانی است، خاطرنشان كرد: تخت جمشید با عشق و دوستی روی سنگ‌ها حكاكی شده است.

سید مهدی موسوی با بیان اینكه شاید تخت ‌جمشید اعجوبه معماری جهان باشد، تصریح كرد: تخت ‌جمشید در جهان بی‌نظیر است و باید به عنوان محور و مركزیت مطالعات هخامنشی دنیا قرار گیرد.

موسوی یادآوری حفظ مسئولیت و تعهد را یكی از دلایل برگزاری این نشست عنوان كرد و افزود: ظرف چند دهه گذشته بسیاری از میراث فرهنگی تجدید ناشدنی جهان از بین رفته است.

رئیس كمیسیون ملی یونسكو نیز در این مراسم آموزش همگانی برای حفظ آثار تاریخی ثبت شده را یكی از اقدامات لازم برای نگهداری این آثار دانست و گفت: مردم باید مهارت و دانش لازم حفاظت از آثار تاریخی را بیاموزند تا خود از این آثار مراقبت كنند.

محمد رضا سعیدآبادی با اشاره به اینكه سال‌ها از ثبت جهانی آثار تاریخی ایرانی گذشته است، عنوان كرد: در زمینه حفظ و نگهداری از این آثار تاریخی هنوز برنامه مدونی برای آموزش نوجوانان و جوانان ایرانی اتخاذ نشده است.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسكو در تهران نیز در این مراسم از ایران به عنوان عضو فعال این سازمان یاد كرد و اظهار داشت: این كشور در شصتمین سال همكاری خود با سازمان یونسكو از دستاوردهای چشمگیری برخوردار شده است.

چونلی‌ حان اضافه كرد: نقش ایران در تكامل این سازمان بسیار موثر بوده و تاكنون 9 اثر به عنوان میراث فرهنگی در ایران به ثبت رسیده كه شش اثر پس از سال 2003 ثبت شده است.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسكو با بیان اینكه دولت ایران از شش اهرم سازمان یونسكو چهار اهرم آن را پذیرفته است، گفت: از این پس وظیفه دولت برای حفظ و نگهداری از این اثر تاریخی سنگین‌تر شده است.

عضو سابق كمیته انقلاب و مسئول حوزه علمیه مرودشت نیز با بیان اینكه گاهی احساسات بر عقل غالب می‌شود، گفت: ابتدای انقلاب اسلامی كسانی با قصد غارت‌گری سعی در تخریب تخت‌ جمشید داشتند كه موفق نشدند.

حجت‌الاسلام سید محمود موسوی‌نژاد تصریح كرد: ما در آن زمان با مراقبت از تخت‌ جمشید یك اثر بزرگ تاریخی را از تخریب همیشگی نجات دادیم.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز