وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

دلیل چاقی چیست ؟

دلیل چاقی چیست ؟
انسان‌ها با هم متفاوتند. رژیم غذایی ثابتی برای كاهش وزن همه افراد وجود ندارد. در بعضی از افراد با رعایت رژیم غذایی خاص وزن‌شان كاهش می‌یابد ولی دوباره به رژیم غذایی قبلی برمی‌گردند و در نتیجه وزن این افراد در طی زمان كاهش و افزایش می‌یابد كه این كاهش و افزایش متناوب وزن برای سلامتی مضر است. بهترین راه برای كاهش وزن، تغییر روش زندگی یعنی داشتن تغذیه سالم و ورزش منظم است.
دلایل زیادی برای افزایش وزن وجود دارد. اغلب اضافه وزن مشكل خانوادگی است. ممكن است در برخی شرایط مانند ناراحتی، استرس یا زمان تنهایی با خوردن خود را آرام كنید. بعضی اوقات كاهش متابولیسم بدن یعنی كاهش سوختن انرژی بدن، علت چاقی است. یكی دیگر از علت‌های چاقی تغییر سطح هورمون‌های بدن است.
 
تغییر رژیم غذایی می‌تواند به كاهش وزن كمك كند، ولی وزن دوباره برمی‌گردد، مگر اینكه راهی برای برطرف كردن علت افزایش وزن پیدا كنید. یعنی راهی برای كاهش استرس و رهایی از تنهایی پیدا كنید. بعضی بیماری‌ها و مصرف برخی داروها نیز باعث افرایش وزن می‌شوند. به همین دلیل قبل از اقدام برای كاهش وزن باید از نظر ابتلا به برخی بیماری‌ها بررسی شوید.
مصرف برخی داروها باعث افزایش وزن می‌شود. تعدادی از این داروها به این شرح هستند:
– آنتی هیستامین‌ها
– برخی داروهای فشارخون
– داروهای ضد بارداری
– داروهای افسردگی
– انسولین
– برخی داروهای صرع

برای كاهش وزن، در روز چقدر باید خورد؟
بیشتر افراد می‌توانند به طور منظم سه وعده غذایی بخورند. هر سه وعده غذایی باید هم اندازه و كم چربی باشد. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند كه پنج الی شش وعده كوچك به فاصله دو الی سه ساعت مصرف كنند. صبحانه بخورید و هیچ وعده غذایی را حذف نكنید.

 
شاید حذف وعده غذایی در ابتدا باعث كاهش وزن شود ولی در درازمدت باعث افزایش وزن می‌شود. حذف وعده غذایی باعث ایجاد گرسنگی و افزایش تمایل به خوردن در وعده بعدی می‌شود. پس از حدود یك ماه خوردن صبحانه طبیعی، نهار و شام سبك، بدن شما متناسب می‌شود.

چه نوع رژیم غذایی باید مصرف كرد؟
به مقدار انرژی موجود در غذایی كه می‌خورید، كالری می‌گویند. برای كاهش وزن باید میزان كالری دریافتی كمتر از نیاز بدن باشد. بعضی غذاها كالری بیشتری نسبت به دیگر غذاها دارند. برای مثال، غذاهایی كه سرشار از چربی و قند هستند، كالری بیشتری دارند. اگر كالری دریافتی بیشتر از نیاز بدن باشد، به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. باید رژیم غذایی سالم كه دوست دارید و می‌توانید برای مدتی ادامه بدهید را انتخاب كنید. رژیم غذایی باید كم چرب، كم قند و سرشار از فیبر و پروتئین باشد.

سعی كنید یك الی دو فنجان میوه یا سبزی، ۵٠ الی ۷٠ گرم نان كامل و ٣٠ الی ۵٠ گرم گوشت یا جایگزین گوشت در بیشتر وعده‌ها مصرف كنید. خوردن هویج، خیار، گوجه‌فرنگی، قارچ، كلم، گل كلم، كاهو، شلغم، سبزی خوردن و انواع سبزیجات می‌توانند در كاهش وزن كمك‌كننده باشند. خوردن هویج باعث پر شدن معده و احساس سیری می‌شود. روی سالاد می‌توانید از آب لیمو یا سركه و یك قاشق روغن زیتون استفاده كنید ولی از مصرف سس مایونز خودداری كنید. خوردن مایعات برای سلامتی خیلی مهم است. آب، شیر كم‌چرب یا چای تلخ با قند كم مصرف كنید.

چه نوع مواد غذایی را نباید مصرف كرد؟
از خوردن بستنی، كره، پفك، چیپس، تنقلات و آجیل و هر چیزی كه پركالری است، خودداری كنید. تعدادی از مواد غذایی مانند نوشیدنی‌های شیرین، پر كالری و بدون مواد مغذی هستند. این نوشیدنی‌ها مانند آبمیوه‌ها باعث افزایش قند و كالری می‌شوند. تغییر رژیم غذایی سخت و وقت‌گیر است اما سعی كنید ناامید نشوید. تغییرات را كم و به آهستگی ایجاد كنید تا به تدریج با این تغییرات عادت كنید.

چه مقدار ورزش برای كاهش وزن كمك‌ كننده است؟
خوردن، بخشی از تعادل انرژی در بدن است. بخش دیگر میزان فعالیت شماست. بیشتر انسان‌ها دریافت كالری را افزایش می‌دهند ولی فعالیت روزانه تغییری نمی‌كند و منجر به چاقی می‌شود. با ورزش و افزایش فعالیت می‌توانید كالری را بسوزانید.

 
بهترین راه برای كاهش وزن مصرف كالری كمتر و ورزش است. برای داشتن بدنی متناسب باید فعالیت روزانه را افزایش داد. حداقل ٣٠ دقیقه فعالیت متوسط تا سخت برای داشتن بدنی متناسب مفید است. برای كاهش وزن باید میزان فعالیت را تا ۶۰ دقیقه در روز افزایش دهید یا فعالیت‌های سخت انجام دهید.
 
یكی از ورزش‌های مفید برای كوچك كردن شكم این است كه در حین راه رفتن یا انجام كارهای دیگر، به مدت هفت دقیقه شكم رو داخل بدهید، مانند زمانی كه می‌خواهید دكمه شلوار تنگ رو ببندید. روزانه سه بار و هر بار هفت دقیقه این كار را تكرار كنید. ماساژ قسمت‌هایی كه انباشته از چربی است نیز می‌تواند كمك‌كننده باشد.

برای كاهش وزن چه كارهای دیگری باید انجام داد؟
– برای خوردن غذا از ظرف‌های كوچك‌تری استفاده كنید تا مقدار كمتری غذا بكشید.

– غذا را زیاد بجویید و آهسته غذا بخورید. در این صورت تمایل شما برای خوردن غذا كاهش می‌یابد.
– لقمه‌های كوچك‌تر بردارید و از قاشق كوچك‌تر برای مصرف برنج استفاده كنید.
– سعی كنید همه غذای موجود در ظرف را نخورید و مقداری را دست نخورده نگه دارید. این كار باعث ایجاد حس درونی برای جلوگیری از پرخوری می‌شود.
– بعد از تمام شدن غذایتان از سر سفره غذا برخیزید تا دیگر نخورید.
– فاصله زمانی بین مصرف غذا و خواب را افزایش دهید.

مقدار كاهش وزن در هفته چقدر باید باشد؟
نباید بیشتر از یك كیلو در هفته وزن را كم كرد. كاهش وزن بیشتر از دو كیلو در هفته به معنی از دست دادن آب بدن و كاهش حجم عضلات به جای كاهش چربی اضافه است. اگر این كار را انجام دهید، انرژی شما كاهش می‌یابد و دوباره افزایش وزن خواهید داشت.