وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ترافیك ‌فیلم‌ها درآغاز فصل ‌گرما

صنعت سینما اولین ماه فصل گرم خود را با خشنودی پشت‌سر گذاشت.

فیلم‌های پرهزینه و گران‌قیمت، صنعت سینما را به نفس‌نفس زدن انداخته است. سال قبل، پیش از آنكه «شوالیه تاریكی» كریستوفر نولان در روز هجدهم جولای اكران عمومی شود، بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی سینما از تصمیم كمپانی برادران وارنر برای نمایش عمومی فیلم خود در این تاریخ انتقاد كردند. به اعتقاد آنها انتخاب چنین زمانی برای نمایش عمومی فیلم در فصل تابستان كمی «دیر» بود. فصل تابستان سینما به صورت رسمی، زودتر از 21ژوئن شروع نمی‌شود اما امسال،  تابستان سینما زودتر از حد معمول شروع شده.

ترافیك ‌فیلم‌ها درآغاز فصل ‌گرما

امسال  صنعت سینما فیلم‌های پر سروصدای خود را از ماه می روانه پرده سینماها كرد و به راحتی می‌توان گفت كه هر 6  فیلم سینمایی كه طی این مدت به نمایش عمومی درآمدند، از مطرح‌ترین و پر سروصداترین محصولات دنیای سینما در سال اخیر بوده‌اند.

فصل تابستان همیشه فصل نمایش انواع و اقسام فیلم‌ها در ژانرهای مختلف بوده است. این فیلم‌ها رشته‌ای از كارهای كمدی تا گنگستری و ترسناك را دربر می‌گیرد. اما خبر بد این است كه با وجود 5 یا 6 فیلم موفق در گیشه نمایش، آنها می‌توانستند باز هم با فروش بهتری روبه‌رو شوند؛ اگر فضای بیشتری برای تنفس داشتند. همین نكته زنگ خطر را برای صنعت سینما به صدا درمی‌آورد كه دقت بیشتری در نوع كار خود اعمال كند و تلاش كند هم فیلم‌های بهتری تولید كند و هم شرایط اكران عمومی آنها را بهتر از گذشته كند.

سالن‌های سینماها در ماه می 3‌فیلم فانتزی نشان دادند كه شامل «سرچشمه‌های مردان ایكس: مرد گرگ‌نما» (محصول كمپانی فوكس قرن بیستم)، «سفرهای ستاره‌ای» (پارامونت) و «رستگاری ترمیناتور» (بردران وارنر) می‌شود. 2 فیلم خانوادگی «شبی در موزه: نبرد برای اسمیت سونیان» (فوكس قرن بیستم) و انیمیشن كامپیوتری بالا (والت دیزنی و شركت كامپیوتری پیكسار) و یك فیلم دلهره‌آور «فرشتگان و شیاطین» رقبای این فیلم‌ها در گیشه نمایش بودند. در بین این 6 فیلم، فقط قسمت چهارم مجموعه فیلم «ترمیناتور» با بازی كریستین بل، فروش مأیوس‌كننده داشته و نتوانسته انتظارات و پیش‌بینی‌ها را برآورده كند اما تمام این 6‌فیلم در كل، وضعیت خوبی را برای جدول گیشه فروش فراهم كردند.

اكران تعداد زیادی فیلم سینمایی در ماه می در عین حال بیانگر نوعی تجارت مخاطره‌آمیز هم هست كه حكایت از نوع نمایش عمومی فیلم‌های پرسروصدا در یك مدت‌زمان كوتاه (و با فاصله كم از یكدیگر) می‌كند.

فروش كلی فیلم‌ها در ماه می در خاك آمریكا حدود یك‌میلیارد دلار بوده است. این رقم خیلی نزدیك به رقم فروش 987 میلیون دلاری ماه می سال 2008 است. سال قبل در ماه می، 2 فیلم «مرد آهنی» و «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه كریستال» موفق شدند به تنهایی در آمریكا به فروش 300 میلیون دلاری دست پیدا كنند. صنعت سینما در ماه می امسال، هنوز نتوانسته فیلمی را روانه اكران عمومی كند كه بتواند به چنین فروش بالایی دست پیدا كند. در عین حال، فروش فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش بین‌المللی را نیز نباید از یاد برد.

اكران تعداد زیادی فیلم سینمایی در ماه می در عین حال بیانگر نوعی تجارت مخاطره‌آمیز هم هست كه حكایت از نوع نمایش عمومی فیلم‌های پرسروصدا در یك مدت‌زمان كوتاه (و با فاصله كم از یكدیگر) می‌كند. صنعت سینما تا پیش از این به صورت سنتی به شیوه دیگری عمل می‌كرد و از آنجا كه می‌خواست سلامت و امنیت فیلم‌هایش در نمایش عمومی را تضمین كند، هیچ وقت در یك چنین فاصله زمانی كوتاهی، فیلم‌های بسیار مطرح خود را روانه پرده سینماها نمی‌كرد.

این در حالی است كه تمام تلاش هالیوود این است كه جدول گیشه نمایش را تبدیل به یك بازار موفق و یك حرفه یا تجارت پرسروصدا و مقبول كند. به همین دلیل است كه كمپانی‌های فیلمسازی و تهیه‌كنندگان سینمایی، حساب ویژه‌ای روی فصل تابستان باز می‌كنند. آنها امید خیلی زیادی به موفقیت خیلی خوب و زیاد محصولات خود در این فصل دارند.در این رابطه، مجموعه‌های سینمایی جایگاه ویژه‌ای دارند و كمپانی‌ها روی قسمت‌های جدید مجموعه فیلم‌های موفق خود حساب ویژه‌ای باز می‌كنند.

كمپانی‌های فیلمسازی براساس یك تحلیل جدید محصولات پرسروصدا و پرهزینه خود را در اولین روزهای ماه می اكران عمومی می‌كنند تا كارهایشان جزو اولین محصولاتی باشد كه تماشاگران با آنها دیدار می‌كنند. به این ترتیب، شانس موفقیت مالی بیشتری در گیشه نمایش دارند. این در حالی است كه دانش‌آموزان- كه بخش مهمی از تماشاگران محصولات تابستانی سینما هستند- تا ماه ژوئن، هنوز سر كلاس‌های درس خود هستند.

این نظریه كه صنعت سینما بهتر است فیلم‌های خود را از ماه می اكران عمومی كند، از یك دهه قبل مطرح شد. با گذشت زمان این بحث جدی‌تر شد و با موفقیت كلان فیلم‌های «مرد عنكبوتی 3»، «شرك3» و «دزدان دریایی كارائیب: پایان دنیا» در ماه می سال 2007، همگان باور كردند كه فصل تابستان سینما را می‌توان كمی زودتر از حد معمول و در ماه می شروع كرد.

صنعت سینما تا پیش از این به صورت سنتی به شیوه دیگری عمل می‌كرد و از آنجا كه می‌خواست سلامت و امنیت فیلم‌هایش در نمایش عمومی را تضمین كند، هیچ وقت در یك چنین فاصله زمانی كوتاهی، فیلم‌های بسیار مطرح خود را روانه پرده سینماها نمی‌كرد.

اما سود و منفعت ناشی از نمایش فیلم‌های تابستانی از ماه می، كم‌كم در حال تبخیر شدن است. برای امسال صنعت سینما، 3 فیلم بسیار مطرح خود را در پایان ماه ژوئن و اوایل ماه جولای روی پرده سینماها می‌فرستد.

این فیلم‌ها عبارتند از: «تغییرشكل‌دهندگان: انتقام قربانیان»، «عصر یخی: ظهور دایناسورها»‌و «هری‌پاتر و شاهزاده نیمه اصیل». به گفته تحلیل‌گران اقتصادی سینما، این فیلم‌ها جای زیادی برای مانور دارند. در حقیقت، زمانی كه كمپانی‌های فیلمسازی در اواخر سال 2007 شروع به تعیین تاریخ اكران عمومی فیلم‌هایشان در سال 2009 كردند، هیچ كس فكر نمی‌كرد كه ماه می ماه برخورد تند و شدید فیلم‌های پرسروصدا با یكدیگر باشد. با گذشت زمان، آنها تازه متوجه شدند كه چه اتفاقی رخ داده و چگونه تعداد زیادی فیلم مطرح، در فاصله بسیار كمی از یكدیگر، روی پرده سینماها می‌روند  اما آنها كمی دیر متوجه این موضوع شدند و زمان برای تغییر آنها خیلی دیر بود.

برای مثال قسمت یازدهم مجموعه فیلم «سفرهای ستاره‌ای» (كه با نگاهی به مجموعه تلویزیونی موفق دهه شصتی «سفرهای ستاره‌ای» ساخته شده) در اصل قرار بود اواخر دسامبر سال 2008 روی پرده سینماها برود. اما كمپانی پارامونت نمایش عمومی آن را تا هشتم ماه می 2009 به تعویق انداخت. حتی كمپانی فوكس قرن بیستم هم می‌خواست قسمت چهارم «مردان ایكس» را روز اول ماه می اكران عمومی كند.

سخنگوی فوكس در دسامبر سال 2007 گفته بود كه قسمت دوم «شبی در موزه» در تعطیلات روز یادبود آمریكا (مموریال ری) سال 2009 به نمایش عمومی درخواهد آمد. این روز از آن دسته روزهایی است كه بسیار شلوغ و پرترافیك است و فیلم‌های زیادی می‌خواهند در این تاریخ اكران عمومی شوند. در عین حال، از آنجا كه قسمت اول «شبی در موزه» نمایش موفقیت‌آمیزی در كریسمس2006 داشت، این تحلیل هم وجود داشت كه بهتر است قسمت دوم فیلم در ایام مشابهی به نمایش عمومی درآید  اما فوكس فكر می‌كرد تنها فیلم روز یادبود مربوط به كمپانی خودش است. برادران وارنر هم در این فكر بودند كه قسمت چهارم «ترمیناتور» را در همین ایام اكران عمومی ‌كنند.

تداخل اكران عمومی فیلم‌های مهم در نزدیكی یكدیگر در ماه می، باعث شد تا 3 فیلم فانتزی جدید سینما طی 4 هفته روی پرده سینماها برود. این 3‌فیلم همچنین با قسمت دوم «رمز داوینچی» یعنی «فرشتگان و شیاطین» (كه 15 ماه می اكران عمومی شد) نیز در رقابت بودند. حتی «شبی در موزه 2» هم رقیب 3 فیلم پرسروصدای فانتزی اوایل ماه می بود. انیمیشن «بالا» هم از قبل به عنوان یك رقیب بزرگ تابستانی در فصل سینما معرفی شد. كمپانی والت دیزنی پس از مشورت با شركت كامپیوتری پیكسار، تصمیم گرفته بود این انیمیشن را روز 12 ژوئن روی پرده سینماها بفرستد  اما بنا به دلایلی كه هیچ وقت اعلام نشد، آنها این زمان را به 29 ماه می تغییر دادند.

نسخه‌های سه‌بعدی فیلم در 3 روز اول نمایش در حدود 35 میلیون دلار از كل فروش 68میلیون دلاری را از آن خود كردند. نمایش نسخه‌های سه‌بعدی «بالا» كمی زودتر از نمایش نسخه‌های سه‌بعدی «عصر یخی: ظهور دایناسورها» صورت گرفت تا بتوانند تماشاگران بیشتری را جذب خود كنند. این انیمیشن كامپیوتری روز اول جولای به نمایش عمومی درمی‌آید.

منتقدان سینمایی می‌گویند یكی از دلایل اصلی این كار این بود كه انیمیشن فوق (كه نسخه‌های سه‌بعدی آن هم در سطح وسیعی به نمایش درآمد) فرصت آن را داشته باشد كه این نسخه‌های سه‌بعدی را در معرض دید تماشاگران علاقه‌مند قرار دهد. نسخه‌های سه‌بعدی فیلم در 3 روز اول نمایش در حدود 35 میلیون دلار از كل فروش 68میلیون دلاری را از آن خود كردند. نمایش نسخه‌های سه‌بعدی «بالا» كمی زودتر از نمایش نسخه‌های سه‌بعدی «عصر یخی: ظهور دایناسورها» صورت گرفت تا بتوانند تماشاگران بیشتری را جذب خود كنند. این انیمیشن كامپیوتری روز اول جولای به نمایش عمومی درمی‌آید.

حالا سؤالی كه مطرح می‌شود این است كه اكران عمومی این فیلم‌های پرسروصدا در نزدیكی یكدیگر، چه قیمتی را برای كمپانی‌های فیلمسازی به همراه خواهد داشت. نكته‌ای كه تحلیل‌گران سینمایی مطرح می‌كنند این است كه فیلم‌های سینمایی (حالا هر فیلمی كه می‌خواهد باشد) باید فرصت كافی برای نمایش عمومی داشته باشد و تماشاگران فرصت آن را پیدا كنند كه در كمال آرامش و با دقت كامل، بتوانند به تماشای آنها بپردازند.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز