وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ناخن ها نشانگر بیماریهای درون هستند

ناخن ها نشانگر بیماریهای درون هستند
استفاده طولانی‌مدت از لاک به بافت‌های اطراف ناخن و حتی به پوست نواحی دورتر صدمه می‌زند. ناخن از اپیدرم که منشاء مو و لایه خارجی پوست است، ساخته شده و به همین دلیل بعضی از بیماری‌های ناخن و پوست، مشترک است…

 قسمت اصلی ناخن، صفحه آن است که نقش حفاظت از بند انگشتان را بر عهده دارد، بستر ناخن تشکیل شده‌است از تیغه‌های طولی موازی رگ‌های خونی کوچکی که در قاعده آنها قرار دارند.
چین‌های ناخن در اطراف و ابتدای آن به‌وسیله کوتیکول به ناخن چسبیده‌اند که در صورت ازبین‌رفتن آنها، زمینه عفونت ریشه ناخن فراهم می‌شود.

 
ریشه ناخن یا ماتریکس نیز قسمت تولیدکننده ناخن است که صدمه به آن، تغییر شکل دائمی ناخن را به همراه دارد. بستر ناخن که صفحه ناخن به آن چسبیده، سرشار از عروق خونی و فاقد چربی زیرجلدی است. استفاده از لاک، معمولا باعث صدمه قابل‌توجه به ناخن، بافت‌های اطراف آن و حتی صدمه به پوست نواحی دورتر می‌شود.

  بیشتر آنها حاوی موادی مانند نیتروسلولز، رزین‌هایی مانند تولوئن و سولفونامیدها و حلال‌هایی مانند تولوئن و بوتیل و موادرنگی هستند. علاوه بر این، واکنش‌های حساسیتی مانند درماتیت آلرژیک به وفور در اطراف ناخن یا نواحی‌ای که با ناخن تماس دارند، مانند پلک‌ها، صورت و طرفین گردن دیده می‌شود.

بررسی ظاهر ناخن‌ها اهمیت زیادی دارد چون مسطح و صاف بودن بستر ناخن برای رشد طبیعی آن ضروری است. در غیر این صورت، ممکن است ناخن شکسته یا شیارهایی روی آن به وجود آید که استفاده از لوازم آرایشی روی ناخن را غیرممکن می‌کند. گاهی نشانه‌های هشداردهنده ابتلا به برخی بیماری‌ها، از هپاتیت گرفته تا بیماری‌های قلبی، در ناخن‌ها آشکار می‌شوند.

تغییرات در ناخن‌ها می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری موضعی مانند عفونت قارچی یا نشانه ابتلا به بیماری عمومی‌ای مانند لوپوس یا کم‌خونی باشد. اگر فردی دچار کم‌خونی باشد، با معاینه ناخن‌های او می‌توان به وجود بیماری پی برد که البته این معاینه و یافته‌های باارزش آن، در خانم‌هایی که مدام لاک به ناخن دارند، امکان‌پذیر نیست.

کمبود آهن می‌تواند علت نازک بودن ناخن و تقعر آن باشد. زردشدن و داشتن لبه‌های برجسته و کلفت ناخن و رشد کم آن در بیماری‌های ریوی، مانند آمفیزم دیده می‌شود. بیماری پسوریازیس که شروع آن در بسیاری موارد از ناخن است، در 10 درصد موارد باعث شکاف و سوراخ‌سوراخ شدن ناخن می‌شود و با مشاهده این نشانه به موقع می‌توان آن را تشخیص داد.

 
بیماری قلبی می‌تواند بستر ناخن را به رنگ قرمز درآورد و حتی بیماری‌های شایع مانند بیماری تیرویید هم می‌توانند تغییرات غیرطبیعی در بستر ناخن ایجاد کنند. ناخن‌ها نشانه‌های کوچک زیادی از آنچه درون ما می‌گذرد، دارند و توجه به بهداشت و سلامت ناخن‌ها مهم است و نباید فقط به زیبایی آنها توجه کرد.