وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

بهترین و بدترین کشور ها برای مادر شدن کدامند؟!!

بهترین و بدترین کشور ها برای مادر شدن کدامند؟!!
نتایج تحقیقی جدید نشان می دهد مادر بودن با وجود اینکه بسیاری آرزوی آن را دارند و یا به آن افتخار می کنند  در همه کشورها پدیده ای خوشایند نیست  در واقع بر اساس این تحقیق خوب یا بد بودن مادر بودن و مادر شدن به کشور سکونت افراد بستگی دارد.

به گزارش ایران ناز سازمان غیر دولتی کودکان را حفظ کنیم تحقیق جهانی را به مناسبت روز مادر انجام داده است که بر اساس نتایج آن بدترین کشور برای مادر شدن کشور نیجر است،  این عنوان در گزارش سال گذشته به کشور افغانستان اختصاص یافته بود.

ایالات متحده در این گزارش جدید رتبه 25 را در میان 165 کشور مورد مطالعه به دست آورده است و 6 پله از رتبه سال گذشته اش صعود کرده است. این رتبه بندی ها بر اساس شاخصهایی مانند سلامت مادران،  تحصیلات و وضعیت اقتصادی و همچنین سلامت و تغذیه کودکان انجام گرفته است. در این تحقیق 43 کشور توسعه یافته و 122 کشور در حال توسعه مورد مطالعه قرار گرفته اند.

همانطور که انتظار می رود، کشورهای توسعه یافته بهترین مناطق برای مادر بودن هستند و برترین آنها نیز کشور نروژ است. کشورهای آفریقایی نیز پایین ترین رتبه ها را در این رابطه به خود اختصاص داده اند.

10 کشور برتر در این گزارش کشورهای نروژ، ایسلند،  سوئد، نیوزیلند، دانمارک، فنلاند، استرالیا،  بلژیک، ایرلند و هلند انتخاب شده اند و در مقابل بدترین کشورها نیجر، افغانستان، یمن، گینه بیسائو، مالی، اریترآ، چاد، سودان، سودان جنوبی و جمهوری کنگو معرفی شده اند.

جدول رتبه بندی بهترین و بدترین کشورها برای مادران
 
رتبه بهترین کشورها رتبه بدترین کشورها
1 نروژ 165 نیجر
2 ایسلند 164 افغانستان
3 سوئد 163 یمن
4 نیوزیلند 162 گینه بیسائو
5 دانمارک 161 مالی
6 فنلاند 160 اریترآ
7 استرالیا 159 چاد
8 بلژیک 156 سودان
9 ایرلند 156 سودان جنوبی
10 هلند/بریتانیا 156 جمهوری کنگو
 
بر اساس این گزارش بیش از نیمی از کودکان جهان به 6 عنصر حیات بخش یعنی مکملهای غذایی آهن دار در زمان بارداری مادران،  تغذیه از شیر مادر،  مکملهای غذایی،  ویتامین A، زینک و آب و بهداشت دسترسی ندارند.

در این گزارش به منظور نمایش دادن تفاوت میان زندگی مادرانی که در بدترین و بهترین کشورها زندگی می کنند نروژ را با نیجر مقایسه کرده است: در کشور نروژ در ازای هر نوزادی که متولد می شود یک پرستار و متخصص بهداشت و سلامت حضور دارد، در حالی که در کشور نیجر از هر سه نوزاد یک نوزاد از این شرایط برخوردار است.

 
در کشور نروژ 40 درصد از کرسی های مجلس در اختیار زنان است در نیجر تنها 13 درصد از نماینده های مجلس زن هستند. یک دختر معمولی نروژی می تواند 18 سال به تحصیل پرداخته و طول عمری برابر 83 سال داشته باشد اما یک دختر در نیجر تنها 4 سال تحصیل کرده و طول عمری برابر 56 سال دارد. از هر 175 زن نروژی یک زن پیش از تولد پنج سالگی فرزندش وی را از دست می دهد، این نسبت در نیجر یک در هفت است.