وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

10اشتباه بزرگ در سرمایه گذاری

۱) سفارش انحصاری
یكی از اشتباهاتی كه ممكن است در همان مراحل اولیه ی سرمایه گذاری اتفاق بیفتد، سرمایه گذاری بر روی سفارش های انحصاری و محدود است. در سفارش های انحصاری شما ملزم به پرداخت قیمت دقیق كالا هستید، اما اگر از سفارش های كلان استفاده كنید، قیمت هر كالا در زمان های مختلف می تواند تغییر پیدا كند و شما دیگر ملزم به پرداخت هزینه اولیه نیستید. سرمایه گذارهایی كه قصد خرید و فروش طولانی مدت را دارند باید حتماً از سفارش های كلان استفاده كنند. اگر شما قصد دارید كه سپرده هایتان را برای مدت زمانی نزدیك به ۱۰ تا ۱۵ سال سرمایه گذاری نمایید، دیگر نباید نگران چند هزار تومان بالا و پایین شدن آنی بازار باشید.

۲) سود ناخالص
سرمایه گذاری سود ناخالص می تواند به شدت سلامت اقتصادی شما را به خطر بیندازد. در حقیقت سود ناخالص به بودجه ای اختصاص داده می شود كه شركت بازرگانی مورد نظر از اعتبار سپرده های خودتان به شما وام می دهد تا از آن طریق بتوانید اوراق بهادار بیشتری را خریداری كنید. به طور طبیعی هر كس به ارزش ۵۰% از اعتبار خود قادر به خرید اوراق بهادار می باشد. زمانیكه روند قیمت ها رو به كاهش میروند و مانده حساب شما از رقم معینی پایین تر می رود، بهره وام و سود ناخالص به طور آنی از حسابتان برداشت خواهد شد. به جای این كار بهتر است كه ابتدا پول هایتان را پس انداز كنید و با مبلغی كه در دست دارید، سرمایه گذاری را شروع نمایید.

۳) بی توجهی نسبت به میزان سهام
گاهی اوقات اتفاق می افتد كه بیش از اندازه حساب های خود را چك می كنید، اما خلاف این امر هم ممكن است اتفاق بیفتد. گاهی اوقات افراد نسبت به آینده ی اقتصادی خود بدبین می شوند و به همین دلیل تمایلی ندارند كه حساب های خود را چك كنند. باید سعی كنید تا میان دریافتی ها و پرداختی های خود یك تعادل ایجاد كنید. اكثر كارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند كه باید حداقل هفته ای یك مرتبه كلیه حساب ها چك شود. چك كردن روزانه حساب ها ممكن است منجر به تصمیم گیری های اشتباه شود چرا كه با نواسانات نامتعادل بازار، فرد ممكن است سرمایه گذاری های نادرستی را انجام دهد.

۴) نظارت بیش از اندازه بر روی سهام
برخی از سرمایه گذاران هستند كه با مشاهده كوچك ترین تغییرات به صورت آنی حساب های خود را چك می كنند تا ببینند چه اتفاق روی داده. برخی از این افراد حتی ۲ تا ۳ مرتبه در روز نیز یك چنین كاری را انجام می دهند. مشكلی كه وجود دارد این است كه بازار بورس در كوتاه مدت تعادل قیمت ندارد. اگر به طور مكرر حساب های خود را چك كنید، ممكن است تصمیمات احساسی اتخاذ كنید، البته این تصمیمات هم می توانند خوب باشند و هم بد. این نوع تنش ها برای سلامت روانی شما نیز مضر میباشند. این امر ممكن است شما را مجبور كند كه كالای خود را با قیمت پایینی بفروشید و زمانیكه بازار در حال انفجار است برای خرید كالایی كم ارزش، هزینه ی بسیار زیادی را پرداخت نمایید.

۵) اتخاذ تصمیمات احساسی
احساسات در عرصه های مختلف زندگی تاثیرات متفاوتی را بر روی زندگی انسان ها می گذارد؛ اما زمانیكه نوبت به سرمایه گذاری می رسد باید دانست كه دخیل كردن احساسات به هیچ وجه كار درستی نیست. برخی از افراد هستند كه در مقابل هر نوسان كوچكی كه در بازار اتفاق می افتد، وسواس بیش از اندازه ای از خود نشان میدهند. با یك كاهش قیمت كوچك ناراحت و با یك افزایش سطحی خوشحال میشوند. اگر تصور می كنید كه تا این حد احساساتی هستید، به اخبار اقتصادی تلویزیون گوش ندهید. اگر می خواهید به نتیجه مطلوب دست پیدا كنید، باید دوی مارتن را انتخاب كنید نه دوی سرعت.

۶) محصولات جادویی
اگر تا كنون برایتان این اتفاق روی داده باشد كه شب خوابتان نبرده باشد و تا صبح به تماشای تلویزیون نشسته باشید، شاهد آگهی های تبلیغلاتی فروش كالاهای به اصطلاح منحصر بفرد خواهید بود. این آگهی ها ادعا می كنند كه شما در ابتدا هیچ پولی پرداخت نمی كنید و سود بسیار كمی از شما وصول خواهد شد و خرید كالای آنها بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. نباید اجازه دهید كه این آگهی ها شما را از مسیر اصلیتان منحرف كنند. به هر حال هدف این قبیل تیزرهای تبلیغاتی ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران برای خرید كالاهای ارائه شده است.

۷) پیش بینی روند بازار
مطالعه های متعدد حاكی از این امر هستند كه هیچ گاه نمی توان به طور دقیق بازار را پیش بینی كرد و هر ساله تمام افرادی كه این كار را انجام می دهند در نهایت اعتراف می كنند كه شكست خورده اند. پیش بینی بازار به این معناست كه وقتی نرخ كالایی بالا می رود، شما باید از آن كالا برای فروش داشته باشید و زمانیكه نرخ كالایی كاهش پیدا می كند، توان خرید آنرا داشته باشید؛ اما مشكلی كه این استراتژی با آن مواجه است این است پیش بینی آینده بازار تقریباً غیر ممكن است. به جای اینكه تلاش كنید تا نبض آتی بازار را بدست گیرید، سعی كنید سپرده ی معقولی را به حساب های خود تخصیص دهید و كار خودتان را دنبال كنید. هر موقع هم كه توان مالیتان رو به افزایش بود، مانده حساب خود را افزایش دهید.

۸) انتخاب نوع سهام خریداری شده
افرادی كه گرایش به پیش بینی روند بازار دارند، هنگامیكه در این امر شكست می خورند، سعی می كنند از طریق انتخاب سهامی كه احتمال می رود قیمت آن تا چند روز اخیر افزایش پیدا كند، به سودهای كلان دست پیدا كنند؛ اما مشكل اینجاست كه حتی كارشناسان حرفه ای مالی نیز نمی توانند این كار را به صورت مكرر انجام دهند. شاید آنقدر ماهر باشید كه بتوانید دارتی را كه در دست دارید، دقیاقاً به هدف بزنید، اما اگر حیطه میانی را در نظر بگیرید، موفق تر خواهید بود. در بازار سهام امریكا شاخص رایج استاندار و ضعیف ۵۰۰ وجود دارد. این شاخص یكی از رایج ترین شاخص های مورد استفاده در تمام دنیا محسوب می شود و شما می توانید آنرا تحت نشان spy و یا ivv خریداری كنید.

۹) عدم وجود تنوع در كار
یكی از مهمترین قوانینی كه یك سرمایه گذار باید در كارهای خود همواره به خاطر داشته باشد، تنوع است. به عبارت دیگر نباید همه پول هایتان را بر روی یك كالا سرمایه گذاری كنید. شاید این قانون ساده باشد، اما به همین سادگی هم فراموش می شود. شاید در ابتدا كار خود را با تنوع بالا شروع كنید، اما پس از چندی این تعادل از میان می رود و عمده توجه شما بر روی نوع خاصی كالا معطوف می شود. همچنین باید توجه داشته باشید كه كالای مختلف مربوط به یك شركت را نیز نباید درجا خریداری كنید. شاید گاهی اوقات ریسك پذیری خوب باشد و سودهای كلانی را نصیب شما كند، اما همیشه یك چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

۱۰) مدیریت غلط ریسك
برخی از افراد فقط می خواهند ریسك كنند. این در حالی است كه عده ی دیگری از افراد نیز هستند كه هیچ گونه تمایلی به پذیرش هیچ گونه ریسكی ندارند. هیچ یك از این دو مورد، گزینه خوبی در مورد مسائل مالی و اقتصادی به شمار نمی روند. اگر بیش از اندزاه ریسك كنید این احتمال وجود دارد كه تمام رشته هایتان ناگهان پنبه شود. همچنین اگر به هیچ وجه ریسك نكنید، تورم شما را دركام خود فرو برده و توان خریدتان را كاهش می دهد. باید در مورد این امر به یك تعادل نسبتاً پایدار دست پیدا كنید.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز