وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

باورهای غلط در زندگی زناشویی

باورهای غلط در زندگی زناشویی
زناشویی یکی از صمیمی ترین و خصوصی ترین انواع ارتباط انسانی و از نیازهای فطری بشر است. داشتن رابطه با همسر ،می تواند سرچشمه احساس آرامش، حمایت و لذت برای هر کس باشد و این در حالی است که همین رابطه گاهی می تواند به منشا اضطراب، احساس ناکامی و نارضایتی تبدیل شود.

زمانی که دو نفر با سلایق و نیازهای مختلف در کنار هم قرار می گیرند، دوام و کیفیت زندگی به دانش، مهارت و هنر هر یک از آنها در تحکیم این ارتباط بستگی دارد. نوسانات رابطه زناشویی و رضایت از آن، تحت تأثیر عوامل مختلفی ایجاد می شود که از آن جمله می توان به مهارت های ارتباطی، قابلیت های حل مشکل و باورهای ارتباطی زوجین اشاره کرد.
 
تحقیقات نشان می دهد که « باورهای غیر منطقی » یکی از مهم ترین عوامل مشکل ساز در فرآیند تفاهم زوجین است.از آنجا که « باورها » نوع نگاه و درک ما را به هستی مشخص می کند مؤثرترین محرک در ترغیب و هدایت ما به انجام یک رفتار خاص و یا کاربرد گونه ای خاص از زبان هستند ، واضح است که باورها بر ارتباط ما با دیگرن اثر می گذارند و این واقعیتی است که در روابط زوجین و زندگی مشترک نمود بیشتری پیدا می کند.
 
1 – ذهن خوانی
یکی از باورهای غیر منطقی که مبتلا به روابط زوجین بوده و آن را آسیب پذیر می کند « توقع ذهن خوانی » همسران از یکدیگر است. این توقع و انتظار به این برمی گردد که زوجین باور دارند بدون نیاز به گفتن و اظهار کردن خواسته ها و انتظارات، طرف مقابل باید از احساسات، افکار و نیازهای آنها آگاهی داشته و به آن بها دهد.
 
به موجب این باور، مشاهده می شود که زوجین با مشکلات  و سو ء تفاهمات عدیده ای مواجه می شوند که به هنگام ریشه یابی و بررسی عوامل زمینه ساز در می یابید که علت این دلخوری و ناراحتی به خاطر این است كه ذهن خوانی كرده اند یعنی به جای این كه از هم سوال كنند، حدس می زنند كه فلان حرف یا فلان رفتار چه معنایی می دهد و به این ترتیب در كوتاه مدت یا دراز مدت دچار سو تفاهم می شوند .

بسیاری از زوجین فراموش می کنند که همسرشان از جنس دیگر بوده و توقع از او برای آگاهی از انتظارات و خواسته های ابراز نشده فردی که با وی متفاوت است یک باور غیر منطقی است. آنها نمی دانند که با راه دادن این باور به ذهن خود، به ایجاد دیوارهای رنجش و سوء تفاهم کمک می کنند و مهم تر از آن همسر خودشان را از وجود یک رابطه مطلوب و رضایتبخش محروم می کنند. در صورتی كه كنار گذاشتن ذهن خوانی و رو آوردن به تعامل بهترین راه برای حل مسئله است.

2 – در باور غلط بعدی این اعتقاد وجود دارد كه عشق مرده و سرد شده را نمی توان زنده كرد
این باور غلط است زیرا می توان عشق و محبتی که بخاطر خطای ما از بین رفته را با رفتار درست ، دوباره احیا کرد. اینکه ما گمان کنیم اگر ارتباط ما خراب شده و اختلافمان شدید است ، دیگر راهی برای تفاهم و رسیدن به فصل مشترک وجود ندارد ، کاملا اشتباه است . می توان بنای رابطه را دوباره از نو ساخت.
 
3 – رقابت بین زن وشوهر به ازدواج گرمی و شوق می بخشد
برخی زوج ها به خاطر این باور غلط به خصوص در محیط كاری مشترك به رقابت با یك دیگر می پردازند و از حقوق گرفته تا پست و مقام سعی می كنند از هم پیشی بگیرند .

 
در حالی كه این رفاقت است كه به زندگی گرمی و شوق می بخشد هم چنین برخی معتقدند كه هر همسری باید تلاش كند تا از همسرش فرد بهتری بسازد در صورتی كه طبق تئوری انتخاب ما فقط مسئول اعمال خودمان هستیم و نهایت كاری كه می توانیم بكنیم این است كه از خودمان فرد بهتری بسازیم.
 
4 – افرادی كه خیلی با هم تفاوت دارند حتی متضاد هستند جذب هم می شوند و می توانند هم را تكمیل كنند
 این باور غلط متاسفانه از نظریه های روان شناسی گرفته شده و از ایده های یونگ مبنی بر این كه هر فردی جذب تیپ شخصیتی متضاد خود می شود آمده است. اما طبق تحقیقات جدید مشخص شده است كه افرادی كه از دو تیپ شخصیت متضاد هستند نه فقط نمی توانند یكدیگر را تحمل كنند بلكه دائما با هم درگیر می شوند.

5 – زوجین نباید مسائل زناشویی خود را با دیگران در میان بگذارند
روان شناسان درباره این باور غلط می گویند: بسیاری از اوقات پدر، مادر، خاله، عمه، خواهر و برادر افراد صاحب صلاحیتی برای حل مشكلات نیستند و فقط با دلسوزی های بی جا مشكلات را بدتر می كنند.

بنابر این دقت كنید كه مشكلات فقط باید با مشاور معتمد و یا یك دوست آگاه مطرح شود. از سوی دیگر نباید همیشه در زندگی به آن چه داری راضی و خشنود باشی. توجه كنید كه این ایده با مناعت تفاوت چشم گیری دارد زیرا اگر همیشه به آنچه داریم راضی باشیم هرگز پیشرفت نخواهیم كرد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره