وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

باورهای غلط درباره شیر

باورهای  غلط درباره شیر
شیر و محصولات لبنی در طول تاریخ همیشه جزء خوراکی‌های لازم و ضروری برای حفظ سلامت آدمی به​شمار آمده‌اند. شیر تنها یک نوشیدنی نیست بلکه می‌توان آن را به‌عنوان یک غذای کامل هم درنظر گرفت. با این حال برخی اوقات از گوشه و کنار اخبار و شایعه‌هایی را می‌شنویم که ما را در مصرف این نوشیدنی گوارا و سایر لبنیات دچار تردید می‌کند. این باور‌ها قرن‌هاست که در میان مردم رواج پیدا کرده‌اند اما بیشتر آن‌ها ریشه علمی ندارند. در این مطلب به۱۰ مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم و می‌بینیم درست هستند یا نه.

افسانه شماره یک: اگر به لاکتوز حساسیت دارید نباید لبنیات مصرف کنید

افراد حساس به لاکتوز نگران نباشند
‌تحمل نکردن لاکتوز در واقع به معنای ناتوانایی بدن در سوخت و ساز و هضم لاکتوز یا‌‌ همان قند شیر است. اما این دلیل نمی‌شود که افراد حساس به لاکتوز از هیچ محصول لبنی استفاده نکنند! پنیر موتزارلا، چدار، پنیر سوئیسی و پنیر کهنه تقریبا بدون لاکتوز هستند. علاوه بر این، می‌توان از ماست نیز استفاده کرد، زیرا ماست باکتری‌های زنده‌ای دارد که به سوخت و ساز لاکتوز کمک می‌کند. اگر بدنتان به هیچ‌وجه قابلیت تحمل لاکتوز را ندارد، می‌توانید از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید یا قبل از مصرف شیر چند قطره آنزیم لاکتوز به آن اضافه کنید که این آنزیم در بعضی داروخانه‌ها قابل دسترسی است.

افسانه شماره ۲: خوردن شیر قبل از خواب به رفع کم خوابی کمک می‌کند

برای آنکه خوب بخوابید
شیر اسیدآمینه تریپتوفان دارد. تریپتوفان در بدن تبدیل به سروتونین می‌شود. سروتونین یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد حالت خواب‌آلودگی می‌شود. با این حال هنوز تحقیقات کافی درمورد تاثیر واقعی شیر بر خواب شبانه انجام نشده است. مسلم است که نوشیدن یک لیوان شیرگرم قبل از خواب راه مناسبی برای تامین یک وعده از نیاز روزانه بدن به لبنیات است و از طرف دیگر طعم و گرمای آن به آرامش ذهن و بدن کمک می‌کند، پس بهتر است آن را امتحان کنید.

افسانه شماره ۳: لبنیات چاق‌کننده است

اگر می‌خواهید چاق نشوید
تحقیقات نشان داده‌اند، مصرف محصولات لبنی به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از چاقی و اضافه وزن جلوگیری کند. محققان معتقدند، این خاصیت به‌دلیل وجود کلسیم در شیر ایجاد می‌شود. علاوه بر این، پروتئین موجود در شیر اشت‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود، فرد احساس سیری کند و هر چه فرد بیشتر احساس سیری کند کمتر غذا می‌خورد. در نتیجه دچار اضافه وزن نخواهد شد.

افسانه شماره ۴: پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویتامین‌ها و مواد معدنی آن می‌شود

فقط پاستوریزه
شیر پاستوریزه سرشار از ۱۶ نوع ماده مغذی از جمله کلسیم و ویتامین D است. پاستوریزه کردن تاثیر چشمگیری بر مواد مغذی شیر نمی‌گذارد بلکه تنها با استفاده از گرما باکتری‌های مضر موجود در شیر را از بین می‌برد. این عمل در واقع شیر را به یک نوشیدنی بی‌خطر تبدیل می‌کند.

افسانه شماره ۵: نوشیدن شیر باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود

دشمن سنگ کلیه
مصرف مایعات و کلسیم به اندازه کافی در طول روز می‌تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند. در واقع مصرف حداقل ۲ وعده شیر وخوراکی‌های سرشار از کلسیم در روز خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش نمی‌دهد، بلکه این احتمال را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. باید توجه کرد با اینکه دریافت زاز طریق مواد‌غذایی می‌تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند اما مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌تواند خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد، بنابراین بهتر است که کلسیم مورد نیاز خود را از مواد‌غذایی مانند شیر دریافت کنید.

افسانه شماره ۶: شیر ارگانیک مغذی‌تر از شیر معمولی است

ارگانیک یا غیرارگانیک، شیر بخورید
شیر ارگانیک و غیرارگانیک هردو به یک اندازه مواد مغذی مانند کلسیم، ریبوفلاوین و منیزیم دارد. شیر ارگانیک به شیری گفته می‌شود که گاو شیرده آن به هیچ عنوان از علف یا خوراکی‌های حاوی کود و سموم شیمیایی تغذیه نکرده باشد و هیچ هورمون، آنتی بیوتیک یا داروی شیمیایی دیگری برای افزایش مقدار شیر یا حتی درمان به آن گاو تزریق نشده باشد.

افسانه شماره ۷: شیر باعث ایجاد خلط و احساس گرفتگی گلو می‌شود

حس عجیب گلو
بافت نرم شیر ممکن است باعث غلیظ‌تر شدن آب دهان در ناحیه گلو شود و این موضوع موجب می‌شود که فرد احساس کند گلویش خلط آورده است‌ اما در واقع نوشیدن شیر خلط‌آور نیست. تحقیقات انجام شده در مورد تفاوت‌های شیر گاو و شیر سویا نشان داده‌ که این دو محصول از لحاظ ایجاد خلط یا احساس دهانی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.

افسانه شماره ۸: شیر بدون چربی نسبت به شیر پرچرب، کلسیم کمتری دارد

شیر کم چرب هم مفید است؟
تمام انواع شیر از جمله انواع بدون چربی، یک‌درصد چرب، ۲درصد چرب و پرچرب همگی یک میزان ویتامین و موادمعدنی از جمله کلسیم دارد. تنها فرق میان این شیر‌ها در میزان چربی و کالریشان است. جداسازی چربی از شیر تاثیری روی مواد مغذی آن نمی‌گذارد. یادتان باشد استفاده از شیر بدون چربی و شیر کم‌چرب برای کودکان زیر ۲سال توصیه نمی‌شود

افسانه شماره ۹: نوشیدن شیر باعث بلوغ زودرس دختران می‌شود

تا‌کنون هیچ مدرکی به دست نیامده است که ثابت کند نوشیدن شیر سن بلوغ را در دختران به جلو می‌اندازد. امروزه دختران نسبت به نسل‌های قبل در سنین پایین تری بالغ می‌شوند. دلیل این موضوع هنوز به‌طور کامل کشف نشده است. با این حال بسیاری از محققان اضافه وزن در نوجوانان را عامل بلوغ زودرس آن‌ها می‌دانند. نوشیدن شیر باعث جلوگیری از اضافه وزن و بلوغ زودرس خواهد شد. شیر سرشار از کلسیم است و نباید از رژیم غذایی کودکان و نوجوانان حذف شود.

افسانه شماره ۱۰: هموژنیزه کردن شیر خاصیت آن را کاهش می‌دهد

شیر خامه دار هم مفید است
هموژنیزه کردن فرایندی است که در آن ذرات چربی شیرشکسته شده و شیر حالتی یکدست پیدا می‌کند. معمولا در سطح شیر غیرهموژنیزه لایه‌ای از خامه ایجاد می‌شود. جالب است بدانید شیر بز به‌طور طبیعی هموژنیزه است. تاکنون ثابت نشده که میان شیر هموژنیزه و غیرهموژنیزه از لحاظ خاصیتشان تفاوتی وجود دارد.