وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

معجزه امگا 3 برای بدن

معجزه امگا 3 برای بدن
امگا تبدیل به ستاره شده ، این کلمه در همۀ زبان ها افتاده و رایج شده است: باید گفت که نام پزشکی آن اسید ایکوزاپنتنوئیک است، البته نام های دیگری هم بر روی این اسیدی که انگار قرار است ما را از همۀ بیماری ها نجات دهد، گذاشته می‌شود.

امگا به درد چه بخش هایی می‌خورد؟
تقریباً همه! زیرا امگا در تمام میلیاردها سلول ما و در تمام سطوح وجود دارد، از جمله: شکل گیری، رشد، تولید مثل و… . هیچ یک از سیستم های بدن ما (سیستم قلبی عروقی، مغزی، هورمونی و …) مستثنا نیستند، و هیچ یک نمی‌توانند بدون وجود این امگا به خوبی کار کنند.

امگا 3 و امگا 6
دو خانوادۀ بزرگ از این امگاها وجود دارد، امگا 3 و امگا 6.

چرا 3 و چرا 6؟
اسیدهای چرب تشکیل دهنده های ضروری لیپیدها (چربی ها) هستند. آنها از زنجیره ای کمابیش طولانی از اتم های کربن ساخته شده اند، بین آنها "نقاطی شیمیایی" وجود دارد که "اتصال ها" نامیده می‌شوند، این اتصال ها می‌توانند ساده یا دوگانه باشند.
اتم های هیدروژن می‌توانند روی این اتصال ها با هم ترکیب شوند.
مانند گردنبندی از مروارید (اتم های کربن) هستند، چه پیوندشان توسط یک حلقۀ ساده باشد و چه یک حلقۀ دوگانه، به هم متصل اند، و آویزها (اتم های هیدروژن) روی آنها به هم متصل شده اند. 

زمانی که تمام حلقه ها اشغال می‌شوند، شما اسیدهای چرب اشباع دارید، زمانی که فقط یکی از آنها آزاد بماند، اسیدهای چرب تک حلقه ای غیر اشباع و زمانی که چندین حلقه آویز ندارند، اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای خواهیم داشت.

امگا به آخرین گروه تعلق دارد. شیمی دان ها نام گذاری آنها را از روی آخرین حرف الفبای یونانی، امگا (W یا ω) انتخاب کرده اند و عدد 3 یا 6 در رابطه با محل آزاد، یعنی جایی که یک آویز روی زنجیرۀ کربن ها کم دارد، است.

مشکل این است که بدن ما قادر به ساختن این امگا نیست. بنابراین، اجباراٌ امگا باید از طریق تغذیه و در وعده های مشخص وارد بدن مان بشود، وگرنه کشمکشی در بدن ایجاد می‌شود که منجر به عدم کارکرد درست خواهد شد.
باید امگا به صورت جمع یعنی امگاها به کار برده شود، زیرا در هر گروه، چندین شکل و چندین خانواده وجود دارد.
 
خانوادۀ امگا 3 چیست؟
در خانوادۀ امگا 3 اسید آلفا لینولنیک پدر خانواده است، این نام از این جهت انتخاب شده است که امگا 3 در دانه های کتان (lin) به وفور یافت می‌شود. ضمناً در روغن کلزا و سویا هم امگا 3 زیادی وجود دارد.

زمانی که امگا 3 وارد بدن مان می‌شود، ممکن است اسید ایکوزاپنتنوئیک و بعد از آن اسید دکوزاهگزانوئیک متولد شوند.

این دو اسید از سرخرگ ها و قلب محافظت می‌کنند، در مقابل التهاب و آلرژی واکنش نشان می‌دهند، در واکنش های ایمنی عمل می‌کنند، در پذیرش پلاکت های خونی مشارکت دارند، برای حفظ وضعیت مناسب سلول های مغزی، کلیه ها، شبکیۀ چشم، پوست و اسپرماتوزوئید ضروری اند، و خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن، برخی سرطان ها و… را کاهش می‌دهند.

اما این تبدیل اسید آلفا لینولنیک به اسید ایکوزاپنتنوئیک و اسید دکوزاهگزانوئیک، در بدن ما فوق العاده عمل نمی‌کند. هر چه سن بیشتر شود، موفقیت کمتر خواهد بود. بنابراین، ما به سختی دانه های کتان و روغن کلزا را وارد تغذیه مان کنیم، اما نمی‌توانیم از اثر بخشی و دریافت میزان کافی امگا در بدن مان مطمئن باشیم.

و این در حالی است که ماهی های چرب به طور معجزه آسایی سرشار از اسید ایکوزاپنتنوئیک و اسید دکوزاهگزانوئیک هستند. به همین خاطر است که این قدر به ما اصرار می‌کنند در هفته سه بار ماهی بخورید.
به همین دلیل است که کپسول های حاوی امگا 3 بر پایۀ روغن ماهی این قدر مورد استقبال قرار می‌گیرد و دقیقاً به همین علت است که جوجه ها را با خوراندن دانۀ کتان پرورش می‌دهیم تا به این ترتیب تخم شان سرشار از امگا 3 باشد.

خانوادۀ امگا 6 چیست؟
در خانوادۀ امگا 6 اسید لینولئیک پدر خانواده است. این اسید به اسید گاما لینولنیک و اسید دیومو گاما لینولنیک تبدیل می‌شود.تمام چیزهای موجود در این دنیای زیبا به درد سیستم عصبی ما، سیستم قلبی عروقی ما، و سیستم ایمنی ما می‌خورند، در مقابل التهاب و آلرژی واکنش نشان می‌دهند، پوست را در وضعیت خوبی نگه می‌دارند و… .
تبدیل اسید لینولئیک به اسید گاما لینولنیک و اسید دیومو گاما لینولنیک بهتر از تبدیل امگا 3 انجام می‌گیرد، مگر اینکه بیش از حد خوراکی سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب اشباع و الکل، مورد استفاده قرار گیرد یا فرد سنش زیاد یا میزان دیابت خونش بالا باشد.
اما همۀ روغن های رایج مورد استفاده (آفتابگردان، بادام زمینی، ذرت، دانۀ گندم) سرشار از اسید لینولئیک هستند. و این وضعیت اصلاً خوب نیست.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره