وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سیاره ها هم چاق می شوند!

اخترشناسان با استفاده از شبیه سازی رایانه ای دریافتند که سیاره های عظیم گازی طی دوره ای از حیات خود دچار چاقی شده و ابعاد آنها افزایش می یابد.

به گزارش مهر، تنها انسانها نیستند که برای تناسب اندام خود تلاش می کنند. برخی سیاره ها نیز در طول حیات خود وارد مرحله چاقی شده و از حد عادی خود بزرگتر می شوند. این پدیده می تواند دلیل بزرگ شدن ناگهانی برخی از سیاره های گازی را توجیح کند.

اخترشناسان دریافته اند که ابعاد بسیاری از سیاره ها را نمی توان با استفاده از نظریه استاندارد شرح داد. همچنین تفاوت میان ابعاد پیش بینی شده و وسعت اندازه گیری شده سیاره های داغ مشابه ژوپیتر بیش از 30 درصد است.

در گذشته اخترشناسان بر این باور بودند که به دلیل اینکه گازهای سرد حجم کمتری از گازهای داغ را اشغال می کند، سیاره های داغ با کاهش حرارت حجم خود را از دست می دهند.

اکنون با استفاده از شبیه سازی رایانه ای دانشمندان دریافتند این پدیده می تواند به صورت موقت در سیاره های داغ زمانی که این سیاره ها در مدارهای مرتفع قرار دارند متوقف شود. این سیاره ها زمان چرخش بر روی مدار ستاره های خود به صورت متناوب دچار کشیدگی و فشردگی می شوند که در نتیجه حرارت جزر و مدی درون سیاره به وجود می آید. این حرارت باعث گرم شدن گازهای داخلی سیاره شده و بر روی فرایندهای خنک کننده تاثیر مستقیم می گذارد که این رویداد در نهایت باعث ورم کردن سیاره می شود.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، اخترشناسان معتقدند پایداری چنین پدیده ای برای بیش از یک بیلیون سال به طول خواهد انجامید و به تدریج و با مدور شدن بیشتر مدار سیاره ها فرایند کوچک شدن آغاز می شود.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز