وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

جلوگیری کردن از ریزش مو با یک درمان طبیعی

جلوگیری کردن از ریزش مو با یک درمان طبیعی
 مو بافتی نازک و بسیار حساسی است که از ترکیبات مختلفی از جمله آب، پروتئین، چربی و کراتین تشکیل شده است. به طور طبیعی هر تار مو دو تا سه ماه پس از اتمام دوران رشد خود استراحت کرده و سپس با موهای جدیدی جایگزین می شود. روزانه ۵۰ تا ۸۰ تار مو به واسطه حمام، شانه زدن یا خواب می ریزد و هنگامی که مقدار ریزش مو بیش از این تعداد باشد، نگران کننده است.

ایران ناز، ریزش غیر طبیعی مو، اختلال محسوب شده و درمان های طبیعی تاکنون موفق ترین و بی خطرترین راهکار برای درمان آن به شمار می آید. تحقیقات نشان می دهد، پیروی از الگوهای غذایی سالم، استفاده از داروهای گیاهی مناسب به طور کلی تغییر سبک زندگی اثر مستقیمی بر تقویت موها و کاهش میزان ریزش مو دارد.

 
طاسی نوع دیگری از ریزش مو است که اگر چه بهره مندی رژیم های غذایی یا مصرف ویتامین ها به طور صددرصد از ریزش مو پیشگیری نمی کند ولی تأثیر بسزایی در تقویت موها دارد. در حال حاضر علل زیادی برای ریزش مو کشف شده است که با برطرف کردن آن می توان بموقع از کاهش ریزش موها پیشگیری کرد.

▪ ژنتیک: انتقال ژن از والدین عمده ترین دلیل ریزش مو است که در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد.

▪ استرس: تنش های روحی یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت مو به شمار می آید که عوارض جدی و حتی طاسی به دنبال خواهد داشت.

▪ بیماری: هر نوع اختلالی در بدن که باعث تغییر رژیم غذایی شود یا مصرف برخی داروها باعث کاهش رشد موها یا ریزش آن می شود. بنابراین توصیه می شود چنانچه از بیماری خاصی رنج می برید یا داروی جدیدی مصرف کرده و همزمان با آن دچار ریزش مو شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

▪ تغییرات هورمونی: افزایش یا کاهش میزان برخی هورمون های زنانه پس از زایمان یکی دیگر از دلایل ریزش مو است اما این عارضه قابل برگشت بوده و ۶ تا ۱۲ ماه پس از زایمان بهبود پیدا می کند.

▪ یائسگی: بر هم خوردن تعادل هورمون های زنانه پس از یائسگی نیز دلیل شایعی برای نازک شدن تارهای مو در زنان به شمار آمده که اغلب ناشی از کاهش میزان هورمون استروژن است بنابراین لازم است در این دوران با استفاده از درمان های طبیعی و رژیم های غذایی مناسب موها را تقویت کرد.

قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس، مصرف داروهای ضدسرطان، سوءتغذیه، آنفلوآنزا، تب و عفونت ریه ها نیز از دیگر عواملی است که باعث ریزش موها می شود.

▪ فرآورده های بهداشتی: شامپوها، نرم کننده ها، ژل سر و رنگ کننده های مو حاوی ۱۰ تا ۲۰ نوع ماده شیمیایی مصنوعی است که اغلب به بافت مو آسیب زده و باعث ریزش آن می شود. بر این اساس لازم است تا حد ممکن از این قبیل محصولات کمتر استفاده کرده و هنگام انتخاب آن علاوه بر مورد تأیید بودن وزارت بهداشت، انواع ساده و بی رنگ آن مورد استفاده قرار گیرد.

▪ تأمین پروتئین: از آنجا که موها از جنس پروتئین هستند، کمبود این ماده غذایی باعث ریزش مو می شود. استفاده بیشتر از منابع حیوانی مانند گوشت و لبنیات در برنامه غذایی کمک زیادی به تقویت موها می کند.

▪ آهن: این ماده معدنی به گردش خون پوست سرعت بخشیده و سوخت لازم برای رشد موها را فراهم می کند. جگر، زردآلو و کشمش غنی از آهن است.

▪ آب: حدود یک چهارم از هر تار مو را آب تشکیل داده است بنابراین برای حفظ طراوت و شادابی مو باید حداقل چهار تا هشت لیوان آب نوشید.

▪ ویتامین آ: این ماده مغذی خاصیت ارتجاعی مو را افزایش می دهد زیرا چربی لازم برای فولیکول مو را فراهم کرده و به سلامت آن کمک می کند. تخم مرغ، کلم پیچ، کدو و هویج حاوی ویتامین آ فراوان است. از طرف دیگر ویتامین گروه ب، ویتامین ای و ویتامین ث، از ویتامین هایی هستند که در غلات، دانه ها، جگر، گوشت و جوانه ها بیشتر یافت می شود و با افزایش میزان گردش خون در پوست سر، رشد موها را تقویت کرده و احتمال آسیب به آن را کاهش می دهد.

کلسیم، سلنیوم و روی: کمبود این قبیل موادمعدنی در رژیم غذایی، رشد موها را کند کرده و مانع از تقویت و استحکام آن می شود. لبنیات غنی از کلسیم بوده و گوش، جگر، تخم مرغ، میگو، گوجه فرنگی و کدوحلوایی حاوی روی فراوانی است.

ترک برخی عادات غلط: سیگار و استفاده بیش از اندازه از قند و شکر در رژیم غذایی عامل مهم دیگری است که جریان خون پوست سر را کاهش داده و موجب ریزش موها می شود. این در حالی است که استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات، پروتئین، حبوبات، برنج، گوجه فرنگی، گندم، سیب زمینی و سیب مانع از آسیب موها می شود. ورزش منظم نیز از فاکتورهای مؤثر بر رشد مو است که علاوه بر افزایش گردش خون کمک زیادی به کاهش استرس می کند.

▪ گیاهان دارویی: سال هاست که چندین گیاه دارویی به تنهایی و یا در ترکیب با مواد دیگر برای درمان کم مویی یا ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات ژل مانند آلو ورا پس از قرار گرفتن روی پوست سر، آرام بخش پوست بوده و از آن در برابر عوامل زیان آور محافظت می کند. این گیاه سطح PH پوست سر را تعدیل بخشیده و باعث پاک شدن فولیکول های مو از هرگونه آلودگی می شود.

مصرف روزانه چای رزماری نیز باعث تحریک رشد مو شده و مانع از ریزش آن می شود. تجربه ثابت کرده است، ماساژ دادن روزانه آب پیاز روی پوست سر باعث تحریک ترشح فولیکول مو شده و رشد موها را سرعت می بخشد. همچنین افزودن کمی حنا به نرم کننده باعث تقویت مو شده و از شکنندگی آن پیشگیری می کند.

فلفل قرمز حاوی ترکیباتی است که میزان گردش خون پوست را افزایش داده و نه تنها رشد مو را افزایش می دهد بلکه تأثیر به سزایی در ترمیم موهای از دست رفته دارد.

چای سبز و چای گل «مریم گلی» نیز از نوشیدنی هایی است که باعث ترمیم فولیکول مو شده رشد موها را تسریع می کند.

گزنه، زنجبیل، اسطوخودوس، گلرنگ، آویشن، علف لیمو، گیاه باباآدم، گیاه دم اسب و پنج انگشت نیز از گیاهان دارویی است که علاوه بر ترمیم فولیکول های مو باعث تحریک رشد موها شده و از ریزش آن پیشگیری می کند.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره