وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سیزده نکته در مورد صابون و شامپو

سیزده نکته در مورد  صابون و شامپو
ایران ناز، باور هایی در رابطه با استفاده از شامپو و صابون در بین مردم رایج است که اکثر آنها درست نیست و برداشت های اشتباهی شده که لازم است اصلاح شوند؛ باورهایی مثل اینکه صابون پوست را خشک می کند یا صابون جامد منبع آلودگی است و… برخی از این باورها را با هم مرور می کنیم:

1 – برای کودکان میتوان از شامپوی بدن بزرگسالان استفاده کرد
این باور اشتباه است. این کار باعث خشک شدن پوست کودکان می شود. شامپوی بزرگسالان قدرت پاک کنندگی بالایی دارد درحالی که بدن کودکان تا رسیدن به بلوغ و فعال شدن غدد چربی، چرب نمی شود. شامپوی بزرگسالان قوی است و باعث از بین رفتن چربی می شود در نتیجه منجر به خشکی شدید پوست کودکان و صدمه دیدن آن می شود.

2 – صابون های مایع بهتر از صابون های جامد هستند
این باور درست است. ترکیب این دو متفاوت نیست فقط حسن صابون های مایع این است که از نظر بهداشتی استریل است و هر فردی به اندازه مصرف از آن برمی دارد و باقی آن مانند صابون جامد خیس و آلوده نمی شود.

3 – شامپوهای اسکراب بدن را از شامپوهای معمولی تمیزتر می کنند
این باور اشتباه است. این نوع شامپوها حاوی مواد اسکراب هستند و باعث لایه برداری از پوست می شوند و برای پوست های بسیار چرب مناسب هستند که جوش های ریز چربی مانندی دارند. این شامپوها ضمن تمیز کردن پوست، لایه برداری ضعیف هم می کنند تا دانه های چربی برطرف شوند. این شامپوها طبی هستند و باید با تجویز پزشک مصرف شوند.

4 – برای شستشوی صورت باید از لوسیون های خاصی استفاده کرد
این باور اشتباه است. اگر پوست چرب یا نرمالی دارید برای شستشوی صورت از هر صابونی می توانید استفاده کنید اما اگر پوستتان خشک است، باید از پن ها استفاده کنید. پن ها صابون هایی با pH قلیایی ضعیف هستند. ژل ها و لوسیون های مخصوص صورت نیز همان ترکیب صابون را دارند با pH مختلف که فرد بعد از استفاده از آنها احساس خشکی پوست نمی کند.

5 – استفاده روزانه صابون برای شستشوی بدن مضر است
این باور تا حدی اشتباه است. کسانی که پوست نرمال و چربی دارند، می توانند هر روز یک دست تنشان را با صابون بشویند اما کسانی که پوست خشکی دارند، بهتر است بدنشان را با صابون اسیدی یا خنثی یک روز در میان بشویند.

6 –  هر چه شامپو بیشتر کف کند، بهتر است
این باور تا حدی درست است.اگر پوست چربی دارید، این موضوع صحیح است اما اگر پوست خشکی دارید از شامپوهایی استفاده کنید که کمتر کف می کنند و قدرت پاک کنندگی کمتری دارند.

7 – شامپوهای گیاهی بهتر هستند
این باور اشتباه است. شامپوهایی با عناوین شامپو حنا، شامپو سیر، سدر و… تنها جنبه تبلیغاتی دارند و تاثیری بر سلامت مو و پوست ندارند. شامپوهای صنعتی مانند شامپوهای گیاهی فرمولی کنترل شده دارند و ترکیب هر دو یکسان است. در شامپوهای گیاهی مختصری از عصاره گیاه وارد شده که تاثیری در شستشو و بهداشت فرد ندارد. شامپوهای حاوی انواع روغن ها یا گیاهی مانند آلوئه ورا نیز مقداری نرم کننده دارند و مزیتی بر سایر شامپوها ندارند.

8 – صابون های جامد منبع آلودگی هستند
این باور اشتباه است. گرچه صابون وقتی خیس می شود و در دستشویی قرار می گیرد محیط مناسب برای رشد میکروب هاست اما چون مواد قلیایی صابون ضدمیکروب است امکان رشد میکروب روی صابون به وجود نمی آید. به عبارتی صابون مانند هر محیط دیگری آلوده می شود اما این آلوده شدن به معنی رشد میکروب یا انتقال آن از یک دست به دست دیگر نیست.

 
صابون تنها در شرایطی آلوده می شود که پس از خیس شدن هفته های طولانی استفاده نشود. در این شرایط امکان آلودگی وجود دارد. صابون هایی که در طول روز چند مرتبه از آنها استفاده می کنیم یا در حمام ۳ ۲ روز یکبار برای شستشوی تن استفاده می شوند انتقال دهنده میکروب نیستند.

9 – شامپو بچه مناسب افراد بزرگسال هم هست
این باور تا حدی درست است.در صورتی که موی خشک و آسیب دیده ای دارید، می توانید از شامپو بچه استفاده کنید اما برای موی نرمال و چرب که آسیب دیده هم نباشد باید از شامپوهای معمولی استفاده کرد. شامپو بچه، قدرت پاک کنندگی پایینی دارد و مناسب بزرگسالان با موی سالم و نرمال نیست.

10 – بهترین ماده شوینده برای بدن صابون مراغه است
این باور اشتباه است. ماده قلیایی در صابون برگردان های قدیمی یا مراغه تحت کنترل نیست. این صابون ها مواد قلیایی فوق العاده بالایی دارند و بسیار خشک کننده هستند و مصرف آنها توصیه نمی شود.

11 – صابون پوست را خشک می کند
این باور اشتباه است. صابون برای پوست و شامپو برای مو ساخته شده است. کسانی که سرشان را با صابون می شویند قطعا دچار خشکی مو می شوند زیرا مواد قلیایی صابون بسیار بیشتر از شامپو است. برای پوست های چرب، استفاده از صابون های معمولی که خاصیت قلیایی بالایی دارند ایرادی ندارد و باعث خشکی پوست نمی شود. استفاده از صابون زمانی برای پوست درست نیست که فردی ذاتا پوستی خشک داشته باشد.

 
در این صورت استفاده از صابون باعث خشکی بیشتر می شود. برای افرادی که پوست نرمال یا چربی دارند استفاده از صابون برای پوست مضر نیست، اما برای سر حتی موی سر چرب نباید صابون استفاده کرد زیرا باعث خشکی، کدری و شکنندگی مو می شود. افرادی که پوست خشک دارند، می توانند از صابون های خنثی یا pH اسیدی استفاده کنند.

12 – صابون های عطری عامل بروز آلرژی هستند
این باور، هم درست است هم غلط. صابون های طبی بوی خوبی ندارند و بیشتر مردم ترجیح می دهند از صابون های عطری استفاده کنند. صابون های عطری در افراد معمولی باعث آلرژی نمی شود و مزیت استفاده از آنها، بوی خوش بعد از حمام است. درصد بسیار کمی از افراد به مواد عطری آلرژی دارند. استفاده از این صابون ها در این افراد باعث قرمزی پوست، التهاب و خارش می شود.

13 – موها را نباید هر روز شامپو کرد
این باور اشتباه است.کسانی که موهای چربی دارند در بهترین حالت باید سر را هر روز یک دست شامپو کنند اما اگر فرصت ندارند یک روز در میان ۲ دست یا ۲ روز در میان ۳ دست بشویند. به عبارتی برای موهای چرب به ازای هر روز نشستن باید موها یک دست شامپو شود. زودشستن مو و پایین بودن دفعات شامپوزدن بهتر است از دیرشستن و بالابودن دفعات شامپوزدن.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره