وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

راه برطرف کردن جای جوش های صورت چیست؟

راه برطرف کردن جای جوش های صورت چیست؟
چـاره جای آبله پـیلـیـنگ است!

ایران ناز، گاهی برای درمان جای آبله‌مرغان، پیلینگ شیمیایی توصیه می‌شود. این روش مزیتی بر سایر روش‌ها دارد؟
روش‌های بسیاری برای درمان جوشگاه‌های آتروفیک پیشنهاد شده است که شامل درم‌ابریژن، استفاده از پرکننده‌ها، پیلینگ شیمیایی و لیزر است. بیشتر این درمان‌ها، کارایی متوسطی دارند و به زمان طولانی برای بهبود و عوارضی همچون اریتم طولانی، تغییرات پیگمانتاسیون، عفونت و جوشگاه‌های آتروفیک نیاز دارند.

پیلینگ شیمیایی با محلول تری‌کلرواستیک اسید، از پرکاربردترین انواع پیلینگ شیمیایی است که در غلظت‌های متفاوت و با عمق‌های گوناگون برای درمان انواع مشکلات پوستی استفاده می‌شود اما به دلیل عوارض بالا استفاده از آن با غلظت‌های بالا، یا در سطوح وسیع توصیه نمی‌شود و غلظت‌های پایین تا متوسط آن برای درمان جوشگاه‌های آتروفیک عمیق و شدید ناکارآمد خواهد بود. تجربه به من نشان داده که استفاده از این ترکیب برای بهبود جوشگاه آبله‌مرغان مؤثر است.

چند وقت است که از این ترکیب برای از بین بردن جای آبله استفاده می‌شود؟
برای اولین بار فردی به نام لی‌متدی شامل استفاده سریال از پیلینگ شیمیایی تری‌کلرواستیک اسید با غلظت بالا را به‌صورت موضعی پیشنهاد کرد و طی مطالعه‌ای روی بیماران مبتلا به جای آکنه، نتایج بالینی خوبی گزارش شد اما مطالعه‌ای در مورد نتایج درمانی متد در جوشگاهی‌های قدیمی ‌و آتروفیک آبله‌مرغان وجودنداشت.

در مورد روند درمان توضیح می‌دهید؟
هر بیمار، حداکثر 6 نوبت و به فواصل 3 هفته تحت پیلینگ قرارمی‌گیرد. در هر نوبت، پس از شستشوی صورت با صابون و پاک کردن سطح پوست با استون، پیلینگ با یک اپلیکاتور چوبی نوک تیز (تی‌سی‌ای 70 درصد) با فشار متوسط دقیقا روی ناحیه فرورفته تا ظهور بافت سفید قرار می‌گیرد و درنهایت از پماد زینک‌اکسید استفاده می‌شود.

این عمل نیاز به بی‌حسی دارد؟
نه نیاز به بی‌حسی موضعی است، نه استفاده از مسکن.

آرایش کردن بعد از این عمل مجاز است؟
آرایش پس از درمان مجاز است اما دلمه‌ها نباید دستکاری شوند و به هر بیمار باید توصیه‌های لازم با توجه به شرایط او انجام می‌شود.

آیا احتیاط‌های دیگری هم لازم است؟
استفاده از ضدآفتاب مناسب و دوری از نورآفتاب توصیه می‌شود. در ضمن طی هفته اول و تا زمان بهبود دلمه‌ها که معمولا 5 تا 7 روز طول می‌کشد، استفاده از پماد زینک‌اکسید روزی چند بار لازم است.

این روش تا چه حد موفقیت‌آمیز است؟
به‌نظر می‌رسد پیلینگ موضعی TCI با غلظت بالای 50 درصد، در درمان جوشگاه‌های آتروفیک آبله‌مرغان بسیار موثر باشد. طی مطالعه، بهبود در 94 درصد از بیماران مشاهده شده و این شامل بهبود قابل‌توجه در 39 درصد از افراد مورد مطالعه در بیمارستان لقمان و شهدای تجریش در تحقیقات ما بوده است.
 

امکان اینکه بیمار ترکیب‌های پیلینگ را از داروخانه بخرد و در خانه یا آرایشگاه پیلینگ انجام دهد، وجود دارد یا حتما باید این کار زیر متخصص پوست انجام شود؟
نه، اگرچه انجام این نوع پیلینگ بسیار ساده به نظر می‌رسد اما کاری بسیار حساس و ظریف است و حتما باید به وسیله متخصص پوست انجام شود. یکی از بیمارانم که پرستار هم بود، به دلیل مشغله‌کاری سعی کرد برای صرفه‌جویی در هزینه و وقت این کار را در منزل انجام دهد و متاسفانه توانسته بود داروی لازم را از یک داروخانه تهیه کند اما پس از استفاده، دچار سوختگی شدید و عمیق‌تر شدن ضایعات شده بود.

انجام این نوع پیلینگ باید با مهارت تمام فقط در عمق جوشگاه‌ها انجام شود و اگر حاشیه ضایعات نیز آغشته به اسید شود، امکان بدتر شدن جوشگاه‌ها وجود دارد بنابراین تاکید می‌کنم که این نوع پیلینگ و اصولا تمام کارهای مهم مربوط به زیبایی پوست باید به‌وسیله متخصص پوست که توانایی و دانش انجام و مقابله با هرگونه عارضه احتمالی را دارد، انجام شود. متاسفانه اقدام‌هایی مانند پیلینگ یا تزریق ژل و بوتاکس به وسیله افراد غیرمتخصص و حتی غیرپزشک در مکان‌هایی مانند آرایشگاه‌ها انجام می‌شود ولی هرگز نباید سلامت و زیبایی خود را به دست افراد غیرمتخصص سپرد.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره