وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سیب را گاز بزنید و نوش جان کنید

سیب را گاز بزنید و نوش جان کنید
داشتن توانایی لازم برای گاز زدن یک سیب و جویدن خوراكیها به كاهش خطر ابتلا به فراموشی مرتبط است.
 
به گزارش ایران ناز به نقل از نشریه انجمن طب سالمندان آمریكا، تیمی متشكل از محققان وزارت دندانپزشكی علوم پزشكی و مركز تحقیقات افزایش سن مؤسسه كارولینسكا در سوئد با بررسی از دست دادن دندانها و توانایی جویدن و مشاهده عملكرد شناختی و توانایی‌ های ذهنی یك نمونه تصادفیاز 557 فرد 77 ساله و بالاتر دریافتند كه افرادی كه در گاز زدن و جویدن مواد غذایی با بافتهای سفت‌تر مانند سیب دچار مشكل می‌شوند، بیشتر از بقیه در معرض بروز اختلالات شناختی و فراموشی قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش محققان افزودند ارتباط بین مشكلات در جویدن و توسعه بروز مسائل شناختی و ادراكی در افراد مورد مطالعه با كنترل عوامل مؤ‌ثر بر میزان درك و فهم مانند سن، جنس، آموزش و پرورش و مشكلات سلامت روانی نیز همچنان ثابت باقی مانده است.

نتایج دیگر این مطالعه حاكی است یكی از عوامل از دست دادن عملكردهای شناختی و افزایش خطر ابتلا به زوال عقلی وابسته به نداشتن و یا كمتر داشتن دندان‌ها كه جویدن را مشكل می‌سازند می‌تواند به دلیل كاهش رسیدن جریان خون به مغز باشد.

به گفته محققان اثر توانایی جویدن افراد با دندان‌های طبیعی و مصنوعی پایدار بوده و به تأثیرات آنها در كاهش بروز فراموشی ارتباطی ندارد.