وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

با شش شایعه مشهور و عجیب در جهان آشنا شوید!

با شش شایعه مشهور و عجیب در جهان آشنا شوید!
در طول تاریخ مطبوعات چاپی، شایعه جزئی از رسانه‌ها بوده، که با ورود رادیو و تلویزیون سرعت انتشار آن بیشتر از گذشته بیشتر و اکنون نیز با وجود اینترنت، سرعت انتشار آن حیرت‌آور شده است. ایزان ناز در زیر، به برخی از مشهوترین شایعه‌ های منتشر شده در تاریخ مطبوعات می‌ پردازیم.

1- حمله موجودات فضایی به آمریکا
در سال 1948 میلادی و در سال‌هایی که جهان به تازگی از جنگ‌جهانی دوم رها شده بود و پیامدهایی آن هنوز مردم جهان را درگیر خود کرده بود، روزنامه مشهور نیویورک تایمز، خبری به نقل از نیروی هوایی امریکا پخش کرد که موجب آشفتگی غیر قابل وصفی در جامعه امریکا شد.

خبر از این قرار بود که نیروی هوایی آمریکا مطلع شده قرار است در هفته جاری، موجوات فضایی مشهور به یوفوها به آمریکا حمله کنند. در توضیح خبر آمده بود حمله اول به ایالت آلاسکا صورت خواهد گرفت و بعد از آن، موجودات فضایی به سایر ایالت‌های این کشور حمله خواهندکرد.

انتشار این خبر در رادیو محلی وحشت مردم را بیشتر کرد. تا اینکه مشخص شد شخصی که در روزنامه، مسئول پخش این خبر بوده، بدون اطلاع سردبیر آن را منتشر کرده است؛ آن هم برای اثبات این نکته به یکی از دوستانش، که چگونه مردم آمریکا هر خبر بی‌اساسی را به راحتی باور می‌کنند. روزنامه‌نگار مذکور، توسط پلیس فدرال دستگیر شد و خبر از سوی همه رسانه‌ها تکذیب شد، اما تا سال‌ها، مردم امریکا خبر حمله قریب‌الوقوع موجودات فضایی را باور داشتند.

2- زنده بودن آدولف هیتلر بعد از جنگ‌ جهانی دوم
دومین شایعه مشهور نیز مربوط به دوران پس از جنگ‌جهانی دوم و به خبر روزنامه بریتانیایی دیلی‌ تلگراف مربوط می‌شود. این روزنامه در سال 1951 میلادی ادعا کرد براساس شواهد آناتومی، جمجمه منسوب به هیتلر در اصل متعلق به زنی است که در سال 1946 کشته شده و رئیس‌ نازی‌های آلمان احتمالاً در جایی در آمریکای جنوبی مخفی شده است. انتشار این خبر موجی از هراس، در کشورهای درگیر با آلمان دوران نازیسم برانگیخت و در آلمان نیز برخی با ایجاد محافل کوچک به شادمانی پرداختند.

 
زیرا اعتقاد داشتن آلمان می‌تواندبا بازگشت هیتلر به اقتدار گذشته بازگردد. بعد از انتشار این شایعه، سرویس اطلاعات مرکزی انگلستان خبر مذکور را کذب محض خواند و دلایل سازمان امنیتی انگلیس در مورد خودکشی حتمی وی را برای انتشار انگلیس امتناع کرد و دلایل خود را مستدل خواند تا آنجا که در اثر فشار مسئولان دولتی انگلیس، سردبیر و کارکنان ارشد روزنامه، مجبور به استعفا شدند، اما تا زمان حضور این روزنامه، نه تنها حاضر به پس گرفتن شایعه خود نشده بلکه در مواقعی به جمجمه کذایی نیز اشاره داشته است.

3- ترور استالین به دست یکی از محافظینش
در دورانی که ژوزف استالین دیکتاتور معروف شوروی با مشت آهنین بر بلوک شرق، فرمانروایی می‌کرد، غیبت چند هفته‌ای وی در سال 1951 میلادی باعث شد یکی از رادیوهای متعلق به مخالفان کمونیست‌های شوروی خبر کشته شدن توسط یکی از محافظینش را انتشار دهد.

این شایعه به سرعت در روسیه منتشر شد و باعث شورش‌های پراکنده‌ای در روسیه علیه حکومت دیکتاتوری روسیه شد، چرا که فکر می‌کردند کار شوروی پس از رفتن استالین تمام است. چند روز بعد ژوژف استالین با حضور در میدان سرخ مسکو از رژه نیروهای مسلح ارتش سرخ بازدید کرد و دستور اعدام تمامی شورشیان داد. با وجود این مردم خبر دروغین ترور وی را همچنان باور داشتند و می‌گفتند شخص حضور یافته در میدان سرخ مسکو بدل وی بوده است.

4- منطقه‌ای مرموز به نام مثلث برمودا
در دهه پنجاه میلادی و در پی ناپدید شدن شش فروند هواپیمای نیروی دریایی آمریکا، همراه با تمام سرنشینان آنها دراین منطقه از اقیانوس اطلس، چند رادیوی خبری امریکا گزارش یکی از دانشمندان نیروی هوایی امریکا را دراین مورد منتشر کردند.

 
گزارش ادعا می‌کرد در قسمتی از اقیانوس اطلس و نزدیک مرز آبی کوبا و ایالت فلوریدای آمریکا ، منطقه‌ای به شکل مثلث وجود دارد که جمعی از نیروهای مرموز، باعث کشیده شدن هواپیماها و غرق شدن کشتی‌ها در آن منطقه می‌شود. انتشار این خبر نادرست در سراسر دنیا به حدی بود که هنوز هم بسیاری ازمردم اصرار دارند این منطقه واقعاً وجود دارد. چند مستند و فیلم سینمایی نیر درباره آن ساخته شد و حتی ادعا شد معادن زیادی از فلزات در آن منطقه و زیر کف دریا وجود دارد که باعث ایجاد انرژی گرانشی می‌شود.

5- ظهور حضرت مسیح (ع) درایالت پنسیلوانیا
در سال 1968 میلادی روزنامه آلماناک چاپ آمریکا، خبر کذبی را منتشر کرد که باعث شد بسیاری از مردم آمریکا زندگی خود را حراج کنند و از شغل خود استعفا دهند. خبر این بود که به زودی مسیح ظهور خواهد کرد و مکان ظهور وی نیز در یکی از روستاهای ایالت پنسیلوانیا خواهد بود.

این خبر که به نقل از یکی از کشیش‌های معروف این ایالت نقل شده بود باعث هجوم یکباره مردم به این ایالت شد و مردمان زودباور، شایعه مذکور را هرچه بیشتر پخش کردند و شروع به بذل و بخشش اموال خود کردند. بعد از گذشت یک هفته خبری از ظهور مسیح نشد و آنچه باقی ماند ادعای خام از یک کشیش و مردم مال باخته بود. هنوز برخی از مردم آمریکا ادعا می‌کنند مسیح قرار بوده در تاریخ مذکور ظهور کند، اما بنا به دلایلی که فقط خودش می‌داند، ظهورش را به تأخیر انداخته است.

6- وقوع زلزله‌ای بزرگ در قاره اروپا
در سال 1963 میلادی در فرانسه یک زمین‌شناس و لرزه‌نگار مشهور ادعا کرد به روش‌های نوینی دست یافته که قادر است زلزله‌‌ها را با فاصله چند روز از وقوع آن پیش‌بینی کند. آن‌چه باعث وحشت‌ عمومی در فرانسه و قسمت‌هایی از اروپا شده این بود که وی همچنین ادعا کرد زلزله‌‌ای بزرگ در بخش‌هایی از اروپا به زودی روی خواهد داد که باعث کشته شدن بسیاری از مردم خواهد شد.

شایعه وقوع زلزله ابتدا در روزنامه فیگارو منتشر و بعد از آن رادیوها و کانال‌های تلویزیونی شروع به انتشار خبر مذکور کردند. برخی از مردم اروپا، وحشت‌زده و سراسیمه به آمریکا و آسیا سفر کردند تا از بلای زلزله‌ در امان بمانند. برخی نیز مال و اموال خود را به سرعت و با قیمت‌های ارزان فروختند و به قاره‌های دیگر رفتند تا پس از وقوع زلزله‌ای که قرار بود خانمان‌سوز باشد به سرزمین خود بازگردند. بعد از چند هفته زلزله‌ای رخ نداد و زمین‌شناس مشهور نیز ادعا کرد در محاسبات خود اشتباه کرده است.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره