وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

با زنبور گزیدگی چه باید بكنیم؟

با زنبور گزیدگی چه باید بكنیم؟
زنبورها انواع مختلفی دارند و نكته مشترك بین آنها این است كه تنها جنس مؤنث نیش دارد و نیش میزند. ایران ناز، اگر فردی به سم یك نوع از زنبورها حساسیت داشته باشد، به دلیل شباهت ساختاری زیاد بین انواع زهرها، معمولا به انواع دیگر زنبورها هم حساسیت نشان میدهد. بسته به واكنش افراد به سم، تعداد گزش و محل گزش، ممكن است علائم متفاوت باشد.

یكی از اثرات سم، اثرات موضعی است. تورم، كهیر، قرمزی، سوزش و خارش از علائمی است كه در محل گزش معمولا بروز می‌كند. تعدادی از بیماران ممكن است دچار درد در مفاصلی شوند كه نزدیك به محل گزش است. اگر گزش روی پلك یا اطراف چشم باشد، ممكن است روی چشم اثر گذاشته و با اختلال در بینایی، عفونت در چشم و حتی سوراخ شدگی در كره چشم همراه باشد.

واكنش‌های حساسیتی دسته دیگری از علائم است كه معمولا ظرف 15 دقیقه تا شش ساعت پس از گزش بروز می‌كند. این دسته از واكنش‌ها زمانی بروز می‌كند كه فرد دچار گزش متعدد شده باشد. هرچند بین تعداد گزش و شدت علائم ارتباطی وجود ندارد، اما مشخص شده كه هرچه علائم سریع‌تر بروز كند، احتمال شدیدتر بودن علائم بیشتر است.

علائم اولیه معمولا شامل خارش چشم، گر گرفتگی صورت، سرفه و كهیر در سراسر بدن است. علائم تأخیری جزو علائم گمراه‌كننده‌ای است كه طی یك تا دو هفته از گزش بروز می‌كند. بیماران معمولا دچار سردرد، تب، كهیر درد در چند مفصل می‌شوند. عده‌ای باور ندارند كه ارتباطی میان این علائم و گزش قبلی زنبور وجود دارد.

شست‌ و شوی محل گزیدگی
شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه دچار گزش زنبور شده باشید. در چنین مواردی چه كرده‌اید؟
اولین اقدام درآوردن نیش زنبور و شستن محل زخم با آب و صابون است. لازم است روی محل گزش یخ گذاشته شود تا تورم، درد و خارش فروكش كرده و جذب سم از محل گزش كاهش ‌یابد اگر محل متورم است آن‌را بی‌حركت و بالا نگه دارید. نكته مهم این است كه بیمار لازم است توسط پزشك ویزیت شود.

پزشك هم مسكن و هم درمانی برای مقابله با حساسیت به سم تجویز كرده و هم براساس شرایط بیمار، خطر بروز علائم شدیدتر را برآورد می‌كند. استفاده از آنتی‌بیوتیك تنها زمانی لازم است كه عفونت بروز كند بنابراین خودسرانه از این داروها استفاده نكنید.