وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مهمترین نشانه های حساسیت غذایی

مهمترین نشانه های حساسیت غذایی
به گزارش ایران ناز حساسیت های غذایی بسیار شایع هستند و لیست خوراکی های آلرژی زا میتواند بسیار بسیار طولانی باشد و تازه این بدون به میان آوردن حساسیت های متقاطع است!

آیا انواع مختلف علائمی که به واسطۀ حساسیت غذایی به وجود می‌آیند را میشناسید؟

منشأ حساسیت غذایی چیست؟
این نوع حساسیت هم، مثل بقیۀ انواع حساسیت ها (حساسیت به خانوادۀ کرم ها، موی حیوانات، گرده ها، لاتکس و…)، به خاطر واکنش بیش از حد به یک عنصر است. بدن به اشتباه آن عنصر را خطرزا می‌شناسد و اقداماتی برای مبارزه با آن انجام می‌دهد.

واکنش حساسیتی چه زمانی خود را نشان می‌دهد؟
بعد از تماس داشتن یا خوردن مادۀ خوراکی خطرناک واکنش حساسیتی خود را نشان می‌دهد. اما توجه داشته باشید که چندین شیوۀ تماس گوناگون و حساس وجود دارند که باعث برانگیختن حساسیت غذایی می‌شوند:

-بعد از خوردن خوراکی مشکل دار.
-و البته بعد از تماس با پوست. به همین خاطر است که دست زدن به دستۀ کنسول بازی که قبلاً توسط شخصی که مثلاً بادام زمینی خورده است، استفاده شده، می‌تواند باعث بروز واکنش های حساسیتی در یک فرد حساس نسبت به بادام زمینی بشود.

-در نهایت، آلرژن ممکن است تنفس بشود. تنفس کردن بوها هنگام طبخ و آماده سازی خوراکی هایی که حساسیت زا هستند، نیز می‌تواند باعث بروز واکنش های حساسیتی بشود.

باید بدانید که در بیشتر موارد، حساسیت غذایی در دقایق و حتی ساعاتی بعد از برقراری تماس با آلرژن خود را نشان می‌دهد. با این حال، شدت و تأخیر واکنش بستگی به نوع تماس، میزان آلرژن و دفعات در معرض قرار گرفتن آن دارد، البته عوامل شخصی هم در این میان می‌توانند جایی داشته باشند.
علائم حساسیت غذایی چیست؟

نشانه های پوستی:
درماتیت آتوپیک بروز پیدا می‌کند: پوست خشک است، شروع به خاریدن می‌کند و پوست پوست می‌شود. پوست قرمز، گرم و دردناک می‌شود. گاهی اوقات هم کهیرهای وسیعی دیده می‌شوند.

نشانه های دهانی:
انتهای گلو می‌سوزد، لب ها متورم هستند و فرد برای بلعیدن خوراکی ها دچار مشکل می‌شود. این نشانه بین کسانی که علاوه بر حساسیت غذایی، به گرده ها هم حساسیت دارند، بسیار بیشتر دیده می‌شود.

نشانه های تنفسی و چشمی:
این نشانه های شبیه به علائم رینیت حساسیتی و کونزکتیویت حساسیتی هستند: بینی می‌گیرد یا فرد دچار آبریزش بینی می‌شود، عطسه، سرخی چشم ها، جاری شدن اشک از چشم ها و… . این نشانه ها، گاهی اوقات قبل از واکنش های حساسیتی شدید بروز پیدا می‌کنند.

توجه، باید بین این نشانه ها و نشانه های آسم تفاوت قائل شد، آسم بیماری است که مجاری تنفسی ریوی را مبتلا می‌کند و خود را به شکل نفس نفس زدن و مشکل در تنفس نشان می‌دهد.

نشانه های گوارشی:
شایع ترین نشانه های گوارشی، تهوع، استفراغ، اسهال و دردهای شکمی هستند. در نهایت شوک آنافیلاکتیک شدیدترین واکنش به حساب می‌آید. در این صورت درمان اورژانسی، ضروری است. این حالت خود را به شکل احساس بیماری، خارش، کهیر و مشکل در تنفس نشان می‌دهد.