وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اشتباهات هنگام استفاده از ماشین لباسشویی

اشتباهات هنگام استفاده از ماشین لباسشویی
شاید تصور اینكه ماشین لباسشویی باعث بروز بیماری‌ های آلرژیك یا پوستی بشود، برای‌ شما هم دشوار باشد. اما حقیقت این است كه برخی میكروبها و قارچ‌ هایی كه در اثر استفاده نادرست از ماشین لباس‌شویی، درون آن تولید و تكثیر می‌شوند، قادرند سلامت ما را به خطر بیندازند. ایران ناز، این مطلب نگاهی دارد به خطاهای هشت‌گانه استفاده از ماشین لباسشویی كه ممكن است هركدام از ما مرتكب شویم و سلامت‌ خانواده را به دست‌ خودمان تهدید كنیم.

خطای اول : شستن لباس زیر با ماشین لباس‌شویی
به گفته دكتر چارلز جبرا، استاد میكروبیولوژی دانشگاه آریزونا، لباس‌های زیر یكی از اصلی‌ترین منابع انتشار میكروب در فضاهای بسته و مرطوب‌ هستند. به همین دلیل بهتر است كه هنگام شستشو با سایر لباس‌ها، درون یك محفظه قرار نگیرند. از طرف دیگر، ممكن است آلودگی بیش از حد البسه دیگر به لباس زیر افراد سرایت كند و موجب تحریك پوستی یا حتی عفونت دستگاه تناسلی در آنها شود.

 
به عقیده دكتر جبرا، لباس‌های زیر باید با آب كاملا داغ و مواد شوینده شسته و برای خشك شدن زیر نور مستقیم آفتاب قرار گیرند. او همچنین برای پیشگیری از ماندگاری میكروب‌ها در ماشین‌ لباس‌شویی توصیه كرد كه پس از هر سه یا چهار بار استفاده، یك دور آن را به صورت خالی از لباس و ریختن مواد ضدعفونی‌كننده، روشن كنید.

خطای دوم : شستن ملحفه‌ها با آب ولرم
خیلی‌ها برای حفظ رنگ و رو یا دیرتر كهنه شدن روتختی، روبالشی و ملحفه‌ها، آنها را با دور كند ماشین‌ لباس‌شویی و آب ولرم می‌شویند؛ در حالی كه رابرت ویتز، میكروبیولوژیست، این كار را تنها یك آب‌تنی لذت‌بخش برای این‌گونه كالاها می‌داند و می‌گوید: "یكی از بهترین مناطق برای حفظ گرد و غبار و ایجاد آلرژی، روتختی‌ها و روبالشی‌ها هستند، بنابراین همه افراد باید حداقل هر دو هفته یك بار كلیه لوازم خواب‌شان را با آب كاملا داغ و با دور تند ماشین لباس‌شویی بشویند و برای جلوگیری از آلرژی‌زا شدن، آنها را درون خانه و به دور از گرد و غبار محیط بیرون از منزل خشك كنند."

خطای سوم : حبس هوا در ماشین لباس‌شویی
كپك‌ها به ندرت در محیط‌های خشك تولید می‌شوند اما مناطق مرطوب، جولانگاه‌ تولید و تكثیر انواع كپك‌ها هستند. تماس كپك با لباس‌ها باعث بروز خارش چشم‌ها و خس‌خس سینه در افراد می‌شود. این علایم وقتی به صورت شدید‌تر و گسترده‌تر در فرد ظهور می‌كند كه او به آسم یا‌ آلرژی هم مبتلا باشد. بنابراین برای جلوگیری از تولید و تكثیر كپك در ماشین‌ لباس‌شویی‌تان، پس از هر بار شستشوی لباس‌ها، درب آن را كاملا باز بگذارید تا هوا و بخار درون‌اش كاملا خارج شود و محیط خشكی درون ماشین به وجود بیاید.

رابرت ویتز، خشك كردن لاستیك دور در و حتی محفظه درونی ماشین به وسیله یك دستمال خشك را هم برای جلوگیری از حمله كپك‌ها موثر می‌داند. او حتی پا را از این حد فراتر گذاشته و می‌گوید: "برای اطمینان از نسل‌كشی كپك‌ها باید پس از هر بار استفاده، ماشین لباس‌شویی‌تان را با باد سرد سشوار خشك كنید!"

خطای چهارم : گذاشتن ماشین لباس‌شویی در یك فضای كوچك
كم نیستند افرادی كه ماشین لباس‌شویی را درون رخت‌كن حمام، انباری یا حیاط خلوت سقف‌دار قرار می‌دهند و نمی‌دانند كه با این كار چه خیانتی به خود و اعضای خانواده‌شان می‌كنند! ماشین لباس‌شویی باید در یك محیط باز مثل آشپزخانه قرار گیرد تا بتوان بعد از اتمام كار، قدری پنجره‌ را باز گذاشت تا هوا و بخار متصاعد شده از آن، محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و كپك‌ها به وجود نیاورد.

قرار دادن ماشین لباس‌شویی در مكانی مثل حمام، باعث تكثیر قارچ‌ها و كپك‌ها و سرایت آنها به لباس‌های داخل حمام، پرده حمام و لوازمی مثل لیف می‌شود و عاقبت این سرایت چیزی نیست جز ابتلا به آلرژی و بیماری‌های پوستی! بنابراین سعی كنید كه ماشین لباس‌شویی‌تان را در محیط‌های باز نگهداری كنید و اگر هم قادر به این كار نیستید، حداقل تا ساعاتی پس از اتمام كار شستشو، در حمام، انباری یا خیاط خلوت‌تان را باز بگذارید.

خطای پنجم : استفاده از شوینده‌های نامناسب
بعضی‌ها به خاطر اینكه پوست دست‌شان نسبت به بعضی شوینده‌ها حساس است، ترجیح می‌دهند لباس‌های‌شان را درون ماشین لباس‌شویی بریزند و این‌طوری از هر نوع شوینده‌ای كه دوست داشتند استفاده كنند اما پژوهشگران دانشگاه واشنگتن می‌گویند اگر پوست دست شما نسبت به ماده شوینده خاصی حساسیت دارد، به هیچ‌وجه نباید از آن ماده درون ماشین لباس‌شویی‌تان استفاده كنید زیرا با این كار حساسیت پوستی را به كل بدن‌تان منتقل خواهید كرد.

 
آنها همچنین استفاده از شوینده‌ها و نرم‌كننده‌های معطر را برای شستن لباس كودكان، نوزادان و افراد مبتلا به آسم و آلرژی مناسب نمی‌دانند. به علاوه، پژوهشگران معتقدند كه بهتر است لباس نوزادان هم مانند لباس‌های زیر، با دست و با مواد شوینده ملایم شسته شوند.

خطای ششم : رها كردن لباس‌های شسته شده برای مدتی طولانی
یكی دیگر از خطاهای نسبتا رایج و بیماری‌زا در مورد ماشین لباس‌شویی، رها كردن لباس‌های شسته‌شده به مدت طولانی درون آن است. در حالی كه به عقیده دكتر جبرا، باقی ماندن لباس‌های خیس درون ماشین لباس‌شویی، بیشتر از 30 دقیقه یعنی تولید كپك و باكتری‌های آلرژی‌زا. بنابراین به توصیه وی، تنها زمانی ماشین لباس‌شویی‌تان را روشن كنید كه مطمئن باشید در خانه هستید و می‌توانید پس از پایان شستشو، بلافاصله لباس‌ها را از درون آن خارج كرده و پهن كنید.

خطای هفتم : پركردن ماشین با لباس‌های كثیف از چند روز قبل
این خطا از آن دست اشتباه‌هایی است كه اكثر خانم‌ها آن را مرتكب می‌شوند. خانم‌ها معمولا برای جلوی چشم نبودن لباس‌های كثیف، آنها را درون ماشین لباس‌شویی می‌ریزند تا زمانی كه ماشین كاملا پر از لباس شد، آن را روشن كنند. غافل از اینكه عرق، رطوبت و آلودگی لباس‌ها می‌توانند زمینه‌ساز تولید انواع میكروب‌ها و رخنه كردن آنها درون لباس‌ها شوند. میكروب‌هایی كه در محفظه‌های ریز لباس‌ها رخنه می‌كنند تا در فرصت مناسب شروع به فعالیت‌هایی كنند كه موجب ناراحتی‌های پوستی در ما می‌شود.

خطای هشتم : شستن كفش و لباس‌های گلی
با ماشین لباس‌شویی اگر خسته و كوفته از مسافرت یا كوهنوردی برگشته‌اید و حال و حوصله شستن كفش و لباس گلی‌تان را ندارید، بهتر است به جای پرتاب كردن آنها درون ماشین لباس‌شویی، گوشه حیاط یا حمام قرارشان دهید تا خوب خستگی‌تان در برود. میكروب و آلودگی‌های پنهان شده در گل و لای ممكن است تا مدت‌ها درون ماشین‌لباس‌شویی باقی بماند و به سایر لباس‌های‌تان هم نفوذ كند، بنابراین بهتر است لباس‌هایی كه گل و كثیفی از سر و كول‌شان بالا می‌رود را با دست بشویید.