وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کدام درمان چاقی برای شما مناسب است؟

کدام درمان چاقی برای شما مناسب است؟
ایران ناز، در بسیاری از کشورها از جمله ایران 70 درصد مردم بالای 20 سال در شهرهای بزرگ دچار اضافه وزن هستند و نزدیک به 50 درصد مردم دچار چاقی هستند و بطور کلی این چاقی در زنان شایعتر است. در واقع 30 سال قبل، میانسالان و افراد مسن، دچار چاقی بوده اند اما در سالهای اخیر، چاقی در جوانان، نوجوانان و حتی کودکان نیز دیده می شود. به طوری که 30% از کودکان و نوجوانان کشورهای پیشرفته چاق هستند.

چرا چاقی خطرناک است؟
چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت، فشارخون، بالارفتن چربی خون، بیماری های قلبی – عروقی و سکته مغزی، سنگ کیسه صفرا، برخی سرطانها، تنگی نفس، استئو آرتریت، افسردگی و کمبود اعتماد به نفس می شود.

وزن ایده آل چقدر است؟
روش های متعددی برای محاسبه وزن ایده آل وجود دارد ولی اندازه گیری شاخص توده بدن یا همان BMI روش کاربردی تر است. در این روش وزن (به Kg) را به مجذور قد (به متر) تقسیم کرده و نتیجه تعیین کننده میزان تناسب اندام یا چاقی فرد خواهد بود و بر اساس جدول زیر قابل تفسیر است:

BMI تفسیر
کمتر از 18/5 کمبود وزن
18/5 تا 25 نرمال
25 تا 30 اضافه وزن
30 تا 35 چاقی متوسط
35 تا 40 چاقی شدید
بیشتر از 40 چاقی مرضی

چگونه چاقی را درمان کنید؟
هدف از درمان چاقی، رسیدن به وزن مناسب است که سلامت فرد را به دنبال دارد و برای رسیدن به وزن مناسب باید رژیم غذایی و سبک زندگی را تغییر داد و بر فعالیت ورزشی و فیزیکی افزود. علاوه بر آن پزشک می تواند با تشخیص نوع چاقی با تجویز داروهای خاص و یا دستگاه های لاغری و یا عمل جراحی به فرد چاق کمک کند به وزن مناسب برسد و سالم زندگی کند.

برای انتخاب راحت تر روش درمانی، افراد را به چند گروه تقسیم می کنیم :

گروه اول = افرادی که BMI پایین تر از 18/5 داشته، این افراد دارای کمبود وزن بوده و پس از مشخص شدن علت لاغری، به درمان پرداخته می شود.

گروه دوم = افرادی که BMI بین 18/5 تا 25 داشته، این افراد نرمال بوده و نیاز به اقدام خاصی ندارند و باید مواظب افزایش وزن خود باشند.

گروه سوم = افرادی که دارای BMI بین 25 تا 30 هستند، این افراد دارای اضافه وزن بوده و چاق محسوب نمی شوند. این گروه باید از رژیم های غذایی و ورزش استفاده کرده و برای چاقی های موضعی می توان از دستگاههای لاغری و لیزر لیپولیز استفاده کرد.

گروه چهارم = افردی که دارای BMI 30 تا 35 بوده، دچار چاقی نوع 1 یا متوسط بوده و بهترین درمان این افراد ، رژیم غذایی و ورزش و استفاده از دستگاه های لاغری و در صورت جواب ندادن به این روش می توان از بالون معده استفاده کرد.

گروه پنجم = افرادی که دارای BMI 35 تا 40 بوده، دچار چاقی نوع 2 یا شدید بوده و بهترین درمان این گروه اسلیو معده می باشد.

گروه ششم = افرادی که BMI بالای 40 دارند.این افراد دارای چاقی درجه ی 3 یا چاقی مفرط و به عبارتی چاقی مرضی بوده که بهترین درمان بای پس معده می باشد.