وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ارتباط ابتلا به خار پاشنه با چاقی و اضافه وزن

ارتباط ابتلا به خار پاشنه با چاقی و اضافه وزن
یک عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی هشدار داد که زنان و افراد چاق استعداد بیشتری برای ابتلا به خار پاشنه دارند و پوشیدن کفش نامناسب باعث تحریک خار پاشنه و افزایش التهاب میشود. به گزارش ایران ناز دکتر محسن توکلی در بیستمین کنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران افزود :پوشیدن کفش نامناسب در ایجاد درد پاشنه پا موثر است و باعث تحریک خار پاشنه می‌شود.

وی در عین حال گفت: این مورد به تنهایی عامل ایجاد خار پاشنه نیست و زنان و افراد چاق، استعداد بیشتری برای ابتلا به خار پاشنه دارند. توکلی با بیان این که در بروز درد پاشنه پا، عواملی نظیر التهاب تاندون‌ها، بیماری‌های رماتیسمی، دیابت، انواع فاسیت‌ها و آبسه‌های عمقی زیر پوستی دخالت دارند، گفت: در کودکان نیز ممکن است به دنبال رشد استخوانی، قد کشیدن ساق و کشش تاندون آشیل روی آن ناحیه، درد پاشنه پا اتفاق بیافتد.

وی ضمن تاکید بر این که علت این درد، همیشه خار پاشنه نیست، اظهار کرد: درد خارپاشنه، درد خود خار نیست. در واقع غلاف پرده کف پا تحریک شده و التهاب ناشی از آن باعث ایجاد درد می‌شود.

این جراح و متخصص ارتوپدی افزود: خار پاشنه به مرور با افزایش سن در بعضی افراد ایجاد می‌شود. غلاف کف پا که از یک سو به کف استخوان پاشنه می‌چسبد و از سویی دیگر به قسمت قدامی و انگشتان اتصال دارد، در فعالیت‌های روزمره چون راه رفتن، دویدن و بالا آوردن انگشتان کف پا به طور مرتب تحت کشش قرار می‌گیرد.

به گفته توکلی، بالا رفتن سن، کاهش آب بدن (به ویژه در غلاف کف پا)، کاهش خاصیت ارتجاعی این قسمت و همچنین تغییرات آرتروزی و کشش‌های مداوم که باعث پارگی‌های میکروسکوپی در محل اتصال به استخوان پاشنه می‌شوند نیز از جمله عوامل بروز درد در پاشنه هستند.

وی افزود :گاهی اوقات عضله خم کننده کوچک انگشتان پا در اثر کشش‌های دائمی روی استخوان پاشنه باعث شکستگی‌های میکروسکوپی می‌شود و این شکستگی‌ها جوش می‌خورند و بر اثر این شکستن‌ها و جوش خوردن‌های مکرر و رسوب کلسیم داخل عضله خم کننده کوچک انگشتان پا، استخوان اضافه‌ای ایجاد می‌شود که به خار پاشنه معروف است.

توکلی درباره علائم خارپاشنه گفت : دردهای کف پا، هنگام صبح و در زمان شروع به راه رفتن یا پس از نشستن‌های طولانی با چند قدم اول ایجاد می‌شود و به مرور کاهش می‌یابند. وی پوشیدن کفش مناسب، استفاده از کفی‌های سیلیکونی توصیه شده در بیرون ازمنزل و همچنین دمپایی مناسب در منزل را که محل خار پا در آن مشخص شده باشد از جمله روش‌های درمانی خارپاشنه هستند.

وی ادامه داد: استفاده از کیسه یخ در دو هفته اول و کیسه آب گرم در دو هفته دوم نیز جهت کاهش التهاب این ناحیه و در نتیجه کاهش درد می‌تواند کمک کننده باشد.همچنین می‌توان برای ادامه درمان در صورت نیاز دارو تجویز نمود، اما اگربا این روش‌ها بهبود نیافت، می‌توان تزریق ˈکورتیکواستروئیدˈ را در محل خار انجام داد.

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان اینکه راه درمانی دیگر تزریق ˈپی آر پیˈ در محل خارپاشنه است افزود: در بیشتر مواقع به جراحی نیازی نیست و درد با یکی از روش‌های ذکر شده برطرف می‌شود.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره