وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

فواید بارداری برای یک خانم

فواید بارداری برای یک خانم
همیشه در مورد عوارض بارداری و پیامدهای آن برای خانم ها صحبت شده است، اما هرگز به اثرات مثبت و مفید آن اشاره‌ای نشده است. به گزارش ایران ناز همانطور كه حاملگی دارای عوارض مشخصی است كه این عوارض به خصوص در حاملگی‌های مكرر (چهار بار یا بیشتر) اهمیت پیدا میكند، اما دارای فوایدی هم هست كه باید به آنها توجه كرد.

همه می‌دانیم كه حاملگی مكرر (بدون توجه به روش زایمان) دارای عوارضی چون افتادگی مثانه، ضعیف شدن عضلات لگن و شكم است و به اختلالاتی در دفع ادرار و مدفوع منجر می‌شود، همین‌طور احتمال بروز فتق‌های شكمی افزایش می‌یابد و ضعف و جداشدگی عضلات شكم منجر به شل شدن و افتادگی جدار شكم و بزرگ شدن آن می‌شود.

حاملگی در اغلب زنان منجر به افزایش وزن و تغییرات نامناسب اندام بخصوص در ناحیه پستان‌ها، شكم و لگن می‌شود. هر بار حاملگی به از دست رفتن مقادیر زیادی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم بدن مادر می‌انجامد و از مشهورترین و پراهمیت‌ترین آنها می‌توان به آهن و كلسیم اشاره كرد كه از دست رفتن آنها منجر به كم‌خونی و پوكی استخوان بخصوص در زنانی می‌شود كه حاملگی‌های مكرر و نزدیك به هم داشته‌اند.

با روش‌های مناسب می‌توان از شدت این عوارض كاست، مثلا در دوران بارداری و شیردهی ضمن داشتن رژیم مناسب باید از مكمل‌های تغذیه‌ای استفاده كرد و با فاصله‌گذاری مناسب بین حاملگی‌ها به بدن مادر اجازه داد كه به وضع عادی برگردد. با انجام ورزش‌های مناسب در دوران بارداری و پس از آن می‌توان از افزایش بی‌رویه وزن مادر كه خود عامل درد‌های كمری و نازیبا شدن فرم اندام‌هاست و همین‌طور تشدید عارضه افتادگی مثانه، كاست.

اما بارداری دارای مزایایی هم هست، مثلا یك‌بار بارداری بخصوص اگر قبل از 30 سالگی اتفاق بیفتد، از احتمال بروز سرطان تخمدان می‌كاهد و اگر دو بار حاملگی اتفاق بیفتد احتمال سرطان تخمدان كه از كشنده‌ترین انواع سرطان در زنان است تا 50 درصد كاسته می‌شود. زنانی كه هرگز باردار نشده‌اند بیشتر دچار فیبروم رحمی می‌شوند، همین‌طور این زنان دو تا سه برابر بیشتر دچار سرطان رحم می‌شوند و احتمال سرطان پستان نیز در این افراد بیشتر است.

در بیماری «اندومتریوز» كه بافت‌های داخل رحمی در مكانی غیرعادی مثل تخمدان و لگن رشد می‌كند، بیمار با دردهای شدید لگنی بخصوص در چند روز قبل از شروع عادت ماهانه روبه‌روست، اما در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده، رشد مناطق دارای اندومتریوز متوقف می‌شود و از چسبندگی‌های مضر این بیماری جلوگیری می‌شود و بیمار دیگر درد نمی‌كشد. بیماری دیگری كه در دوران بارداری از پیشرفت باز می‌ماند، بیماری تنبلی تخمدان یا بیماری تخمدان پلی‌كیستیك است.

دكتر ثریا عالمی – جراح و متخصص بیماری‌های زنان و زایمان