وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ویژگی‌ یك استحمام خوب چیست؟

این كه یك استحمام خوب باید چه شرایطی داشته باشد موضوعی است كه دكتر كامران بلیغی، متخصص پوست و مو به آن پرداخته است.
 

جام جم آنلاین: یكی از راه‌های نظافت، پیشگیری از بیماری‌های پوستی و رعایت بهداشت فردی را می‌توان استحمام ذكر كرد كه افراد با حمام، دوش آب گرم گرفتن و استفاده از مواد شوینده آن را رعایت می‌كنند.
 
حال این كه یك استحمام خوب باید چه شرایطی داشته باشد موضوعی است كه دكتر كامران بلیغی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با جام‌جم به آن پرداخته است. به گفته وی استحمام دارای دو بخش شرایط فیزیكال استحمام و استفاده از شوینده‌های مناسب است.
 
«حرارت آب استحمام» به طور متوسط باید بین 34 تا 37 درجه باشد. این عضو هیات علمی دانشگاه با اعلام این مطلب در ادامه اظهار می‌كند: از آنجا  كه درجه حرارت بالای آب دارای خاصیت پاك‌كنندگی زیادی است و حتی قادر به از بین بردن مقادیر زیادی از چربی‌های طبیعی پوست است، بنابراین به پوست بدن صدمه زیادی وارد می‌كند. همچنین باید توجه داشت استفاده از پاك‌كننده‌هایی كه باعث می‌شوند یك لایه از پوست برداشته شوند برای تمام پوست‌ها مضر شناخته شده‌اند.

این پزشك متخصص عنوان می‌كند: بهتر است افراد برای از بین بردن چربی‌های بیش از حد پوست خود از نسوج و شبكه‌های توری شكل كه خود باعث حجم زیاد كف می‌شوند، استفاده كنند و از كیسه‌های زبر و خشن كه به صورت مكانیكی در هر جلسه از استحمام باعث برداشته شدن لایه‌های پوست می‌شود، به طور جدی خودداری شود.
 
كیسه‌كشی، ممنوع!

برای این كه تركیبات اضافی از روی پوست برداشته شوند، احتیاج به استحمام است. دكتر بلیغی با بیان این موضوع، آلودگی‌های روی پوست را مشتمل بر عوامل گرد و غبار ناشی از هوا، تعریق بدن، ترشحات چرب غدد چربی پوست، لوازم آرایشی و بهداشتی و سلول‌های مرده‌ای كه در سطح پوست تجمع می‌كنند، می‌داند كه به شكل كثیفی یا چرك روی پوست ظاهر می‌شوند بنابراین برای از بین بردن این آلودگی‌ها، نیاز به استحمامی است كه هیچ صدمه‌ای به پوست وارد نشود كه این كار را می‌توان با شستشوی ملایم پوست، حتی بدون استفاده از كیسه، لیف و… با استفاده از شوینده‌های مناسب انجام داد؛ چرا كه با شستشوی بیش از حد لایه‌های طبیعی چربی پوست نیز از بین خواهند رفت.

وی می‌افزاید: افرادی كه دارای پوست خشك هستند، هیچ‌گاه نباید از روش‌‌های ساینده (كیسه و لیف)‌ استفاده كنند، چراكه این امر باعث تحریك بیش از حد پوست بدن می‌شود و به دلیل نازكی پوست آنها، صدمات زیانباری به پوست آنها وارد خواهد آمد و تنها افرادی، حق استفاده از لیف (نرم)‌ را دارند كه دارای پوست‌های چرب و ضخیم هستند. این متخصص پوست با اشاره به این كه افراد دارای اگزمای سرشتی (عطسه، آبریزش در فصل بهار، اگزمای پوست)‌ نیز نباید از كیسه، لیف و شوینده‌های قوی استفاده كنند، تحریك شدید پوست آنها را بخصوص در فصل زمستان، از دلایل مهم این منع ذكر می‌كند.
 
نوبت استحمام بعدی

این مساله كه نوبت استحمام بعدی كی وچه وقت باید باشد طبق گفته دكتر بلیغی، بستگی به نوع پوست دارد، به گفته وی، آنهایی كه دارای پوست‌های چرب هستند می‌توانند هر روز استحمام كنند كه در این حین استفاده از شوینده‌های ملایم در اولویت است.

وی می‌گوید: افراد با پوست‌های خشك نیز می‌توانند استحمام روزانه داشته باشند، ولی آنها باید علاوه بر مصرف شوینده‌های ملایم، بلافاصله پس از حمام، نسبت به خشك كردن پوست بدن خود به شكل قرار دادن حوله روی پوست و برداشتن آن اقدام كنند و از خشك كردن پوست با حركات رفت و برگشت حوله پرهیز كنند و پس از این اقدام مصرف نرم‌كننده مناسب را از یاد نبرند.
 
صابون مناسب

صابون از نمك‌های سدیم اسید‌های چرب تشكیل شده است كه این ذرات ریز دارای دوقطب هستند كه یك طرف آن غیرقطبی و انتهای دیگر قطبی و دارای بار الكتریكی است و به دلیل این خاصیت، سر غیرقطبی صابون در مواجهه با چربی‌ها به آنها چسبیده و قسمت قطبی آن در آب حل می‌شود و باعث تمیز شدن چربی‌ها می‌شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، از آنجایی كه PH پوست بدن بین 4 تا 6 است در مقایسه با صابون‌های معمولی كه دارای 10-9 PH هستند، حساس بوده و صدمه می‌بیند. به همین دلیل كسانی كه دارای پوست‌های چرب هستند، توان تحمل این صابون‌ها را خواهند داشت. ولی افرادی كه دارای پوست خشك هستند قادر به تحمل مصرف این صابون‌ها نخواهند بود و باید از صابون‌های ملایم و گلیسیرینه استفاده كنند.

دكتر بلیغی در پایان اظهار می‌كند: بهتر است افراد در استحمام، جانب تعادل را رعایت كنند و زمان و مدت آن را بالا نبرند، چرا كه در این هنگام لایه شاخی سطح پوست (كراتینی)‌ به علت آب دوست بودنش، در این فضا آب زیادی را به خود جذب می‌كند و باعث جمع شدن و سفید شدن پوست كف دست و پاها می‌شود.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره