وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

چطور شكستگی استخوان را تشخیص دهیم؟

چطور شكستگی استخوان را تشخیص دهیم؟
فرض كنید که همسر شما برای تعویض یک لامپ روشنایی سقف به بالای نردبان رفته، آن را نصب كرده است اما وقتی قصد پایین آمدن از نردبان را دارد ناگهان یكی از پله‌ های نردبان شكسته و او به پایین سقوط میكند.
 
دست او بسیار درد میكند و شما را نگران كرده است. دستش را بررسی می‌كنید و مشكوك به شكستگی می‌شوید. ولی نمی‌دانید چه علائم و نشانه‌هایی شك شما را به یقین تبدیل می‌كند. در این زمان چه می‌كنید؟
 
معمولا تشخیص شكستگی توسط افراد غیرمتخصص كار آسانی نیست، اما زمانی كه مشكوك هستید فرض را بر شكستگی بگذارید. شكستگی یا ترك‌خوردگی بر اثر از بین رفتن تداوم و پیوستگی استخوان‌های بدن ایجاد می‌شود.
 
شكستگی به 2 نوع باز و بسته تقسیم می‌شود؛ در شكستگی باز، پوست روی قسمت شكسته بر اثر بیرون زدن استخوان یا بر اثر ضربه مستقیم هنگام شكستگی، بریده یا پاره می‌شود، اما در شكستگی بسته پوست پاره نشده و هیچ زخمی در محل شكستگی دیده نمی‌شود.

معمولا در شكستگی‌های باز، به دلیل وجود زخم خونریزی دهنده احتمال عفونت بسیار زیاد و در مقایسه با شكستگی‌های بسته خطرناك‌ترند. در حقیقت مشكل واقعی خود شكستگی نیست بلكه خطری است كه استخوان شكسته برای اعضای حیاتی كنار خود دارد.به دنبال چه باید بود؟
 
 تورم: این علامت بلافاصله بعد از شكستگی اتفاق می‌افتد. معمولا در شكستگی‌ها لبه‌های تیز استخوان شكسته باعث پاره یا بریده شدن قسمتی از بافت و برخی عروق كنار محل آسیب دیده شده و منجر به خونریزی و التهاب ناحیه می‌شود.

تغییر شكل: معمولا بر اثر بروز شكستگی ممكن است تغییر شكل، كوتاه‌شدگی یا زاویه‌دار شدن استخوان در محل آسیب دیده رویت شود. البته در ترك‌خوردگی یا مو برداشتن، بد شكلی قابل رویت نیست. برای بررسی تغییر شكل، عضو آسیب‌دیده را با عضو سالم طرف دیگر مقایسه كنید.

لمس دردناك: یكی از علائم قابل اعتماد شكستگی به حساب می‌آید. معمولا حساسیت به درد تنها در محل آسیب‌دیده وجود دارد و غالبا مصدوم می‌تواند نقطه درد را با انگشت نشان دهد. برای پیدا كردن محل شكستگی پوشش عضو را كنار بزنید و به آرامی طول استخوان را لمس كنید. نقطه‌ای كه به لمس حساس بود و درد گرفت می‌تواند محل شكستگی باشد.

ناكار شدن عضو آسیب‌دیده: اگر عضو شكسته باشد با حركت دردناك می‌شود. در این زمان مصدوم به دلیل درد زیاد از به كارگیری عضو امتناع ورزیده و عضو در حركت ناتوان می‌شود. البته توجه داشته باشید، احتمال دارد مصدوم با تحمل درد، عضو را تكان دهد.

احساس ساییده شدن دو سر شكسته استخوان: گاهی مصدوم هنگام بروز شكستگی صدای شكسته شدن استخوان یا در زمان حركت عضو، صدای ساییده شدن دو سر استخوان را احساس می‌كند. این علامت نشانه حتمی شكستگی است.

لمس فاصله بین دو سر استخوان شكسته: در صورت لمس این فاصله شكستگی محرز است. تغییر رنگ ناحیه آسیب‌دیده: معمولا آخرین و دیررس‌ترین علامتی كه نشان‌دهنده شكستگی است رنگ پریدگی یا كبودی در محل شكستگی است كه معمولا یك ساعت بعد از شكستگی اتفاق می‌افتد.