وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

تدوین دستور‌العمل جامع بررسی صحنه جرم ویژه قتل عمد

برای نخستین بار در كشور دستورالعمل جامع بررسی صحنه جرم ویژه قتل عمد توسط دادسرای جنایی شیراز تدوین شد.
حیدر آسیایی،‌ سرپرست دادسرای جنایی شیراز در حاشیه مراسم نخستین كنگره بررسی صحنه جرم در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: بررسی صحنه جرم از قدیم صورت می‌گرفته است اما هیچ موقع قوانین دستور‌العمل قانونی و مدونی كه فقط تحت عنوان بررسی صحنه جرم باشد در كشور نداشتیم و این كار برای اولین بار تحت عنوان مقاله‌ای به این كنگره ارائه شد.

وی افزود: از لابه لای قوانین پراكنده موجود در كشور این دستور‌العمل به این نحو گردآوری شده است كه موجب وحدت رویه در اقدامات بررسی صحنه جرم ویژه قتل عمد می‌شود.

آسیایی تصریح كرد: به دلیل نداشتن چنین دستور‌العمل جامعی سلیقه‌های مختلفی در صحنه‌های جرم اعمال می‌شود كه در كشف جرم، اجرای عدالت و تسریع در رسیدگی پرونده‌های جرم موثر است و آن‌ها را به تعویق می‌اندازد.

وی خاطرنشان كرد: این دستور‌العمل در 10 بخش از چندین ماه پیش در دادسرای ویژه امور جنایی شیراز به مرحله اجرا درآمده و بنا به دستور رئیس كل دادگستری استان فارس جهت اجرا به همه واحدهای قضایی استان ابلاغ شده است.

تعریف صحنه جرم و گستره آن، مفهوم بررسی صحنه جرم، ضرورت بررسی صحنه جرم، حفظ صحنه جرم، فوریت داشتن امر حفظ صحنه جرم، عوامل آسیب رسان به صحنه جرم، تركیب تیم بررسی كننده صحنه جرم، مسئول تیم بررسی كننده صحنه جرم، یگان اطلاع دهنده و استاندارد زمانی اطلاع‌رسانی به عوامل بررسی كننده صحنه جرم و حضور آنان در محل و در نهایت كیفیت بررسی صحنه جرم از ناحیه عوامل ذیربط 10 بخش دستور‌العمل جامع بررسی صحنه جرم ویژه قتل عمد را تشكیل می‌دهد.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز