وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

رعایت بهداشت غذاهای نذری

رعایت بهداشت غذاهای نذری
«محور بهداشت و محیط محل برگزاری مراسم، محل تهیه و طبخ غذا و نذورات، بهداشت فردی افرادی که در ارائه، تهیه و توزیع غذا‌ها نقش دارند و بهداشت مواد غذایی پخته شده، مواد اولیه و نگهداری آن از جمله مواردی است که در این دستورالعمل به آن توجه شده است.»

نگهداری نادرست غذاهای پخته شده علت اصلی بیشتر مسمومیت‌ها
مهندس غلامی با اشاره به اینکه بیشتر مسمومیت‌ها به دلیل نگهداری نادرست از مواد غذایی پخته شده است، یادآور شد: «غذای پخته شده باید در ۶۳ درجه بالای صفر و یا کمتر از ۴ درجه قرار بگیرد. از آنجایی که برخی ازهیئت‌های عزاداری ۱۲ شب غذا توزیع می‌کنند بهتر است اجاق گاز را در درجه کم قرار دهند تا غذا گرم باقی بماند.»

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ظروف یک بار مصرف به خصوص برای مواد غذایی داغ باید بر پایه گیاهی و در اولویت دوم ظروف آلمینیومی باشد گفت: «بقیه ظروف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که مشکلاتی را برای مصرف کننده در پی دارد.»

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش گفت: «وقتی فردی با نیت خیر کاری را انجام می‌دهد درست نیست که با استفاده از این ظروف سلامت مردم را به خطر بیاندازد. ولی متاسفانه در برخی از هئیت‌ها هنوز از این ظروف استفاده می‌کنند. اختلاف قیمت ظروف گیاهی نسبت به ظروف پلاستیکی زیاد نیست که با عدم توجه به آن سلامت قشر عظیمی از مردم به خطر بیفتد.»

مهندس غلامی همچنین گفت: «اگر بر اساس احتمالات حساب کنیم، در مجموع جمعیت ۷۲ میلیونی کشور ۶۰ میلیون در هیئت عزاداری حضور دارند و اگر تنها در یک روز ۶۰ میلیون نفر از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی استفاده کنند به ازای هر میلیون، در ۱۰۰ نفر مشکل ایجاد می‌شود.

 
که جزئی‌ترین آن سردرد و جدی‌ترین مشکل سرطان است. حال اگر از ۶ هزار نفر ۶۰ نفر به عوامل خطر شدید مبتلا شوند و یا سرطان بگیرند ارزش این را ندارد که از ظروف بهداشتی و ایمن استفاده کنیم؟ به نظر من اگر از این جمعیت کودک و یا جوانی به سرطان و یا بیماری دیگری مبتلا شود ارزش این را دارد که برای جلوگیری از این مشکلات نکات گفته شده را رعایت کنیم.»

آموزش به هیئت های عزاداری برای عدم استفاده از ظروف پلاستیکی
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان با اشاره به مقایسه اقتصاد بهداشت در خصوص استفاده و یا عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف تاکید کرد و گفت: «مرکز سلامت محیط کار برای هیئت‌های عزاداری که قصد کار خیر را دارند تنها می‌تواند آموزش دهد و مسائل مربوطه را به آنان گوشزد کند.

 
ولی اگر این تخلفات در واحد‌های صنفی صورت گیرد به شدت با آنان برخورد خواهد شد. امیدواریم با مشارکت رسانه‌ها در خصوص اطلاع رسانی به مراکز پخش نذورات بتوانیم از این معضلات جلوگیری کنیم.»