وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نگهداری اصولی 5 ماده‌ غذایی مهم

نگهداری اصولی 5 ماده‌ غذایی مهم
خیلی ها نگهداری درست از مواد غذایی را نمی دانند. به عنوان مثال شما گوجه‌فرنگی را داخل یخچال نگه می‌دارید یا خارج از آن؟ مطمئن هستید جایی كه شما از گوجه‌فرنگی نگهداری می‌كنید همان جایی است كه باید باشد؟ 5 ماده غذایی وجود دارد كه برخی از ما كم و بیش در خصوص جای نگهداری از آنها سردرگم هستیم. این مطلب شما را راهنمایی می‌كند تا بدانید كجا باید از این مواد غذایی نگهداری كنید.

گوجه‌فرنگی، قهرمان سالاد!
اگر شما جزو افرادی هستید كه در باغچه كوچك خانگی‌تان بوته‌های گوجه‌فرنگی كاشته‌اید پس به خوبی به این نكته واقف هستید كه گوجه‌فرنگی گرما را دوست دارد و البته از سرما بیزار است. با این وصف فریزر و دمای سرد نمی‌تواند فضای ایده‌آلی برای نگهداری از گوجه‌فرنگی باشد. البته شما می‌توانید گوجه‌فرنگی را در فریزر نگهداری كنید چون در این صورت همچنان قابل استفاده برای پخت و پز خواهد بود اما دیگر یك خوردنی تازه محسوب نمی‌شود.

 
در عوض می‌‌توانید گوجه‌فرنگی را در كمد یا داخل سبدهای مخصوص در فضای آشپزخانه نگهداری كنید البته حواستان باشد كه گوجه‌فرنگی نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد. به این ترتیب شما می‌توانید همواره آن را سرحال و البته تازه استفاده كنید. در ضمن برای اینكه گوجه‌فرنگی‌ها پلاسیده نشود چه بهتر كه به مقدار مصرف روزانه یا هر دو روز یك‌بار خرید كنید تا همیشه گوجه‌فرنگی تازه در اختیار داشته باشید.

 سیب‌زمینی، محبوب قلب‌ها!
كسی را سراغ دارید كه سیب‌زمینی دوست نداشته باشد؟ سیب‌زمینی خنكی را دوست دارد نه دمای سرد را. خب! البته خیلی از ما فضایی مانند گلخانه در منزل نداریم؛ جایی كه خنك و تاریك بوده و برای نگهداری سبزیجات فضای ایده‌‌آلی باشد بنابراین نگهداری از ماده غذایی‌ای مثل سیب‌زمینی  كه به چنین فضایی نیاز دارد در یك پاكت كاغذی و البته در نقطه‌ای خنك مانند بالكن می‌تواند بهترین گزینه باشد.

 
اینكه چرا باید از پاكت‌های كاغذی برای نگهداری سیب‌زمینی استفاده كرد دلیل مشخصی دارد چون در پاكت‌های كاغذی جریان هوا بهتر از كیسه‌های پلاستیكی صورت می‌گیرد. به این ترتیب سیب‌زمینی به راحتی خراب نمی‌شود. در ضمن اگر سیب‌زمینی را داخل یخچال نگهداری كنید روند تبدیل نشاسته آن به شكر تسریع می‌شود و در نهایت روی طعم، تركیب و روش‌های پخت آن تاثیر خواهد گذاشت. پس از نگهداری  سیب‌زمینی داخل یخچال خودداری كنید.

پیاز، بدبوی دوست‌داشتنی!
پیاز تا وقتی كه پوست كاغذی‌اش به عنوان محافظ سطح، آن را تحت پوشش قرار نداده از دل خاك بیرون نمی‌آید. برای نگهداری از پیاز باید سراغ محیط‌های خشك بروید. فضایی مثل انباری می‌تواند جای مناسبی برای نگهداری پیاز باشد؛ جایی كه رطوبت یخچال را ندارد اما در  عوض خنكی مخصوص خودش را دارد. در ضمن كمبود هوا سبب فاسد شدن پیاز می‌شود بنابراین سعی كنید پیاز را لابه‌لای سیب‌زمینی نگهداری نكنید. پیاز را در فضایی خنك، خشك و تاریك قرار  دهید. تاریك از آن جهت كه نور سبب می‌شود پیاز تلخ شود.

آووكادو، تازه‌ وارد باكلاس!
آووكادو مدت زیادی نیست كه بین جماعت ایرانی راه پیدا كرده و كم‌كم برای آنها جالب می‌شود. آووكادو تا قبل از اینكه از درخت چیده شود روند رسیدن و تازه شدن را آغاز نخواهد كرد. اگر شما آووكادوی سفت و خشك خریدید آن را در یخچال نگهداری نكنید چون نگهداری در یخچال باعث كند شدن روند رسیدن این میوه خواهد شد. از طرف دیگر اگر شما آووكادوی رسیده و كامل خریداری كرده‌اید اما فعلا قصد ندارید آن را استفاده كنید،

 
نگهداری آن داخل یخچال كمك می‌كند تا شما فواید این میوه را برای استفاده دیرتر هم حفظ كنید؛ قبل از اینكه این میوه از شدت رسیدن بیش از حد پلاسیده شود. بنابراین برای نگهداری آووكادوی رسیده و نرسیده 2 روش كاملا متفاوت وجود دارد. همانطور كه باید آووكادوی نرسیده را خارج از یخچال نگهداری كنید تا برسد و كامل شود، آووكادوی رسیده را اگر نمی‌خواهید بلافاصله استفاده كنید می‌توانید با فراغ بال داخل یخچال بگذارید.

ریحان، رفیق گرمابه و گلستان كباب!
گوجه‌فرنگی و ریحان وقتی در یك بشقاب  كنار هم قرار بگیرند، می‌شوند همان رفقای گرمابه و گلستان یك سیخ كباب كوبیده دبش وطنی. اتفاقا این وجه اشتراك به قسمت‌های دیگری هم تعمیم پیدا می‌كند؛ از جمله اینكه نحوه نگهداری از آنها هم بسیار شبیه یكدیگر است. مانند گوجه‌فرنگی، ریحان هم عاشق گرماست بنابراین اگر ریحان برای زمان‌های طولانی در محیط سرد قرار بگیرد خیلی زودتر از آن موقعی كه انتظارش را دارید پژمرده می‌شود.

ریحان اگر در دمای طبیعی محیط و داخل كابینت نگهداری شود و صدالبته اگر به طور تازه از باغچه چیده و استفاده شود، بهترین بازدهی را خواهد داشت. یك دسته ریحان تازه می‌تواند در یك لیوان آب برای مدت چند روز و البته دور از نور خورشید نگهداری شود به شرط اینكه هر روز یا یك روز در میان آب لیوان عوض شود. فراموش نكنید نگهداری ریحان در كابینت هم نباید بیش از 2 تا 3 روز طول بكشد و كلا این سبزی باید تازه مصرف شود.

 
در ضمن اگر قصد دارید ریحان را داخل كابینت نگه دارید بهتر است آن را داخل كیسه پلاستیكی قرار دهید چون این كار كمك می‌كند تا ریحان رطوبت خود را حفظ كند و تازه باقی بماند اما در عین حال كیسه باید فضای بازی برای رفت و آمد هوا داشته باشد.