وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

سهمیه بنزین ابن خودروها از شب گذشته قطع شد!

سهمیه بنزین ابن خودروها از شب گذشته قطع شد!
همزمان با آغاز رایزنی های مجلس و دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها تغییرات چراغ خاموش دولت برای کاهش سهمیه بنزین خودروها و موتورسیکلت ها آغاز شده است. بر این اساس پس از تکذیب رسمی سناریوهای بنزین ۵۰۰۰ و ۲۵۰۰ تومانی توسط دولت، پیش بینی میشود که حداقل تا پایان تعطیلات نوروز ۱۳۹۲سهمیه و قیمت بنزین اکثر خودروهای سواری بدون تغییر تثبیت شود.
ایران ناز ، با این وجود از ساعت ۲۴ امشب یک بهمن ماه سهمیه بنزین خودروهای نو و لوکس با توان موتور بیش از ۱۸۰۰ سی.سی به کارت های هوشمند سوخت واریز نخواهد شد و مالکان این دسته از خودروها صرفا باید در جایگاه ها بنزین را با قیمت آزاد ۷۰۰ تومانی خریداری کنند.

شهرام رضائی معاون فنی سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه بر این اساس برنامه ای برای حذف کارت هوشمند سوخت خودروهای بالای ۱۸۰۰ سی.سی نداریم به مهر، گفت: با وجود حذف سهمیه بنزین این دسته از خودروها اما کارت هوشمند سوخت آنها نمی سوزد.

حذف سهمیه بنزین نیمه یارانه ای خودروهای لوکس در حالی انجام می شود که دولت از ابتدای مهر ماه سالجاری سهمیه بنزین آزاد خودروها را از ۵۰۰ به ۳۰۰ لیتر در ماه کاهش داد و پیش از آن هم در خرداد ماه سالجاری طرح تبدیل سهمیه های بنزین ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان اجرایی کرد که با اجرای این پروژه عملا بنزین در آستانه تابستان به صورت ۲ نرخی عرضه شد.
لیست خودروهای بدون سهمیه بنزین
از امشب به خودروهایی همچون زانتیا، هیوندا آوانته، پژو ۴۰۷، مزدا سه با ۲۰۰۰ سی.سی قدرت موتور، خودروهایی همچون مگان ۲۰۰۰، سمند سریر، قشقائی، وانت مزدای دوکابین و تک کابینه، ام.وی.ام ۵۳۰ و x33 که دارای توان بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ سی.سی قدرت موتور هستند، سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی اختصاص نمی یابد.

از سوی دیگر برخی از خودروهایی که طرفداران بیشتری در کشور دارند همچون نیو پیکاپ، نیو مورانو، پیکاب، رونیز، ماکسیما، سوزوکی کیزاشی، سوزوکی گراند ویتارا، تیانا، سیبا ون، نارون، وانت کاپرای تک و دوکابین هم که دارای توان موتور بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی.سی موتوری هستند هم اصلا رنگ سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی را به خود نمی بینند. این در حالی است که سهمیه بنزین خودروهای لوکسی همچون هیوندا جنسیس، تویوتا لندکروز، پرادو، لکسوس، انواع مدل بی.ام.وی، مازاراتی، نسل جدید بنزها و انواع پورشه هم به صورت کاملا آزاد و با قیمت ۷۰۰ تومانی محاسبه و عرضه می شود.

در همین حال برخی از خودروهای وطنی همچون انواع سمند ال.ایکس، اس.آی، پژو ۴۰۵ و پژو پارس با توان موتور نزدیک به ۱۸۰۰ سی.سی فعلا از سهمیه بنزین نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی بهره می گیرند. نکته قابل توجه حذف سهمیه بنزین این دسته خودروها آن است که متوسط مصرف این خودروها در مقایسه با برخی از خودروهای پرمصرف داخلی انواع پژو پارس، ۴۰۵، ۲۰۶ صندوق دار و بدون صندوق، پراید، مگان دنده ای، تندر ۹۰ و انواع سمند بسیار کمتر بوده است.

اولتیماتوم بنزینی دولت به موتورسیکلت ها
حذف سهمیه بنزین خودروهای با توان موتور بیش از ۱۸۰۰سی.سی آخرین تصمیم بنزینی دولت در چند هفته گذشته نبوده است و پس از خودروهای لوکس، این احتمال وجود دارد که به زودی سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی برخی از موتورسیکلت ها هم قطع شود.

از این رو دولت به تمامی موتورسیکلت های فاقد پلاک ملی ۳ ماه فرصت داده تا برای تهیه پلاک ملی اقدام کنند و در غیر این صورت، سهمیه بنزین نیمه یارانه ای این دسته از موتورها حذف خواهد شد. آمارهای رسمی نشان می دهد در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۷ تا ۷٫۵ میلیون لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه ای به موتورها اختصاص می یابد، از این رو تمامی دارندگان موتورسیکلت برای دریافت پلاک ملی و منتفی کردن تهدید کسر سهمیه بنزین حداکثر تا پایان اسفند ماه سالجاری فرصت دارند.

قیمت بنزین در مرزها آزاد شد
رستم قاسمی وزیر نفت از آادسازی کامل قیمت بنزین در مبادی مرزی کشور خبر داده است و از این رو بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در مجاورت کشورهای همسایه بر مبنای قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی تعیین و محاسبه خواهد شد.

بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از چند هفته گذشته تاکنون در جایگاه های مرزی قیمت بنزین مطابق با فوب خلیج فارس و قیمت دلار مبادلاتی تعیین می شود، همچنین با توافق وزارت نفت، راه و شهرسازی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مازاد سهمیه بنزین خودروها برای عبور از مرزها با قیمت بین المللی محاسبه خواهد شد.
برای سومین سال متوالی سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی، خدماتی و عمومی خودروها در بهمن ماه سالجاری هم تثبیت شده است و این سهمیه با قیمت ۴۰۰ تومانی تا ساعت ۲۴ شنبه ۳۰ دی ماه سالجاری به کارت هوشمند سوخت خودروها واریز خواهد شد.

از این رو بهمن ماه سالجاری هر لیتر بنزین نیمه یارانه ای با قیمت ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد با نرخ ۷۰۰ تومان عرضه می شود، آمارهای شرکت ملی پخش نفتی نشان می دهد که در دی ماه امسال به طور متوسط روزانه۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر بنزین را با قیمت آزاد ۷۰۰ تومانی در جایگاه ها به فروش رسیده است. همچنین برای دومین ماه فصل زمستان ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت ها با نرخ نیمه یارانه ای اختصاص یافته است، ضمن آنکه برای بهمن هیچگونه تغییری در سهمیه خودروهای عمومی و خدماتی هم حاصل نشده است.

از سوی دیگر برای بهمن ماه سالجاری سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیت، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است. هم اکنون بنزین به صورت ۲ نرخی شامل بنزین معمولی یارانه ای ۴۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای ۵۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد ۸۰۰ تومان در سطح جایگاه های کشور عرضه می شود.