وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آماده شدن دختر برای زایمان در آینده

این كه می‌گویند ما در برابر نسل آینده‌مان مسئولیم، یك شعار نیست، دامنه‌اش هم روز به روز وسیع‌تر می‌شود.

یعنی دیگر فقط به این برنمی‌گردد كه تغذیه و تحصیل فرزندتان چطور باشد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد وضعیت والدین هم می‌تواند بر سلامت بچه‌ها مؤثر باشد.

این بار نتایج یكی از این تحقیقات را بشنوید كه درباره خطر ابتلا به سرطان سینه در دختران است.

محققان انگلیسی و فنلاندی در یك طرح مشترك به این نتیجه رسیده‌اند كه استخوان‌بندی مادران می‌تواند روی احتمال ابتلا به این بیماری در دختران آنها، تأثیر بگذارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ScienceDaily، گزارش این محققان نشان می‌دهد اندازه استخوان لگن مادران می‌تواند شاخص مهمی در تعیین احتمال ابتلا محسوب شود؛ طوری كه زنانی كه بزرگترین قطر لگن آنها بیشتر از 30 سانتی‌متر باشد، دختران‌شان تا 3 برابر بیشتر ممكن است به سرطان سینه دچار شوند. شكل لگن هم در این

مورد مؤثر است. به این ترتیب كه لگن‌های گردتر، می‌تواند تا 5/2 برابر این احتمال را بالا ببرد.

حتما این سؤال برایتان پیش آمده كه اندازه لگن مادر چطور می‌تواند روی بیماری سرطان دخترش تأثیر بگذارد؟ محققان مجری این طرح، كه از دانشگاه ساوت‌همپتون انگلستان و نیز مؤسسه تحقیقات پزشكی فنلاند هستند، موضوع را این طور توجیه می‌كنند كه در زمان بلوغ دختران، یكی از تغییراتی كه در بدن آنها اتفاق می‌افتد، رشد دهانه لگن آنهاست.

(كه دلیل آن هم روشن است؛ آماده شدن دختر برای زایمان در آینده) میزان این رشد، وابستگی تام دارد به میزان هورمون زنانه‌ای كه در زمان بلوغ ترشح آن به صورت جهشی بالا می‌رود.

هرچه میزان این هورمون‌های زنانه مسئول تغییرات در بلوغ بالاتر رود، قطر لگن هم بیشتر خواهد شد. به گفته این محققان، مهم‌ترین شكل بیوشیمیایی مؤثر در این‌باره، هورمونی است به نام «كاتكول استروژن».

اما رابطه این سطح هورمونی بالا در مادر با فرزند دخترش چطور شكل می‌گیرد؟ محققان می‌گویند البته این مطالعه روی جنبه‌های مولكولی قضیه كار نكرده است و تنها یك كار اپیدمیولوژیك بوده است.

یعنی آنها اطلاعات بیش از 6 هزار زن باردار را كه اندازه لگن آنها به‌طور معمول برای مراقبت‌های پیش از زایمان اندازه گرفته شده، جمع‌آوری كرده‌اند و در یك مطالعه طولانی‌مدت آینده‌نگر، وضعیت ابتلا به بیماری دختران آنها را بررسی كرده‌اند.

تحلیل این اطلاعات، محققان را به سمت شكل‌دهی این فرضیه هدایت كرده است؛ این كه احتمالا این خانم‌ها در زمان بارداری هم سطح هورمونی بالاتر از دیگران دارند و این سطح بالا، روی بافت پستان جنین آنها تأثیر می‌گذارد و باعث به وجود آمدن تغییراتی در مولكول DNA سلول‌های این ناحیه می‌شود و به این ترتیب احتمال سرطانی شدن آنها را

بالا می‌برد.

نتایج این مطالعه در نشریه «زیست‌شناسی انسانی» چاپ شده و تأكید دوباره‌ای است بر نقش والدین در سلامت فرزندان‌شان.

ابعاد دیگری از این نقش، پیش از این هم شناخته شده بود. این موضوع دیگر تقریبا به اثبات رسیده كه وراثت، به‌خصوص از طرف مادری، می‌تواند تا حد زیادی عامل انتقال بیماری باشد.

از طرف دیگر، نقش چاقی هم در بالا بردن احتمال ابتلابه سرطان سینه، بسیار پررنگ است.

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی كه نمایه توده بدنی بالاتر از حد طبیعی دارند، یعنی به اضافه‌وزن و چاقی مبتلا هستند، در معرض خطر درگیر شدن با این بیماری هستند.

از جمع این 2نكته می‌توان نتیجه گرفت كه مادرانی كه اضافه‌وزن دارند، خیلی زود باید برای كنترل این مشكل خود اقدام كنند، چرا كه سلامت دختران‌شان را در معرض تهدید قرار داده‌اند.

پزشكان توصیه می‌كنند دختران و خانم‌هایی كه به هر دلیل در معرض احتمال بالاتر ابتلا به سرطان سینه هستند، به‌موقع جهت انجام اقدامات تشخیص مراجعه كنند؛ چرا كه تشخیص به موقع این بیماری می‌تواند عامل تعیین‌كننده در اثربخشی درمان آن باشد.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز