وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آیا از جوش های سرسیاه رنج میبرید؟

آیا از جوش های سرسیاه رنج میبرید؟
به عقیده متخصصان پوست جوش‌های سرسیاه زیرپوستی كاملا قابل درمان است و در خیلی از موارد بعد از درمان ردی از خود به جا نمی‌گذارد.‌آكنه یا جوش جوانی از بیماری‌های شایع دوران نوجوانی و جوانی است. این بیماری موجب بروز شكل‌های مختلف ضایعات پوستی می‌شود. در درمان و تجویز دارو توجه به نوع ضایعات پوستی دارای اهمیت است.به‌طور كلی ضایعات آكنه به دو دسته التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شود؛ اولین ضایعات ایجاد شده در آكنه ضایعات غیرالتهابی است كه «كومدون» نام دارد.
 
از كومدون در سطح جامعه بیشتر با نام جوش زیرپوستی یاد می‌شود. كومدون‌ها یا سر سیاه هستند(باز) یا سر سفید(بسته).‌ ضایعات التهابی آكنه قرمز رنگ و گاهی چركی است.توصیه كلی در مورد آكنه «دستكاری نكردن جوش»‌ است. دستكاری جوش‌ها بخصوص جوش‌های التهابی موجب بروز عوارضی مانند باقی‌ماندن جای جوش می‌شود. دستكاری غیراصولی ضایعات غیرالتهابی (كومدون) مثلا كندن آنها نیز موجب بروز این عوارض خواهد شد.

جوش‌های زیر پوستی از كجا می‌آیند؟
«جوش‌های زیر پوستی كه كومدون نام دارد، معمولا ناشی از بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی‌ساز پوست ایجاد می‌شود.» اینها عبارات دكتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست است. وی با اشاره به این كه ترشحات چربی وقتی نمی‌تواند از دهانه مسدود شده غدد چربی‌ساز خارج شود، داخل این غدد مثل بادكنك تجمع پیدا می‌كند، می‌گوید: در نتیجه این تجمع چربی در زیرپوست جوش‌های زیر پوستی ایجاد می‌شود. به گفته این متخصص پوست البته یكی از دلایل اصلی به‌وجود آمدن این جوش‌ها هم زمینه ارث و ژنتیك است.

لوازم آرایش بانیان اصلی جوش‌های سر سیاه
اما موارد دیگری نیز به شكل جانبی باعث انسداد غدد چربی‌ساز می‌شود؛ مثل استفاده از لوازم آرایش یا استفاده از پماد روی پوست. به گفته دكتر داوودی این موارد می‌تواند منجر به ایجاد یا بدتر شدن جوش شود. علاوه بر این نمونه دیگر در مورد كسانی است كه عادت دارند به موهایشان روغن یا ژل بزنند. وقتی این موی چرب شده با پوست پیشانی تماس پیدا می‌كند، به ایجاد جوش زیر پوستی منجر خواهد شد.

فقط یك نوع جوش زیر پوستی داریم!
نكته دیگر به عقیده دكتر داوودی این است كه بین مردم یك نوع جوش دیگر هم به عنوان زیرپوستی نامیده می‌شود كه از نظر علمی، ما جوش‌های زیرپوستی را همین كومدون‌ها می‌نامیم ولی مردم یك‌سری از جوش‌های التهابی عمیق را جوش زیرپوستی می‌دانند. به گفته این متخصص پوست در مورد كومدون‌ها باید گفت كه این جوش‌ها درد ندارد فقط ظاهر آنها به شكلی است كه انگار روی صورت مبتلایان شن پاشیده باشند.

 
برخی از این جوش‌های زیرپوستی به دلیل این كه منفذ ظریفی به خارج باز كرده است، ممكن است به رنگ سیاه دیده شود كه به آنها جوش سرسیاه هم گفته می‌شود، ولی بعضی از آنها كه دهانه كاملا مسدود دارد و ترشحاتشان به بیرون نشت نمی‌كند، جوش‌های سرسفید یا جوش‌های بسته است. برای مشاهده بهتر جوش‌های سفید وقتی پوست را می‌كشیم، تجمع چربی را به شكل ذرات ظریفی روی پوست می‌توانیم، ببینیم.
 
البته دكتر داوودی به نكته دیگری هم اشاره كرده و می‌گوید: در مورد این جوش‌ها یك نكته خوب این است كه این جوش‌ها چون التهاب ندارد، بعد از تخلیه از خودشان جا نمی‌گذارد بنابراین ضرورتی برای درمان آنها وجود ندارد، ولی اگر تعدادشان خیلی زیاد باشد، ممكن است پوست را تا حدی ناصاف و ناخوشایند نشان دهد. در این صورت قدم اول درمان استفاده از داروهای لایه‌برداری محسوب می‌شود كه ممكن است این داروها بتوانند دهانه بسته شده غدد چربی‌ساز را باز كنند. به‌دنبال تخلیه شدن ترشحات پوست صاف می‌شود. ولی اگر كرم‌های لایه‌بردار برای درمان كافی نبود، می‌توان به شكل مكانیكی یا فیزیكی جوش‌ها را تخلیه كرد.

البته این كار باید با وسیله‌ای انجام شود كه حداقل عوارض و آسیب را برای پوست داشته باشد بنابراین به عقیده دكتر داوودی تخلیه جوش‌های زیر پوستی با فشار دادن، نیشگون گرفتن یا له‌كردن آنها كار درستی نیست؛ چون ممكن است آسیبی به پوست وارد كند كه جای آن بر پوست باقی بماند. این كار توسط پزشك یا پرستار با وسیله مناسبی به نام كومدون اكستراكتور انجام می‌شود.

كدام گروه سنی بیشتر گرفتارند؟
در واقع جوش و آكنه در یك محدوده سنی مرتب تكرار می‌شود و به عقیده این متخصص پوست و مو وقتی ما جوش‌ها را درمان می‌كنیم، این مساله نمی‌تواند جلوی عود مجدد آنها را بگیرد. به‌طوری كه ممكن است به طور مكرر نیاز باشد كه دارو مرتب استفاده شود تا این كه سن جوش زدن بگذرد.محدوده سن كه بیشترین محدوده جوش زدن است، در پسرها از دوره بلوغ شروع شده و تا پنج سال ممكن است ادامه پیدا كند ولی در برخی از افراد این زمان خیلی بیشتر طول می‌كشد.

 
به طوری كه می‌توان توقع داشت 95 درصد افراد زیر سی سالگی جوش‌هایشان كاملا درمان شده باشد، ولی 5 درصد حتی تا بالای این سن هم با این جوش‌ها درگیر باشند حتی در یك درصد موارد بعد از چهل سالگی هم ممكن است این جوش‌ها ادامه پیدا كند البته كسانی كه در سنین بالا جوش می‌زنند، كمتر به جوش‌های زیر پوستی مبتلا می‌شوند و بیشتر درگیر جوش‌های چركین، قرمز و التهابی هستند. ‌

به گفته دكتر داوودی به این نكته هم باید تاكید كرد كه لیزر برای درمان این جوش‌های زیر پوستی هیچ كاربردی ندارد، ولی در صورتی كه این جوش‌ها درمان شده و در صورت جا بیندازند می‌تواند كمك‌كننده باشد. ‌علاوه بر این به عقیده این متخصص پوست و مو تاكنون در مطالعات مختلف تاثیر رژیم غذایی روی این جوش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده و ما هم به این افراد توصیه خاصی نمی‌كنیم، ولی اگر خود بیمار متوجه تاثیر غذای خاصی روی به‌وجود آمدن جوش‌ها می‌شود، باید از خوردن آن ممانعت كند.