وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

قابل توجه دختران و پسران(معیارهای جذابیت زنانه و مردانه)

 

دانشمندان دانشگاه اندرو به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی راجع به جذابیت چهره‌ها اظهارنظر می‌شود، با توجه به مرد یا زن بودن، معیارهای قضاوت به طور کامل متفاوت هستند. در این مطلب درباره نتایج آخرین تحقیقاتی که درباره جذابیت افراد انجام شده، صحبت خواهیم کرد.

 

 

 

به نقل از سلامت  ، «دخترانی که از هم گسیخته بزرگ می‌شوند، قیافه‌های چندان جذابی پیدا نمی‌کنند»! مطالعه‌ای که در دانشگاه اندرو انجام شد، نشان داد که خانم‌هایی که والدین آنها از هم جدا شده‌اند و یا رابطه خوبی با هم نداشته‌اند، چهره خشن و مردانه‌تری پیدا می‌کنند. نتایج این تحقیق جالب توجه بود.
 

دختران جذاب، خانواده‌های مستحکم

در این تحقیق، فرم صورت و بدن در ۲۲۹ خانم مورد بررسی قرار گرفت و دیده شد، خانم‌هایی که در خانواده‌ای مستحکم بزرگ شده‌اند و رابطه عاطفی خوبی میان پدر و مادر آنها برقرار است، قیافه زنانه‌تر و جذاب‌تری دارند و در کل سالم‌ترند. گفته می‌شود شاید نتایج این تحقیقات با میزان بالای هورمون مردانه (تستوسترون) در این خانم‌ها ارتباط داشته باشد ولی هنوز مشخص نشده که آیا بالاتر بودن تستوسترون در افرادی که والدین‌شان از هم جدا شده‌اند، ژنتیکی است و یا در اثر استرس و زندگی ناخوشایند ایجاد شده است. در این تحقیق ابتدا پرسش‌نامه‌هایی درباره وضعیت خانواده‌ها به افراد داده شد که آنها را پر کنند و عکس هر فرد هم گرفته شد. سپس عکس‌ها را بر اساس میزان جذابیت چهره و زنانه بودن آن تقسیم کردند و مشاهده شد زنانی که پدر و مادرشان روابط خوبی با هم داشته‌اند، به طور قابل توجهی نسبت به افرادی که والدین آنها از هم جدا شده‌اند قیافه‌های جذاب‌تری دارند. کسانی هم که والدین آنها از هم جدا نشده بودند ولی رابطه خوبی با هم نداشتند، از لحاظ جذابیت چهره در میان دو گروه فوق قرار می‌گرفتند. در مطالعه دیگری هم که روی ۸۷ نفر از خانم‌های جوان انجام شده است، نسبت وزن به مجذور قد (شاخص توده بدنی)، نسبت کمر به دور باسن و نسبت دور کمر به دور سینه مورد بررسی قرار گرفت و دیده شد که بزرگ شدن در خانواده‌های متشنج و ناآرام سبب افزایش اندازه دور کمر و شاخص توده بدنی شده و چهره مردانه‌تری ایجاد می‌کند. به احتمال زیاد، قاعدگی دراین دختران زودتر شروع شده و زودتر هم ازدواج کرده و بچه‌دار می‌شوند که می‌تواند در شکسته شدن زودتر چهره آنها تاثیرگذار باشد.

مردان جذاب، صورت زنانه

«مردانی که صورت زنانه‌تری دارند، جذاب‌تر بوده و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.» این جمله نتیجه تحقیقی است که در دانشگاه لیورپول انجام شده است. البته زنانه‌تر بودن صورت هم معیارهای خاص خودش را دارد. برای مثال چانه‌هایی که حالت گردتری دارند، موجب می‌شوند که قیافه جذاب‌تر شود. اینکه چرا این‌گونه چهره‌ها جذاب‌ترند، مورد سوال است ولی محققان می‌گویند، مردانی که صورت زنانه‌تری دارند، باعاطفه‌تر، مهربان‌تر و دلسوزترند. در این تحقیق تعدادی عکس که چهره آنها به وسیله کامپیوتر مردانه‌تر یا زنانه‌تر شده بود، به دانشجویان زیادی نشان داده شد و از لحاظ میزان جذابیت مقایسه شد. دکتر تونی لیتل از دانشگاه لیورپول می‌گوید: «صورت و چهره هر فردی می‌تواند مشخص کند که او در رابطه برقرارکردن چطور رفتار می‌کند و توانایی محافظت از خانواده‌اش را دارد یا نه.» یک چهره مردانه،‌ نشان‌دهنده سطوح بالای تستوسترون است که توانایی‌های ژنتیکی بالای فرد را نشان می‌دهد و زنانی که این‌ چهره‌ها را می‌پسندند، ذخیره ژنتیکی خوبی را برای فرزندان‌شان انتخاب می‌کنند ولی در عین حال، سطوح بالای تستوسترون می‌تواند سبب افزایش احتمال حوادث ناگوار، بی‌عاطفه بودن و حتی خیانت شود. از طرف دیگر، هر چه چهره زنانه‌تر باشد، وفاداری و عاطفه هم بیشتر می‌شود.
 

شما کدام را می‌پسندید؟

مطالعات نشان داده‌اند بیشتر مردان قیافه‌های زنانه‌تر را بیشتر می‌پسندند ولی در خانم‌ها، یک اصل کلی حاکم نیست و برخی از آنها قیافه‌های زنانه‌تر و برخی قیافه‌های مردانه‌تر را می‌پسندند. برخی دانشمندان می‌گویند شاید این مساله به علت تغییرات هورمونی باشد که در طول سیکل‌های ماهیانه در بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد، به طوری که در ابتدای سیکل یعنی در مرحله فولیکولار که تخمک‌گذاری صورت می‌گیرد، قیافه‌های مردانه جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

برخی دانشمندان هم این مساله را با میزان جذابیت خود خانم‌ها مرتبط می‌دانند و می‌گویند خانم‌هایی که خودشان قیافه جذاب‌‌تری دارند، چهره‌هایی با خصوصیات مردانه‌تر را بیشتر می‌پسندند. برخی محققان می‌گویند قیافه‌های آشنا، جذاب‌تر به نظر می‌رسند و اغلب افراد سعی می‌کنند دوستان‌شان را از میان کسانی که به خودشان و افراد خانواده‌شان شبیه‌ترند، انتخاب کنند.
دکتر لیزا دبرین، روان‌شناس است و در تحقیقی که انجام شده، نشان داده که افراد بیشتر تمایل دارند با کسانی دوست شوند که چهره آنها برایشان آشناست و شاید دلیل‌‌ آن این باشد که از این طریق، دوستان می‌توانند موجب شوند که به یاد افراد خانواده و نزدیکان‌مان بیفتیم. در این تحقیق، عکس‌های افراد را دستکاری کرده و در آنها شباهت‌هایی به خانواده فرد مورد بررسی ایجاد کردند. سپس عکس‌‌ها را به افراد مورد مطالعه نشان دادند و متوجه شدند که اغلب آقایان عکس مردانی را که به خودشان شباهت داشتند، می‌پسندیدند و بیشتر خانم‌ها هم عکس‌هایی را که شباهت‌هایی با خودشان داشتند، برای دوستی انتخاب می‌کردند. ولی در هنگام انتخاب همسر، شباهت‌های چهره اثری روی جذابیت و انتخاب جنس مخالف نداشت.
 

تشخیص جذابیت از نوزادی

تحقیقات نشان داده‌اند که حتی نوزادان چند روزه هم می‌توانند قیافه‌های جذاب‌تر و زیباتر را تشخیص دهند. در تحقیق انجام شده دو عکس را در کنار هم به نوزادان نشان می‌دادند که یکی از آنها چهره زیباتر و جذاب‌تری داشت و دیده شد که بیشتر نوزادان مدت زمان بیشتری را صرف نگاه کردن به چهره جذاب‌تر می‌کردند. به این ترتیب، این فرضیه که برای هر فردی معیارهای جذابیت در محیط و با توجه به قیافه افرادی که اطراف او هستند شکل می‌گیرد، کم‌رنگ‌تر شده و ثابت می‌شود که هر کسی وقتی به دنیا می‌آید، معیارهای از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای برای تشخیص جذابیت چهره‌ها دارد. به این ترتیب، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که هر فردی با توجه به ژنتیک، قیافه و طرز تفکر خودش، نسبت به قیافه دیگران اظهارنظر می‌کند و ممکن است آن را بپسندد یا نپسندد. ممکن است قیافه‌ای که به نظر فردی بسیار زیبا و جذاب است، به نظر دیگری کاملا یخ‌ و بی‌مزه باشد و برعکس.

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره