وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

القاعده به فکر حمله هسته‌اى به امریکا

طبق اظهارات یکى از رهبران ارشد القاعده در افغانستان، این گروه در صورت دست یافتن به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان، شرایط حمله به امریکا را فراهم خواهد کرد؛ سناریویى که خواب از چشمان غرب ربوده است.

پایگاه اینترنتى دى پرسه اتریش ضمن انتشار مطلب فوق‌ در گزارشى تحت عنوان "القاعده مى‌خواهد با دستیابى به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان، به آمریکا حمله کند"، نوشته است که مصطفى ابو یزید رهبر محلى شبکه‌ تروریستى القاعده در افغانستان، آشکارا اظهار داشته که امیدوار است سازمان وى روزى بتواند به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان دست یابد و از این طریق امریکا را هدف حمله قرار دهد.

اظهارات ابویزید که سناریویى وحشتناک را از مدت‌ها پیش براى غرب به همراه داشته، تداعى کننده این احساس براى غرب است که القاعده دیر یا زود به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان دست خواهد یافت و با به کار بردن آنها امریکا و غرب را نابود خواهد کرد.

ابو یزید در مصاحبه‌ خود پیشنهاد آتش بسى 10 ساله را به امریکا داد مشروط به این که امریکا نیروهایش را از سرزمین‌هاى اسلامى خارج کند و به حمایت از اسرائیل پایان دهد. این اظهارات ابو یزید حاکى از آن است که القاعده در شرایط فعلى تا چه اندازه احساس استیصال مى‌کند، چرا که متحدان افراطى آنها در دو ماه گذشته بارها در دره سوات و شهر بونر در شمال غربى پاکستان هدف حمله قرار گرفته‌اند.

اظهارات رهبر القاعده در افغانستان در حالى بیان شد که فرخ سالم از موسسه تحقیقات استراتژیک اسلام آباد، با کم اهمیت خواندن این تهدیدات گفت: «جنگجو‌هایى که تنها داراى سلاح‌هایى چون کلاشنیکف هستند، کمترین شانسى براى غلبه به ارتش پاکستان که ششمین ارتش دنیاست، ندارند. اعضاى طالبان افرادى با تحصیلات ناکافى هستند که هیچ اطلاعاتى از کار‌کرد سلاح‌هاى اتمى ندارد.»

این محقق پاکستانى معتقد است که اظهارات و هشدارهاى مکرر امریکا مبنى بر احتمال دستیابى القاعده به سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان تنها تبلیغ است.

در بخش دیگرى از این گزارش با اشاره به حملات ارتش پاکستان به مواضع طالبان آمده است، ارتش پاکستان حملات گسترده‌اى را به مواضع القاعده و طالبان در وزیرستان جنوبى انجام داده و مى‌دهد. جنگنده‌هاى بدون سرنشین امریکا به بمباران مواضع افراطیون در وزیرستان جنوبى پرداخته‌اند و به نظر مى‌رسد که تا روزهاى آتى بتواند بخش اعظم این مواضع را به تصرف خود درآورند.

دى پرسه در انتها می‌نویسد به نظر مى‌رسد سلاح‌هاى هسته‌اى پاکستان به دستاویزى براى تهدید از سوى طالبان و القاعده تبدیل شده باشد؛ امرى که تحقق آن به‌رغم ترس و وحشت بسیار در میان جوامع غربى بعید به نظر مى‌رسد.