وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آشنایی با بیماری خطرناک آنفلوانزای خوكی

معاونت سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد: آنفلوانزای خوكی یك بیماری حاد تنفسی و به شدت واگیر در خوك‌ها است اما علت اصلی شیوع فعلی این بیماری در انسان‌ها تماس مستقیم انسان با انسان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: آنفلوانزای خوكی یك بیماری حاد تنفسی به شدت واگیردار در خوك‌ها است كه به وسیله چندین نوع ویروس آنفلوانزای خوكی ایجاد می‌شود. میزان مرگ و میر آن در خوك‌ها نسبتا بالا است (یك تا 4 درصد). این ویروس در میان خوك‌ها از طریق ذرات آلوده معلق در هوا، تماس مستقیم و غیر مستقیم (تماس با سطح آلوده به ترشحات تنفسی) و توسط خوك‌های ناقل بدون علامت منتشر می‌‌شود.
طغیان این بیماری‌ در خوك‌ها در تمام طول سال رخ می‌دهد اما بیماری در مناطق معتدل بروز بیشتری در پاییز و زمستان دارد. بسیاری از كشورها به صورت معمول خوك‌های خود را در مقابل آنفلونزای خوكی واكسینه می‌كنند. ویروس‌های آنفلوانزای خوكی غالباً از زیرگونه HIN1 است اما زیرگونه‌های دیگر هم می‌توانند در خوك‌ها در چرخش باشند مثل (HIN2- H3N1- H3N2). خوك‌ها می‌توانند توسط ویروس‌های آنفلونزای پروندگان و ویروس‌های آنفلوانزای انسانی نیز آلوده شوند.
گاهی اوقات خوك‌ها می‌توانند با بیش از یك گونه ویروس‌ در یك زمان آلوده شوند كه این مسئله می‌تواند باعث امتزاج و نوتركیبی این ویروس‌ها در بدن خوك با یكدیگر شود.
تأثیر آنفلوانزای خوكی بر سلامت انسان گه‌گاه آلودگی انسان به آنفلوانزای خوكی به صورت انفرادی و به صورت گروهی ( طغیان)‌ گزارش می‌شود. به طور كلی علائم بالینی مشابه آنفلوانزای فصلی انسانی است اما طیف علائم بالینی از حالات بدون علامت تا علایم پنومونی شدیدی كه منجر به مرگ می‌شود، متغیر است.
علائم بالینی آنفلونزای خوكی با آنفلونزای فصلی انسانی و سایر بیماری‌های عفونی حاد دستگاه تنفسی فوقانی مشابهت دارد و همچنین موارد خفیف یا بدون علامت بیماری ممكن است شناسایی نشود. بنابراین، میزان گسترش واقعی این بیماری در انسان‌ها تاكنون ناشناخته است.
تاكنون بیماری آنفلوانزای خوكی جزء سیستم گزارش ‌دهی بین‌المللی بر اساس مقررات سازمان OIE نیست. بنابراین انتشار آن در حیوانات به خوبی شناخته نشده است. به نظر می‌رسد این بیماری در آمریكا بومی است و طغیان‌های بیماری در آمریكای شمالی، آمریكای جنوبی، اروپا (انگلیس، سوئد، ایتالیا، آفریقا (كنیا) و قسمت‌هایی از آسیای شرقی (چین و ژاپن) رخ داده است.
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) تا تاریخ 9اردیبهشت 1388 (27 آوریل 2009 میلادی) ‌موارد بیماری انسانی در كشورهای مكزیك، كانادا، اسپانیا، آمریكا، فرانسه، نیوزیلند، آلمان، انگلیس، فلسطین اشغالی گزارش شده است.
مردم به طور معمول آنفلوانزای خوكی را از خوك‌های آلوده می‌‌گیرند اما تعدادی از مبتلایان كه تاكنون شناسایی شده‌اند در سابقه بیماری خود تماس با خوك یا محل‌های نگهداری خوك را نداشته‌اند. اكثریت قریب به اتفاق موارد این بیماری بر اثر تماس مستقیم انسان به انسان رخ داده است.
این بیماری از طریق خوردن قابل انتقال نیست به شرط‌ آنكه لاشه یا گوشت خوك به طریق بهداشتی و صحیح حمل و نقل و به طور كامل طبخ شود. ویروس آنفلوانزای خوكی از طریق پختن در دمای 70 درجه سانتیگراد از بین می‌رود.
به نظر می‌رسد اكثر مردم بالاخص افرادی كه به طور مداوم در تماس با خوك نیستند. نسبت به ویروس‌های آنفلوانزای خوكی ایمنی ندارند و اگر ویروس آنفلوانزای خوكی به اندازه كافی قدرت انتقال انسان به انسان را پیدا كند می‌تواند باعث ایجاد پاندمی آنفلوانزا شود.
پیشگویی این موضوع مشكل است چون بستگی به شدت بیماری‌زایی ویروس، حساسیت سیستم ایمنی نسبت به آن، واكنش ایمنی متقاطع ناشی از آنفلوانزای فصلی و فاكتورهای میزبان دارد.
در حال حاضر واكسنی برای این بیماری وجود ندارد و مشخص نیست كه آیا واكسن‌ آنفلوانزای فصلی انسانی می‌تواند محافظتی در مقابل آنفلوانزای خوكی ایجاد كند یا خیر.
2 دسته دارویی وجود دارد، گروه آمانتادین (آمانتادین و ریمانتادین) ‌و گروه ممانعت كننده‌های نورآمینیداز آنفلوانزا ( اسلتامیویر و زانامیویر) كه گروه دوم در حال حاضر در درمان بیماران مصرف می‌شود. بسیاری از موارد آنفلوانزای خوكی گزارش شده قبل در انسان‌ها بدون مداخلات طبی و مصرف داورهای ضد ویروسی به طور كامل بهبود یافته‌اند اما در تعداد از ویروس های آنفلوانزا مقاومت به داورهای ضد ویروسی در حال گسترش است و این مسئله تاثیر درمان را محدود می‌سازد.
در حال حاضر به افرادی كه در سایر مناطق دنیا زندگی می‌كنند و به مناطق آلوده مسافرت می‌كنند توصیه می‌شود. تماس با خوك‌ها به خصوص خوك‌های بیمار را به حداقل رسانده و موارد بیماری در حیوانات را سریعاً به مسئولان بهداشتی گزارش كنند. بسیاری از مردم كه به این بیماری مبتلا شده‌اند تماس طولانی مدت و نزدیك با خوك‌های آلوده داشته‌اند. انجام اقدامات مناسب بهداشتی در تمام تماس‌هایی كه با حیوانات برقرار می‌شود بالاخص در افرادی كه در ذبح و مشاغل وابسته به آن اشتغال دارند، ضروری است. حیوانات بیمار یا تلف شده نباید در چرخه ذبح و استفاده انسان قرار گیرند.
اجتناب از تماس نزدیك با افرادی كه ناخوش هستند. یا تب و سرفه دارند، شستن دست‌ها با آب و صابون به طور مكرر در طی روز،‌ رعایت عادات بهداشتی خوب شامل خواب و استراحت كافی، مصرف مواد غذایی مناسب و انجام فعالیت‌های ورزشی است.
وزارت بهداشت اضافه كرد: اگر تب بالا یا سرفه و ناراحتی گلو داشتید باید در منزل بمانید و حتی‌المقدور از حضور در محل كار- مدرسه و اجتماعات خودداری كنید، استراحت كنید و مایعات فراوان بخورید، دست‌های خود را مكرراً با آب و صابون بشویید و با پزشك یا مركز بهداشتی درمانی تماس بگیرید.