وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

IBM Roadrunner پرقدرت‌ترین ابرکامپیوتر دنیا

ابرکامپیوتر شرکت IBM با نام Roadrunner موفق شد با پیشی‌ گرفتن از ابرکامپیوتر Jaguar، همچنان به عنوان پرقدرت‌ترین ابرکامپیوتر دنیا برگزیده شود.

بر اساس اطلاعات مندرج در لیست Top500 که سالانه دو بار در مورد برترین ابرکامپیوترهای دنیا منتشر می‌شود، Roadrunner همچنان پرقدرت‌ترین ابرکامپیوتر دنیا است. این لیست روز گذشته در "کنفرانس بین‌الملللی ابرکامپیوتر 2009" در شهر هامبورگ آلمان منتشر شد. لیست برترین ابرکامپیوترهای دنیا در ماه‌های ژوئن و نوامبر هر سال منتشر می‌شود.

ابرکامپیوتر شرکت IBM که در آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس(Los Alamos) وابسته به وزارت انرژی آمریکا واقع شده و با نام Roadrunner شناخته می‌شود، برترین ابرکامپیوتر دنیا در یک سال گذشته است. این ابرکامپیوتر می‌تواند 1/105 پتافلاپ محاسبه(معادل عدد یک و 15 صفر در مقابل آن) را ظرف یک ثانیه انجام دهد. این دومین سال متوالی است که Roadrunner از ابرکامپیوتر Cray XT5 Jaguar پیشی می‌گیرد. ابرکامپیوتر Cray XT5 Jaguar که در آزمایشگاه ملی Oak Ridge در وزارت انرژی آمریکا واقع شده است، می‌تواند در هر ثانیه 1/059 پتافلاپ محاسبه را انجام دهد.

علاوه بر این دو ابرکامپیوتر برتر، برخی محصولات در این لیست وجود دارند که در کشور آمریکا واقع نشده‌اند و نام آن‌ها برای نخستین بار بین 10 ابرکامپیوتر برتر دنیا دیده می‌شود. ابرکامپیوتر JUGENE ساخت شرکت IBM که در مرکز Forschungszentrum Juelich آلمان نصب شده، در هر ثانیه 825/8پتافلاپ محاسبه را انجام می‌دهد و در رتبه سوم این لیست قرار گرفته است. این مرکز آلمانی دهمین ابرکامپیوتر برتر دنیا را نیز با نام JUROPA در خود جاده داده است. ابرکامپیوتر JUROPA ترکیبی از سرورهای Bull Novascale و Sun Sunblade x6048 و سرعت آن 274/8 پتافلاپ در ثانیه است.