وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

اضطراب موجب تشدید اگزمای پوستی می‌شود

عضو انجمن متخصصان پوست ایران گفت: اضطراب موجب تحریك و ضعیف شدن سیستم ایمنی هومورال و سلولی می‌شود و تمام انواع اگزما را تشدید می‌كند.

مریم انصار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس با اشاره به اینكه اگزما یك نوع التهاب پوستی است كه در نتیجه وارد شدن مواد حساسیت زا به بدن ایجاد می‌شود، اظهار داشت: اگزماهای پوستی انواع مختلفی دارند كه یا درونی هستند و در نتیجه ورود مواد حساسیت‌زا به بدن ایجاد می‌شوند و یا بیرونی هستند كه به دنبال تماس مواد حساسیت‌زا با پوست شكل می‌گیرند.
وی با اشاره به اینكه اگزما از روی شكل بالینی آن قابل تشخیص است تصریح كرد: مهمترین شاخصه اگزماها خارش در پوست است كه به زخم نیز می‌انجامد و جهت تشخیص گروه نادری از آنها تكه‌برداری از زخم صورت می‌گیرد و یا در تشخیص اگزومای تماسی از نوعی چسب كه حاوی مواد حساسیت‌زاست استفاده می‌شود كه آن را به سطح پوست می‌چسبانند و عكس‌العمل پوست نشان دهنده حساسیت داشتن بدن نسبت به آن ماده است.
انصار افزود: علت مزمن شدن ، طولانی شدن و عود كردن پس از درمان اگزماها این است كه مواد حساسیت زا از طریق مختلفی وارد بدن می‌شود كه انتقال از طریق استنشاق بینی، خوردن مواد حساسیت‌زا و یا از طریق پوست از جمله این راه‌ها است.
وی اضافه كرد: اگزمای پوستی را می‌توان از طریق پوشیدن لباس‌ و دستكش‌ تا حدی كنترل كرد اما كنترل دو راه دیگر مشكل است چرا كه بیشتر مواد خوراكی حاوی مواد حساسیت‌زا هستند و گاهی اوقات حتی مواد حساسیت‌زا در ماده‌ای شبیه به ماده غذایی دیگری وجود دارد.
این متخصص پوست و مو یادآور شد: درمان اگزماها بستگی به عادت كردن سیستم ایمنی به ماده حساسیت‌زا دارد كه در این هنگام دیگر سیستم ایمنی فرد نسبت به ورود آن ماده دفاع نمی‌كند و حساسیت از بین می‌رود.
وی گفت: برای درمان اگزما دوره زمانی نمی‌توان تعیین كرد چرا كه سیستم ایمنی افراد با هم فرق دارد و از طرفی ممكن است فردی 40 سال تخم مرغ مصرف می‌كرده اما امروز سیستم ایمنی او ماده‌ای در تخم مرغ را غریبه شناخته و در برابر آن مواد هیستامین‌دار كه موجب اگزما می‌شود را ترشح می‌كند.
انصار خاطر نشان كرد: گاهی اوقات خارش‌های پوست به صورت ارجاعی است و وقتی بیمار ناحیه‌ای را خارش می‌دهد نه تنها احساس خارش متوقف نمی‌شود بلكه بیشتر هم می‌شود و امكان دارد این احساس خارش به مكان‌های دیگر هم سرایت كند.
وی تاكید كرد: در صورت وجود خارش زیاد، استحمام با آب ولرم یا خنك موجب كاهش خارش در طول روز خواهد شد.
انصار ادامه داد: در صورت خارش زیاد، پوست ضخیم شده و همچنین به علت ساخته‌شدن بیش از حد سلول‌های رنگدانه‌ای پوست، پوست تیره رنگ می‌شود.
انصار تصریح كرد: بعضی از مواد غذایی مانند مرغ، بادمجان و گوجه فرنگی به علت داشتن هیستامین كه ماده اصلی ایجاد كننده حساسیت در بدن است موجب افزایش این ماده در خون و در نتیجه افزایش حساسیت می‌شوند لذا مصرف آنها به مراتب خارش را تشدید می‌كند.
عضو انجمن متخصصان پوست و مو بیان اشت: اگزما در همه سنین وجود دارد و از 2 ماهگی آغاز و تا 60 سالگی ادامه دارد كه پس از آن به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی كاهش می‌یابد و باید گفت جنسیت در این عارضه تاثیری ندارد.
وی به افرادی كه خشكی پوست موجب آزارشان شده است توصیه كرد از كرم‌های مرطوب كننده كه دارای رنگ و بو نباشد مصرف و همچنین از مواد شوینده بی‌رنگ و ‌بو استفاده كنند و باید در نظر داشت كه اگزما در فصول خاصی مانند پائیز و زمستان به علت خشكی هوا شدیدتر خواهد شد.