وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

به موقع بخوابید، نه خیلی زود و نه خیلی دیر

به موقع بخوابید، نه خیلی زود و نه خیلی دیر
عادات خواب شبانه چه دیر خوابیدن باشد یا زود خوابیدن، نه تنها بر زندگی اجتماعی تاثیر می‌گذارد، بلکه پیامدهایی برای سلامت فرد نیز به دنبال داردمحققان انگلیسی و استرالیایی می‌گویند: عادات خواب هر فرد که کرونوتایپ (عادات زمانی) خواب نامیده می‌شود، می‌تواند بر چاقی و لاغری فرد، باروری، سطح درد و حتی خطر ابتلا به سرطان تاثیر بگذارد.
 
این محققان با بررسی عادات خواب و شخصیت بیش از ۲۰۰ نفر به این نتیجه رسیدند کسانی که شب‌ها دیر وقت به تختخواب می‌روند، خودخواه‌تر از دیگران هستند و علاقه بیشتری به توطئه چینی دارند.محققان براین باورند کرونوتایپ خواب هر فرد توسط ساعت بیولوژیکی بدن تعیین می‌شود و به شدت تحت تاثیر ژن‌ها قرار دارد.

کسانی که زود به خواب می‌روند بیشتر احساس خستگی می‌کنند
بر اساس نتایج این تحقیقات، کسانی که به طور معمول شب‌ها زود می‌خوابند، بیشتر احساس خستگی می‌کنند. همان طور که ساعت بیولوژیکی بدن کنترل زمان خواب و بیداری را در دست دارد، بدن انسان سیستم دیگری هم دارد که احساس خواب آلودگی و نیاز به خواب را در طول روز به وجود می‌آورد. نقطه اوج آن زمانی است که بدن در خسته‌ترین حالت قرار دارد و به رختخواب می‌رود.

ژن Period-۳ بر این سیستم تاثیر می‌گذارد. در بدن هر انسان دو نسخه از این ژن وجود دارد که هر کدام را از یک والد به ارث می‌برد. اگر هر دو نسخه شبیه هم باشد انسان جزو آن دسته از کسانی است که شب‌ها زود می‌خوابند و یا برعکس شب‌ها تا دیر وقت بیدار هستند. این سیستم در کسانی که در طول روز کار می‌کنند و شب زود به خواب می‌روند خیلی سریع‌تر از دیگران به وجود می‌آید. در نتیجه این افراد در طول روز سریع‌تر خسته می‌شوند.

کسانی که زود می‌خوابند بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند
کسانی که به صورت معمولی شب‌ها زود می‌خوابند بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به انواع سرطان نظیر سرطان سینه و سرطان روده بزرگ قرار دارند. محققان می‌گویند کاهش هورمون ملاتونین که دارای خواص آنتی اکسیدانی است در این افراد، خطر ابتلای آنها را بالا می برد.

کسانی که دیر می‌خوابند چاق‌تر هستند
کسانی که به طور معمول شب‌ها زود می‌خوابند، نیم ساعت تا یک ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه می‌خورند. ساعت بیولوژیک بدن، متابولیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مقابل کسانی که دیرتر می‌خوابند، معمولا در نیمه شب یک وعده غذایی می‌خورند.

در بررسی انجام شده ۱۱۹ نفر داوطلب چاق که نیمی ازآنها معمولی و نیمی دیگر دیرخواب بودند، دسته دوم یعنی دیرخواب‌ها دوبرابر بیش از دسته اول، بعد از ساعت ۸ شب کالری مصرف می‌کردند. از طرف دیگر وعده‌های غذایی شب به دلیل کم تحرکی در طول شب بیشتر ذخیره و باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.

دیرخواب‌ها بیشتر خروپف می‌کنند
در تحقیقاتی که بر روی ۱۱ نفر دیرخواب در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، مشخص شد سطح HDL  یا کلسترول خوب خون در این افراد پایین تر است. همچنین این افراد بیشتر از دیگران خروپف می‌کنند. محققان می‌گویند اضافه وزن این افراد می‌تواند بر وضعیت گردن تاثیر بگذارد و باعث خر و پف شود. همچنین مشخص شد هورمون‌های استرس زا در دیرخواب‌ها بیشتر از دیگران است.

دیرخواب‌ها حافظه ضعیف‌تری دارند
کسانی که دیروقت به رختخواب می‌روند و صبح زود برای رفتن به سر کار بیدار می‌شوند، آخرین مرحله خواب یعنی REM را ندارند. این مرحله بر روی یاد آوری خاطرات و حافظه تاثیر دارد.

دیر خواب‌ها درد بیشتری احساس می‌کنند
نداشتن خواب عمیق، آستانه درد را در این افراد پایین می‌آورد. بدن حدود ساعت ۴ صبح مولکول‌های ضد التهاب آزاد می‌کند. این مولکول باعث تسکین درد می‌شود. در صورتی که فرد دیر به خواب رفته باشد این مرحله آزادسازی را نخواهد داشت و در نتیجه درد بیشتری احساس می‌کند.