وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

خانمها بشتابید: دانستنیهای سلامتی

صدها یا شاید هم هزاران مقاله و کتاب و برنامه ی تلویزیونی وجود دارد که هر کدام به طریقی می خواهد به ما بگوید که چطور سالم و سلامت زندگی کنیم. چند نفر از ما برای تحقیق و جستجو و خواندن این همه مطلب وقت داریم؟ به همین دلیل تلاش کرده ایم در این مقاله همه ی این کارها را یکجا برایتان انجام دهیم. البته درست است که نمیتوانیم همه ی توصیه ها و مطالبی که در طول تاریخ در این رابطه گفته شده است را در این چند صفحه بیاوریم اما سعی ما بر این بوده که مهمترین ها را بگنجانیم. این مقاله را بخوانید و به هر خانمی که می شناسید معرفی کنید. این اطلاعات برای همه ی خانم ها از یک ساله تا 100 ساله مفید است.

از یک سالگی تا 10 سالگی

سلامت ماندن و شروع عادت های سالم از همان بدو تولد شروع می شود. به نظرتان برای این خانم ها در سنین اولیه ی زندگی چه می توانیم بکنیم؟ مادرها می توانند کارشان را با دادن شیر خود به آنها شروع کنند. و وقتی هم که کودک آمادگی خوردن غذاهای جامد را پیدا کرد، غذاهایی مناسب برایش تهیه کند. واکسیناسیون های لازم نیز باید سر موعد مقرر انجام گیرد. از زمان تولد تا اوایل خردسالی خوردن یک عدد قرص ویتامین جویدنی باید جزء برنامه ی روزانه درآید. دقت کنید که قرص ویتامین هایی که خریداری می کنید حاوی چه ترکیباتی است. پزشک اطفال می تواند شما را راهنمایی کند که برای وضعیت جسمانی کودک شما کدام قرص ویتامین مکمل بهتری است. اگر برای کودکتان از همان آغاز تولد تغذیه و عادات سالم را رعایت کنید، کودک آمادگی کافی برای ورود به مراحل بعدی را پیدا میکند.

از 11 سالگی تا 20 سالگی

سلامتی یکی از ضروری ترین مسائل برای خانم های جوان است. دانستن چند نکته ی اساسی در مورد این گروه سنی الزامی است. در این دوران خانم های جوان دچار رشد ناگهانی می شوند که ممکن است با دردهای رشد نیز همراه باشد. داشتن عادات سالم باعث می شود دختر نوجوان ما بتواند انرژی و توجه خود را به طور کامل صرف فعالیت های درسی خود کند. همچنین در این دوره است که بدن دختر برای شروع دوران قاعدگی آماده می شود. بلوغ صورت میگیرد و مغز کم کم پیامهایی را به سیستم هورمونی فرستاده و اندام های جنسی شروع به رشد میکنند. تغذیه ی سالم به همراه مصرف قرص های ویتامین سلامت دستگاه تناسلی او را تامین کرده و باعث می شود دختر جوان دوران کودکی خود را با آرامش و راحتی پشت سر گذاشته و وارد دوران جوانی شود.

از 20 سالگی تا 39 سالگی

اگر خانم ها با بالا رفتن سن بتوانند کماکان وضعیت سلامتی خود را در مرحله ی عالی نگاه دارند، در سنین پیری نیز سلامت و شاداب خواهند ماند. سنین 20 سالگی تا 30 سالگی زمانی است که خانم ها معمولاً به شدت سرگرم کار و یا تشکیل خانواده و بچه داری هستند. بسیاری از متخصصین معتقدند این دوره دوره ای است که خانم ها بیشتر از هر زمان دیگر برای تامین سلامت اطرافین، سلامت خودشان را تاحدی نادیده می گیرند. یادتان باشد، اگر خودتان بیمار، خسته و یا از نظر تغذیه کمبود داشته باشید، قادر به مراقبت و رسیدگی به کسان دیگر نخواهید بود. اجازه بدهید ببینیم چطور خانم ها می توانند از افتادن به این دام نجات یافته و سلامت خود را تضمین کنند.

غذاهای سالم بخورید. از خوردن چربی های ناسالم پرهیز کرده و تا می توانید از سبزیجات و میوه جات خام استفاده کنید.

عادات غذایی خود را کنترل کنید. با اینکه انواع و اقسام رژیم ها و برنامه های غذایی در دسترس شما قرار دارد، اما ساده ترین این رژیم ها همیشه بهترین آنهاست. اگر مراقب اندازه و ترکیبات غذاهایی که میخورید باشید (چربی، کالری ها و قند) هیچوقت چاق نخواهید شد. همچنین شایان ذکر است که کم کردن یا حفظ وزن دلخواهتان به یک معناست، یعنی باید تعداد کالری هایی که می سوزانید بیشتر از کالری هایی باشد که مصرف می کنید. از طریق راه های زیر می توانید به این هدف دست پیدا کنید:

ورزش؛ چه در باشگاه محل عضو باشید و چه در خانه ورزش کنید، ورزش های خاصی هست که فواید بیشتری برایتان دارد. یکی از این ورزش ها باید بتواند ضربان قلبتان را بالا ببرد (سلامت قلبی-عروقی). ورزش دیگر شامل تمرینات وزنه آزاد یا وزنه برداری است (سلامت و تقویت استخوان ها). بعلاوه، پیاده روی، رقص، و شنا نیز می توانند به خوش اندام کردن شما کمک کنند. وقتی وزن کم می کنید و روی ترازو می ایستید، احساس خوبی خواهید داشت اما خیلی از خانم ها دوست دارند بدانند که بعد از کم کردن وزن برای سفت کردن شل شدگی پوستشان در نواحی شکم، بازو و ران ها چه باید بکنند. برای این منظور می توانید از تمرینات زیر استفاده کنید:

وقتی می خواهید به خرید بروید، در دورترین جای پارکی که می بینید اتومبیلتان را پارک کنید و بقیه راه را پیاده بروید.

با استفاده از وزنه و درصورت نبود آن با استفاده از بطری های سنگینی که در خانه دارید، و با آن حرکت بازو را انجام دهید.

در محیط های عمومی به جای استفاده از آسانسور، از پله بالا بروید.

هر شب بعد از شام، در همان محل خودتان کمی پیاده روی کنید.

سالی یکبار برای آزمایش PAP به پزشک زنانتان مراجعه کنید. آزمایش PAP برای تامین سلامت دستگاه تناسلی الزامی است. این آزمایش برای تشخیص سرطان گردنه ی دستگاه تناسلی و سایر بیماری ها انجام می گیرد.

خودتان آزمایش سینه را برای خودتان انجام دهید.

در سن 39 سالگی برای اولین بار به ماموگرام مراجعه کنید.

هر روز به طور منظم قرص های ویتامینه بخورید. می توانید از سایر مکمل ها مثل کلسیم، روغن ماهی و ویتامین C نیز استفاده کنید. همچنین دیده شده است که خانم ها در این سنین که بیشتر بچه دار می شوند، کمبود اسید فولیک هم دارند. کمبود اسید فولیک ممکن است باعث نقصان مغزی در نوزاد تازه به دنیا آمده شود. اگر مادر قبل از حاملگی و وزن حمل میزان لازم از این ماده را به بدن خود برساند، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می شود.

و نکات دیگری هم هست که رعایت آن برای حفظ سلامتی لازم است. شایان ذکر است که این نکات در کمتر منبع اطلاعاتی به چشم می خورد.

یک طریق معنوی برای خود پیدا کنید. از آنجا که این مسائل بسیار شخصی است توصیه و پیشنهادی عنوان نمیکنم. خانم هایی که به دنبال مذهب، دعا و نیایش، و محیطی آرام برای تفکر و تعمق هستند همیشه آرامش بیشتری دارند.

آرامش فکرتان باید در درجه ی اول اهمیت برایتان باشد. اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می توانید به متخصصین روانشناس مراجعه کنید.

از روابط ناسالم دوری کنید. اگر فکر می کنید به طریقی در یک رابطه از شما سوء استفاده می شود، سریعاً از آن رابطه بیرون بیایید.

بااینکه همه ی این نکته ها برای خانم های بین 20 تا 39 ساله، سلامت آنها را تضمین خواهد کرد اما اکثر این نکته ها را باید در سنین بالاتر هم حتماً به کار گرفت.

از 40 سالگی تا 100 سالگی

خیلی از خانم ها ادعا می کنند که در این سنین آگاه تر و داناتر می شوند. برخی از آنها حتی ادعا می کنند که بهترین دوره ی زندگیشان همین دوره است. نکاتی که برای سنین 20 تا 30 سالگی ذکر شد، برای خانمهای بالای 40 سال هم صادق است. برخی استثناها توصیه درمورد مصرف اسید فولیک، سنگینی وزنه برای انجام تمرینات وزنه، محدودیت تمریناتی که ممکن است موجب زمین خوردن شود، صدمات و تصادفات و آزمایشPAP می باشد. انجام آزمایش PAP برای بالاتر از 80 سال چندان ضروری به نظر نمی رسد اما باز باید با پزشک خود مشورت کنید.

از سنین 40 تا 50 سالگی خانم ها علائم قبل از یائسگی را تجربه خواهند کرد البته باز هم می گویم برای تغییراتی که در زندگی خانم ها رخ می دهد نمیتوان سن خاصی را تعیین کرد. خانم هایی هستند که ممکن است یائسگیشان از اوایل 40 شروع شود و برخی دیگر ممکن است در 50 سالگی یائسه شوند. مهم نیست که سن شروع یا اتمام یائسگی چه زمانی باشد. فراموش نکنید که حتماً با پزشکتان درمورد دارو و درمان های لازم برای برطرف کردن علائم یائسگی صحبت کنید. درمان های جایگزین هورمون (HRT) و همچنین مکمل های طبیعی برای تسهیل یائسگی وجود دارد. مصرف کپسول های سوی ایزوفلاوون نشان داده که برای برطرف کردن گُرگرفتگی در این دوره بسیار مفید است.

بااینکه اهمیت مصرف کلسیم از سن 15 سالگی به خانم ها گوشزد می شود اما بسیاری از خانم ها حتی در این سنین میانسالی هم توجه لازم را به آن ندارند. پوکی استخوان ممکن است از سنین 35 سالگی کم کم شروع شود. و وقتی وارد این گروه سنی 40 سال به بالا شدید و از اهمیت مصرف کلسیم هم غافل باشید، مطمئناً در سنین 60 سالگی نتیجه ی آن را خواهید دید. ضعف و پوکی استخوان مشکلات بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت پس مصرف کلسیم را فراموش نکنید.

به طور خلاصه:

ورزش کنید اما محدودیت ای خود را در نظر بگیرید.

به طور مداوم برای ماموگرافی به پزشک مراجعه کنید.

خوب و سالم غذا بخورید.

از نظر اجتماعی، فعال باشید.

خانم ها طولانی تر زندگی میکنند. ما طولانی تر زندگی میکنیم چون اهمین رژیم غذایی، ورزش، مصرف ویتامین ها و مکمل های غذایی به راحتی در دسترس ماست. اما اگر به کیفیت زندگیمان توجهی نداشته باشیم، زندگی طولانی چندان اهمیت نخواهد داشت. اگر به این نکته ها دقت کنید و در طول زندگی انتخاب های سالم داشته باشید، مطمئناً همه ی عمر خوشبخت، شاد و سلامت زندگی خواهید کرد.