وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ترك سیگار باعث التیام زخم‌های گوارشی میشود

خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: برای پیشگیری از زخم‌های گوارشی در سالمندان باید از استعمال سیگار و تركیبات اسیدی نظیر آبلیمو و سركه در هنگام ناشتا پرهیز كرد و معده این افراد نباید برای مدت طولانی خالی بماند.

ترك سیگار باعث التیام زخم‌های گوارشی میشود


محمود اطروشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: كاهش اسید معده، یبوست و زخم‌های دستگاه گوارش در سالمندان رایج است. كاهش اسید معده باعث كاهش جذب ویتامین B2، D، اسید فولیك و كلسیم می‌شود به همین علت معمولاً به افراد سالمند توصیه می‌شود روزانه مكمل مولتی ویتامین مینرال مصرف كنند.
وی گفت: برای رفع یبوست نیز توصیه می‌شود علاوه بر فعالیت بدنی از مواد غذایی پرفیبر نظیر خشكبارها و آلو، زردآلو، انجیر، میوه و سبزی‌ها تازه و آب كافی مصرف شود و برای پیشگیری از زخم‌های گوارش نیز باید از مصرف سیگار، مشروبات الكلی و تركیبات اسیدی نظیر آبلیمو و سركه در هنگام ناشتا پرهیز كرد و در این افراد معده نباید به مدت طولانی خالی بماند.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: برای پیشگیری از این بیماری‌های قلبی به افراد مسن توصیه می‌شود علاوه بر پرهیز از دخانیات از مواد غذایی شور، پرنمك، روغن‌های نباتی و حیوانی، كره، غذاهای كلسترول‌دار نظیر تخم مرغ، گوشت قرمز، كله پاچه، جگر، دل، قلوه، غذاهای سرخ شده كمتر مصرف كنند و به جای آنها از میوه‌ها، سبزی‌ها، روغن‌های گیاهی، گوشت سفید مثل مرغ و ماهی، مغزدانه‌ها، حبوبات، ‌شلغم و اسفناج استفاده كنند. در بین ماهی‌ها بهترین نوع ماهی‌ برای این گروه‌ ماهی‌های روغنی نظیر حلوا، قباد، شیر، كیلكا و اوزون برون است.
اطروشی گفت: دیابت نوع 2 معمولاً در سنین بالای 45 سال اتفاق می‌افتد از دلایل این بیماری می‌توان سابقه‌ خانوادگی، مصرف داروهای شیمیایی، چاقی و كاهش فعالیت‌ نام برد.
وی افزود: بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در فاز اول قرص دریافت می‌كنند و در صورت عدم كنترل قند خون یا بالا بودن بیش از حد قند باید از انسولین تزریقی استفاده كنند. از علائم اصلی این بیماری نوشیدن زیاد‌ آب، پرخوری، پراداراری، احساس ضعف و خستگی، تاری دید و عفونت‌های مختلف است.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: از راه‌های اصلی پیشگیری از دیابت در سالمندان كنترل وزن و كاهش دریافت غذاهای حاوی كربوهیدرات ساده نظیر نان لواش و باگت، برنج، سیب زمینی، ماكارونی، گندم، قند و شكر و مصرف بیشتر سبزی‌ها، حبوبات و نان سبوس‌دار است و باید مصرف میوه‌های شیرین نظیر انگور،خربزه، هندوانه و توت را محدود كنند.
اطروشی گفت: در افراد سالمند مبتلا به دیابت كاهش قند خون ناشی از مصرف دارو یا انسولین یكی از مشكلات رایج و خطرناك است و در صورت بروز باید به سرعت یك ماده‌ قندی به بیمار داد.
وی افزود: خانواده‌ها در خصوص مشكلات غذایی افراد سالمند نهایت صبر و حوصله را داشته باشند و در نظر داشته باشند كه این مشكلات از عوارض طبیعی دوران سالمندی محسوب می‌شود.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز