وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به پوكی استخوان

خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: افراد سیگاری و هم‌نشینان آنها بیشتر در معرض ابتلا به پوكی استخوان هستند و زنانی كه سیگار می‌كشند، دچار پوكی استخوان شدیدتری می‌شوند.

افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به پوكی استخوان


مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس‌، افزود: پوكی استخوان یا استئوپوروز حالتی است كه در آن استخوان شكننده شده و احتمال شكستگی با ضربات كوچك افزایش پیدا می‌كند و پوكی استخوان بعد از سن 35 سالگی شروع می‌شود و حدود نیمی از زنان مسن‌تر از 45 سال به پوكی‌استخوان مبتلا می‌شوند.
وی گفت: این شكستگی‌ها در گردن، استخوان ران، مهره‌های ستون فقرات و استخوان‌های مچ دست، حتی گاهی شكستگی‌های خود به خود مهره‌ها، گردن و استخوان ران هم دیده می‌شود.
این متخصص تغذیه گفت: استخوان همانند یك ساختمان است كه دارای اسكلت بندی، دیوار چینی و ملات بین آجرهاست. اسكلت این استخوان‌ها از رشته‌های قوی و محكمی به نام رشته‌های كلاژن تشكیل شده كه ما بین رشته ها را املاح كلسیم پر می‌كند و از آنجا كه استخوان بافتی زنده است و محتوی مقدار زیادی سلول‌های جوان و بالغ استخوانی است كه وظیفه ساختن بافت استخوان ها را به عهده دارند.
صفوی گفت: پوكی استخوان عارضه‌ای است كه با بالا رفتن سن به وجود می‌آید و در نتیجه از استحكام بافت و املاح استخوانی كم شده و در نتیجه از مقاومت آن كم می‌شود و به تدریج در سنین بالاتر با سرعتی كم، از تراكم استخوان‌ها كم شده و با بالارفتن سن، پوك می‌شوند.
وی افزود: در زنان بعد از سن یائسگی به علت توقف ترشح هورمون‌های زنانه كه نقش مهم این هورمون‌ها در استحكام استخوان‌ها را دارد، شیوع پوكی استخوان زیادتر می‌شود.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: پوكی استخوان در بین زنان بعد از سن یائسگی بسیار شایع است و زنان بیش از مردان به پوكی استخوان مبتلا می‌شوند و مصرف سیگار و قهوه زیاد هم، در پوكی استخوان مؤثر است.
صفوی گفت: همنشینان افراد سیگاری هم در معرض پوكی استخوان زودرس هستند و زنانی كه سیگار می‌كشند، دچار پوكی استخوان شدیدتری می‌شوند.


 

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز