وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

مطالبی در مورد لیمو ترش

مطالبی در مورد لیمو ترش
 
میوه اى سرشار از ویتامین و دوست سلامت بخش پیر و جوان
اصل لیمو ترش از هندوستان بوده است كه از آن كشور به سایر نقاط عالم رفته و كشت شده است ؛ شمال و جنوب ایران درختان لیموى ترش زیادى به بار مى نشیند و محصول آن به بازار مى آید و در دسترس همه قرار مى گیرد. یك نوع لیموى كوچك كه از جنوب ایران مى آید در كشورهاى دیگر كمیاب است و یا اصلا مثل آن پیدا نمى شود.

در اروپا، كشورهاى ساحل مدیترانه مثل یونان : ایتالیا، اسپانیا داراى لیموى خوبى است كه وزن آن زیاد و آب آن فراوان است . لیموى پرتقال هم معروفیت دارد. از پوست لیمو با فشار اسانسى مى گیرند كه عطر مخصوصى دارد. لیموى سبز و نرسیده بیش از لیموى زرد و رسیده اسانس ‍ دارد.
معمولا براى یك كیلوگرم اسانس لیمو باید پوست سه هزار لیمو را فشار داد و اسانس آن را گرفت .
طبق آخرین تجزیه هاى علمى لیمو سى درصد آب دارد كه شش تا هشت درصد آن اسید سیتریك (جوهر لیمو)، آسید مالیك ، سیترات دوشو و سیترات دوپتاس مى باشد.
لیمو، قند مخصوصى دارد كه داراى گلوكوز، فروكتوز و ساكاروز مى باشد.
املاح معدنى لیمو عبارتند از: كلسیم ، آهن ، سیلیس ، فسفر، منگنز، مس . بعلاوه لیمو داراى سقز، موسلاژ و آلبومین هم مى باشد.
ویتامین هاى لیمو عبارتند از ویتامین ب (ب 1، ب 2، ب 3) هم چنین ویتامین ((آ)) ((ث )) و ((پ پ )).
ویتامین هاى ب لیمو در تغذیه اثر مهمى مخصوصا در تعادل عصبى دارد.
پرو ویتامین (آ) كه به نام كاروتن خوانده مى شود و در پوست آن جمع شده است خود ویتامین ((آ))ى لیمو در گوشت و آب تازه آن وجود دارد. بطورى كه مى دانید ویتامین ((آ)) اهمیت زیادى در پدیده هاى رشد و حفظ جوانى سلولهاى پوست دارد.
ویتامین ث لیمو كه مقدار آن در صد گرم لیمو از چهل تا پنجاه میلى گرم است اهمیت زیادى در حفظ تاءمین سلامت و نشاط بدن ما دارد همچنین تاءثیر زیادى در غده هاى داخلى بدن دارد.
ویتامین هاى پ پ لیمو حامل حفظ عروق و شریانهاى بدن هستند. اسانس ‍ لیمو داراى نود و پنج درصد ترپن ها مى باشد، كه عبارت است از پى نن ، لیمونن ، فلاندرن ، كامفن ، لیانول و كامفر.

مصارف مختلف لیمو
1- آب لیموى ترش را با آب و شكر یا قند مخلوط مى كنند و از آن شربت لیمو درست مى كنند كه مقوى است و براى كسانى كه تب دارند یا حالت دل به هم خوردگى دارند و یا مبتلا به خونریزى هستند مفید است . ترتیب ، تهیه آن این است كه نصف لیموى تازه را باید به صورت برشهاى نازك در آورده و در نصف لیوان آب قند ریخت و نوشید.
2- كسانى كه مى خواهند رژیم آب لیمو بگیرند باید یك یا دو یا ده روز هر روز دوازده لیمو را مصرف كنند و بعد مقدار آن را كم كرده و به یك یا دو لیوان برسانند و آن را چهار یا پنج هفته ادامه دهند ولى توجه كنند كه لیمو كاملا رسیده باشد.
3- براى دفع كرم و اینكه لیمو را به جاى دواى كرم بكار ببرید باید یك لیمو را با پوست و گوشت و هسته له كنید دو ساعت آن را در آبى كه مقدارى عسل دارد بخیسانید و بعد آن را بفشارید و با فشار شیره آن را بكشید و وقتى مى خواهید بخوابید بنوشید.
دمكرده لیموى كامل یعنى پوست و گوشت و هسته آن باید له شود و در آب جوش دم شود و مصرف گردد. مصرف دمكرده لیمو براى دفع كرم روده مفید است . 4- كسانى كه كرمك دارند ساده ترین و طبیعى ترین معالجه این است كه هسته لیمو را بسایند با عسل مخلوط كنند و صبح ناشتا بخورند.
5- كسانى كه كبدشان كار نمى كند باید شب سه لیمو را قطعه قطعه كنند و آب جوش روى آن بریزند و بگذارند تا صبح بماند و صبح آب آن را ناشتا بنوشند.
6- كسانى كه چاق هستند و مى خواهند وزن خود را كم كنند باید دسر گل بابونه را با یك لیمو قاچ قاچ كنند و در یك لیوان روى آن آب جوش بریزند و بگذارند دم بكشد صبح كه شد آن را صاف كنند و ناشتا بنوشند.
دمكرده لیمو با گل بابونه براى دفع بلعیدن هوا كه به فرانسه آن را (آئروفاژى ) مى گویند مفید است .
اسانس لیمو را به مقدار پنج تا ده قطره روى یك حبه قند و یا به عنوان شربت مصرف مى كنند.

مصارف خارجى لیمو
1- وقتى به زكام مغزى مبتلا شدید و یا سینوزیت داشتید چند قطره آب لیمو را در سوراخهاى بینى بچكانید و هر روز چند بار این كار را تكرار كنید.
2- وقتى مبتلا به خونریزى دماغ شدید یك تامپون از پنبه را در آب لیمو بخیسانید و در سوراخهاى بینى خود بگذارید.
3- براى معالجه بیمارى برفك دهان باید آب لیمو را با هل و آب مخلوط كنید و هر بار چند بار دهان را با آن بشویید.
4- وقتى مبتلا به آنژین شدید آب لیمو را بگیرید و در یك لیوان آب نیم گرم بریزید و با آن غرغره كنید.
5- وقتى مبتلا به بلفاریت شدید یك یا دو قطره آب لیمو را در چشم بچكانید چشم را به شدت خواهد سوزانید ولى باید مقاومت بكنید و از سوزش آن ناراحت نشوید.
6- وقتى درد میگرن شروع شد باید خود لیمو را به پیشانى گذاشت یا برشهاى لیمو را در دو طرف شقیقه جا داد.
7- اگر زخمهاى جلدى داشتید آب لیمو را روى آن بمالید.
8- وقتى گوش شما صدا كرد و سوت زد چند قطره آب لیمو را در گوش ‍ خود بچكانید.
9- اگر ناخنهاى شما شكننده شده است و زود مى شكند باید شب و صبح مدت یك هفته آب لیمو را به آن بمالید و ماساژ دهید.
10- اگر پوست شما چرب است مقدارى پنبه را در آب لیمو بزنید و به صورت خود بمالید و بیست دقیقه بگذارید به همان حال بماند و بعد كرم یا پودر مخصوص صورت را بمالید.
11- براى معالجه جوشهاى قرمز صورت باید آب لیمو را كه كمى نمك به آن اضافه شده و به صورت محلول در آمده به صورت خود بمالید.
12- براى برطرف كردن چین و چروك پوست باید محلول شستشوى صورت را دو بار در هفته از آب لیمو ترتیب دهید، محلول شستشوى صورت با آب لیمو برق و لطافت خاصى به چهره مى بخشد.
13- براى این كه همیشه دستهاى نرمى داشته باشید آب لیمو را با گلیسرین و اودكلن به اندازه مساوى مخلوط كنید و این مخلوط را به دستهاى خود بمالید.
14- براى این كه دندانهاى سفیدى داشته باشید هفته اى یك بار با آب لیمو دندانهاى خود را مسواك كنید.
15- اگر پاهاى شما خسته و حساس شده است با دمكرده تیول آن را بشویید و حمام دهید و بعد با آب لیمو آن را مالش دهید.

با لیمو چه كارهایى مى توان كرد؟
1- وقتى چرم سیاه و كثیف شده است و شما مى خواهید آن را پاك كنید یك لیمو را دو نیمه كنید نیمى از آن را با نمك درشت روى چرم بمالید تا پاك و براق شود.
2- براى این كه چیزهایى كه با نقره ساخته شده است پاك كنید باید یك برش لیمو را به آن بمالید و بعد با آب داغ بشویید و با پوست آهو آن را خشك كنید.
3- براى اینكه سنگهاى مرمر سفید بخارى را پاك كنید نصف لیمو را روى آن بمالید و مخصوصا در جایى كه خال و لكه افتاده است زیادتر بمالید و بعد با پارچه اى كه كمى روغن مایع به آن مالیده است بكشید و پاك كنید.
4- اگر لكه سیاهى روى پارچه سفید افتاده است كه مى خواهد آن را زایل كند باید دو برش لیمو را در پارچه اى بگذارید و آن پارچه را روى آن لكه بگذارید و اطوى داغ روى آن بگذارید تا لكه از بین برود، گاهى لازم است چند بار این كار تكرار شود.
5- براى این كه دستشویى خود را پاك كنید و خالها را از بین ببرید باید آب لیمو كه با نمك مخلوط شده است با پارچه اى به آن بمالید.
6- لكه هایى كه از سبزیها و یا میوه ها و یا مركب و جوهر روى انگشتان مى ماند با آب لیمو پاك مى شود.
7- براى اینكه بید را دفع كنید باید كیسه هایى را در قفسه هاى لباس خود آویزان كنید كه محتوى پوست خشك لیمو باشد.
همچنین براى اینكه مورچه ها را دفع كنید باید یك لیموى گندیده را در جایى كه مورچه ها هجوم آورده اند بگذارید.



پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز