وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

دیپلماتهای ایرانی به‌زودی‌آزاد می‌شوند

جلالی خبر داد:
دیپلماتهای ایرانی به‌زودی‌آزاد می‌شوند
جام جم آنلاین: مخبر کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آزادی دیپلماتهای ایرانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت که آزادی این دیپلمات‌ها در چارچوب توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا صورت خواهد گرفت که اجرای آن آغاز شده است .
کاظم جلالی در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق ورفتن آنان به پایگاه هایشان براساس موافقتنامه دوکشور آغاز شده است ، افزود: یکی از مفاد این موافقتنامه تحویل 20 هزار زندانی عراقی وغیرعراقی است که توسط نیروهای آمریکایی به اسارت گرفته شده بودند به دولت عراق است.

وی با اعلام اینکه دیپلماتهای ایرانی هم جزئی از این زندانیان هستند، گفت: طبیعتا در روزهای آتی که زندانیان به دولت عراق تحویل داده خواهند شد ، جمهوری اسلامی ایران نیز بزودی دیپلماتهای خود را پس خواهد گرفت.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی درخصوص تاخیر دولت عراق در آزادکردن دیپلماتهای ایرانی، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران معمولا در ارتباطاتی که با دولت عراق داشت ، همواره آزاد سازی دیپلماتهای خود را گوشزد می نمود ولی متاسفانه بدلیل نوع عملکرد یکسویه ایالات متحده که از موضع قدرت بود عملا چنین فضایی حتی برای آزادی زندانیان عراقی نیز فراهم نشده بود.

آمریکا طبق توافق با عراق از روز سه شنبه 30 ژوئن 2009 (9 تیر ) خروج از شهرهای عراق ، استقرار در پادگانها و تحویل امنیت شهرها به نیروهای عراقی را آغاز کرد ، طبق این توافق از همین تاریخ می بایست کلیه زندانیان در اختیار آمریکا در عراق از جمله دیپلمات های ایرانی و همچنین اماکن موجود تحت اختیار در این کشور را تحویل دولت عراق می شد .

نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق 21 دی ماه 1385 با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر اربیل در شمال عراق دیپلمات های مستقر در آن را ربودند.

مخبر کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بازداشت و جلب دیپلمات های تمامی کشورها را بر اساس همه پروتکل های بین المللی یک امر مذموم و نادرست خواند و گفت : چنین رفتار قبیحی که از سوی ایالات متحده صورت گرفت، برای همیشه درتاریخ ثبت وضبط خواهد شد.

وی در عین حال به رابطه تهران با واشنگتن اشاره نمود وخاطرنشان کرد: اما با این وجود براساس بیانات مقام معظم رهبری اگر تغییری در رفتار دولت آمریکا مشاهده شود ما هم طبیعتا رفتارمان را با آنها تغییر خواهیم داد.

جلالی با اظهار تاسف از اینکه ، آنچه که امروز درعرصه های مختلف ازسوی دولت ایالات متحده در رابطه با ایران ، منطقه ونظام بین الملل مشاهده می نمائیم حاکی از تغییر نیست، تصریح کرد: به نظر می رسد که واشنگتن در رابطه با تهران بایستی گامهای بلندتری را بردارد.


 

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز