وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

آسیب‌های استفاده از مواد آرایشی

 

به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیر حساسیت زا، ضد آكنه و ضد كومدون باشد كه محصول را كمتر حساسیت زا كند.
استفاده از مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست بخشی از عادات روزانه بیشتر مردم هستند. در كشورهای غربی بالغین بطور متوسط حداقل هفت محصول مراقبتی پوست را هر روز استفاده می‌كنند كه شامل عطرها، مرطوب كننده‌ها، ضد آفتاب‌ها، پاك كننده‌های پوست، محصولات مراقبت مو، دئودورانت‌ها، ضدعرق‌ها، محصولات آرایشی مو، محصولات آرایشی رنگی و محصولات آرایشی ناخن می‌شود.

 

بیشتر مردم مشكلات كمی از این محصولات را تجربه می‌كنند، اگر چه مشكلات می‌تواند یا از اولین استفاده‌های اندك و یا بعد از سال‌ها مصرف رخ دهد. همچنین بسیاری از مردم معمولاً می‌دانند كدام محصولات باعث مشكل می‌شوند اما عكس‌العمل‌های كشنده و شدید ممكن است نیازمند تشخیص مهارت‌های یك متخصص پوست باشد.

مشكلات ممكن ناشی از استفاده از محصولات آرایشی و محصولات مراقبتی پوست چیست؟ واقعیت این است كه عكس‌العمل نسبت به محصولات مراقبتی پوست می‌تواند شامل مشكلات ساده باشد و این بستگی به شرایط پوست یا پاسخ ایمنی فرد دارد.

درماتیت تماسی آلرژیك یك مشكل معمول است كه با مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست دیده می‌شود. بعضی مردم نسبت به یك ماده خاص یا مواد موثره یك محصول حساس هستند. آنها هر زمانی كه در تماس با این ماده موثره قرار گیرند واكنش نشان می‌دهند اگر چه ممكن است چندین روز طول بكشد تا علائم ظاهر شود و علائم شامل قرمزی (تورم) خارش و تاول‌های حاوی مایع باشد.

اما درماتیت تماسی تحریكی هم داریم. پوست سالم یك سد دفاعی عالی برای بیشتر موادی است كه در مواد آرایشی یافت می‌شوند. اگر پوست خیلی خشك یا زخمی باشد شكاف (محل باز) این سد دفاعی را كمتر موثر می‌سازد. سوختگی، خارش و قرمزی ممكن است علائم ناشی از تخریب یك محصول باشد. مواد شوینده و صابون‌های حمام و ضد عرق‌ها و مواد آرایشی چشمی، مرطوب كننده‌ها، محلول فر دائمی مو و شامپوها بیشترین تخریب كننده‌های پوستی هستند. حتی آب می‌تواند برای پوست خشك مخرب باشد.

عطرها، نگهدارنده‌ها، تركیباتی كه معمولاً در محصولات مراقبتی پوست و لوازم آرایشی یافت می‌شوند علل واكنش‌های حساسیتی به مواد آرایشی هستند. عطرها بیشتر از سایر تركیبات باعث درماتیت تماسی آلرژیك می‌شوند. بیشتر از 5 هزار نوع عطر مختلف در مواد آرایشی محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌شوند. عطرهایی با حساسیت‌زایی كمتر برای كمتر كردن این مشكل ایجاد شده‌اند.

به خاطر داشته باشید كه محصولی كه با عنوان unscexted بر چسب شده است ممكن است واقعاً حاوی عطر باشد كه به وسیله بقیه مواد معطر شیمیایی از بین رفته باشد. یك محصول باید با عنوانfragnence free (بدون ماده معطر) نشان داده شده باشد و یا without – perfume (بدون عطر) كه نشان دهد هیچ چیزی برای ایجاد بوی خوب اضافه نشده است. بعضی حساسیت‌ها به ماده معطر ممكن است زمانی رخ دهد كه پوست در مجاورت نور خورشید قرار گیرد.

اما نگهدارنده‌ها در مواد آرایشی و محصولات مراقبتی پوست دومین دلیل رایج مشكلات پوستی هستند. نگهدارنده‌ها از رشد قارچ‌ها و باكتری‌ها كه باعث عفونت پوستی می‌شوند جلوگیری می‌كند و محصولات را از اكسیژن و تخریب‌های نوری محافظت می‌كند. مواد آرایشی حاوی آب باید دارای بعضی از انواع نگهدارنده‌ها باشد. مصرف كنندگانی كه به یك نوع ماده نگهدارنده واكنش نشان می‌دهند لزوماً به بقیه حساسیت ندارند.

محصولات مراقبت پوست كدامند؟

محصولات مراقبت از پوست برای سالم نگه داشتن پوست طراحی شده‌اند و شامل پاك‌كننده‌ها، مرطوب كننده‌ها و ضد آفتاب‌ها هستند.

پاك كننده‌ها روغن و بقایای صابون را از روی پوست پاك می‌كند. آنها معمولاً خشك كننده و حاوی آب ، الكل، پروپیلین گلیكول، سالیسیلیك اسید می‌باشند. اینها ممكن است باعث خارش و سوختگی در افرادی با پوست خشك و حساس شوند.

مرطوب كننده‌ها مانع از دست دادن آب می‌شوند و این عمل را به وسیله پوشاندن پوست با مواد چرب كه باعث نگهداشتن آب می‌شود و به وسیله جذب آب به لایه خارجی از لایه داخلی پوست انجام می‌دهند.

پوست خشك باعث ترك و چروك‌های ریز می‌شود و سبب كاهش تأثیر این سد دفاعی، خارش و درد می‌شود. موادی كه از دست رفتن آب را كاهش می‌دهند یا متوقف می‌سازند حاوی پروترولاتوم و روغن‌های معدنی و لانولین می‌باشند. موادی كه سبب جذب آب در پوست می‌شوند شامل گلیسرول، پروپیلن گلیكول، پروتئین‌ها و بعضی ویتامین‌ها می‌باشند. این تركیبات ممكن است باعث واكنش حساسیت‌زایی شود.

ضد آفتاب‌ها هم شامل مواد شیمیایی‌اند كه نور را جذب یا منعكس و یا پراكنده می‌سازند. مواد شیمیایی جاذب نور شامل استرهای PABA، avobenzone، cinnamatce هستند كه می‌توانند باعث واكنش‌های حساسیت‌زا شوند. ضد آفتاب‌های فیزیكی حاوی ذرات بسیار ریز اكسید روی و دی‌اكسید تیتانیوم هستد كه نور را پراكنده ساخته و یا منعكس می‌كند. هیچ نوع حساسیت به ضد آفتاب‌های فیزیكی شناخته نشده است.

محصولات مراقبتی شخصی

محصولات مراقبتی شخصی كه باعث می‌شود مو و پوست تمیز و خوشبو بماند تمیز كننده‌های پوست، شامپوها و نرم‌كننده‌ها و دئودورانت‌ها و ضد عرق‌ها می‌باشند.

تمیز كننده‌های پوست شامل صابون‌ها، شوینده ها، ژل‌های دوش، كف‌های حمام، آلودگی‌ها و گرد و خاك و چربی‌های بدن هستند كه باكتری‌ها را از بین می‌برند. آنها از عفونت جلوگیری می‌كنند اما استفاده زیاد از این محصولات می‌تواند باعث خشكی پوست شود كه ایجاد پوسته ریزی، تخریب و خارش می‌كند.

افرادی با پوست خشك، بهتر است از شوینده‌های ملایم استفاده كنند و نیز دوش با آب خنك، كمترین تماس با آب و استفاده از یك مرطوب كننده بعد از حمام زمانی كه هنوز پوست مرطوب است می‌تواند مفید باشد.

شامپوها آلودگی و چربی را از روی پوست سر بر طرف می‌كند و موها را صاف و براق می‌نماید. حساسیت به شامپوها غیر‌معمول است چرا كه تماس با پوست بسیار كم است اما آنها می‌توانند هنگام آبكشی و عبور از روی پوست بدن مشكلاتی مثل خشكی پوست ایجاد كنند. چندین نوع شامپو وجود دارد:

شامپو بچه ملایم برای اینكه به چشم‌ها آسیبی نرساند. شامپوهای نرم كننده كه موها را به خوبی تمیز می‌كند و موها را صاف می‌كند. شامپو برای موی چرب كه روغن‌ها و چربی‌ها را از بین می‌برد و شامپو برای موهای آسیب‌دیده كه PH آنها برای جلوگیری از تخریب بیشتر تنظیم شده است.

نرم كننده‌ها بعد از شامپو كردن برای براق‌تر كردن موها، آسانتر شانه شدن و حالت گرفتن موها به كار می‌روند. آنها منبع معمول این حساسیت‌های پوستی نیستند اما آنها می‌توانند حاوی تركیبات معطر یا نگهدارنده‌ها باشند.

دئودورانت‌ها هم باعث كشتن باكتری‌ها می‌شوند و بوی مطبوعی دارند. ضد عرق‌ها از عرق كردن جلوگیری می‌كنند. تركیبات معطر در اسپری‌ها و تركیبات نمك‌های آلومینیوم در ضد‌عرق‌ها باعث مشكلات جدی می‌شوند. اگر این محصولات بر روی پوستی كه قبلاً آسیب دیده باشد استفاده شود و یا بلافاصله بعد از اصلاح پوست و یا اگر به طور گسترده زیر بغل پخش شوند باعث ایجاد مشكلات پوستی می‌شوند.

تركیبات رنگی آرایشی

تركیبات رنگی آرایشی بر روی پوست صورت، لب‌ها برای زیباسازی به كار می‌رود. مواد آرایشی صورت، آرایش (make up) برای رنگ كردن صورت به كار می‌روند. انتخاب مواد آرایشی صورت بسیار مهم است، زیرا آنها در تماس مستقیم با پوست برای مدت طولانی می‌باشد. به طور معمول مواد آرایشی صورت باید غیرحساسیت زا، ضد آكنه و ضد كومدون باشد كه محصول را كمتر حساسیت‌زا كند. محصول نباید منافذ را بپوشاند و باعث آكنه شود. مواد آرایشی حاوی ضد آفتاب باعث جلوگیری از سرطان و چروك می‌شود.

پلك حساس‌ترین قسمت پوست بدن می‌باشد. مواد آرایشی چشم شامل سایه چشم، خط چشم و ریمل است. مواد آرایشی حاوی آب (محلول یا قابل شستشو) راحت‌تر پاك می‌شوند. شستشو و مالش جدی چشم برای پاك كردن آرایش چشم لازم است كه ممكن است مخرب باشد. اغلب مواد آلرژی‌زا و مخرب می‌توانند با تماس چشم با انگشت به چشم وارد شوند.

مواد آرایشی چشم نباید بین افراد مشترك باشد و بهتر است كه هر سه یا چهار ماه عوض گردد، زیرا كه امكان آلودگی باكتریایی موجود است.

مواد آرایشی لب شامل رژ لب و بوم لب می‌باشند. آنها لب‌های ترك خورده و خشك را مرطوب می‌كنند و از آفتاب محافظت می‌كنند. بعضی از رنگ‌های طولانی مدت روی لب باعث درماتیت تماسی آلرژیك می‌شوند.

مواد آرایشی مو

ظاهر مو می‌تواند به وسیله مواد آرایشی مو عوض شود. به وسیله تغییر رنگ از طریق رنگ مو و یا شكل موها به وسیله فر دائم.

رنگ موهای موقت بعد از یك بار شامپو كردن شسته می‌شوند. رنگ‌های تدریجی مو تولید یك تغییر رنگ برای دو یا سه هفته می‌كنند. این رنگ‌ها معمولاً باعث ایجاد مشكل نمی‌شوند. رنگ موهای نیمه دائمی كه بعد از 4 تا 6 شستشو و رنگ‌های دائمی كه شسته نمی‌شود باعث حساسیت می‌شود. این محصولات بهتر است بر روی بخش كوچكی از پوست امتحان شود (پشت گوش و یا داخل آرنج 24 ساعت قبل از مصرف)

رنگ موهای دائمی موها را روشن‌تر یا تیره‌تر می‌كند. پرسولفات آمونیوم گاهی برای روشن كردن مو به كار برده می‌شود كه می‌تواند باعث contaet dermatitis شود. این ماده ممكن است باعث حساسیت ناگهانی مثل سرگیجه و سر درد هم شود.

فر دائمی موی صاف را مواج و فرفری می‌كند. یك محلول شیمیایی، پیوندهای شیمیایی را در موهای صاف می‌شكند و باعث ایجاد فر در مو می‌شود. این عمل می‌تواند مو را تخریب كند. موها نباید در معرض محلول بیش از هر 3 ماه قرار گیرند. اگر مایع فر برای مدت طولانی‌تر روی مو بماند بسیار قوی‌تر عمل می‌كند و موها را خشك می‌كند و بی رنگ می‌سازد و باعث شكنندگی مو می‌شود. تخریب پوست سر هم می‌تواند رخ دهد.

مواد آرایشی ناخن

مواد آرایشی ناخن برای رنگ كردن ناخن، افزایش طول ناخن به طور مصنوعی و یا افزایش مقاومت ناخن به كار می‌روند.

لاك ناخن باعث درماتیت تماسی آلرژیك می‌شود. شخصی كه به لاك ناخن حساسیت دارد ممكن است در انگشتان و پلك، صورت و گردن و جاهایی كه لاك ناخن زمانی كه در حال خشك شدن بوده تماس داشته دچار حساسیت شود. فرمالدئید یك تركیب آلرژی‌زا می‌باشد. افرادی با حساسیت به لاك ناخن می‌توانند لاك‌های hypoallergenic را كه بدونفرمالدئید هستند استفاده كنند. لاك‌های قرمز رنگ ممكن است باعث زرد رنگ شدن و یا بی‌رنگ شدن ناخن شوند.

كوتیكول از عفونت ناخن جلوگیری كرده و سلول‌های مولد ناخن را محافظت می‌كند پس بهتر است چیده یا كوتاه نشود.

افزایش طول ناخن ها ممكن است به وسیله ناخن‌های پلاستیكی كه كل ناخن یا انتهای ناخن را می‌پوشاند انجام شود. ناخن‌های مصنوعی با چسب‌هایی چسبانده می‌شوند كه حاوی methacrylate هستند كه یك ماده حساسیت‌زا می‌باشد. چسب‌های بدون Methacrylate ممكن است باعث شكاف و ترك ناخن شوند. جعبه‌های مخصوص ترمیم ناخن هم از این چسب‌ها استفاده می‌كنند.

استفاده طولانی مدت از ناخن‌های كاشته شده از آماده مصرف گرفته تا ناخن‌های كاشته شده برای استفاده طولانی مدت می‌تواند باعث واكنش‌های دردناك و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها، شل شدن ناخن‌ها و درماتیت شود. خانم‌هایی كه از ناخن‌های مصنوعی و كاشته شده استفاده می‌كنند برای زمان طولانی ممكن است مشاهده كنند كه ناخن‌های طبیعی آنها نازك‌تر و مات‌تر شده است. متخصصان پوست پیشنهاد می‌كنند ناخن‌های مصنوعی هم 3 ماه یك بار برداشته شوند و اجازه داده شود تا ناخن‌های طبیعی استراحت كنند.

Cosmeceuticals چه هستند؟

Cosmeceuticals محصولات مراقبت از پوست هستند كه برای تشدید و بهتر‌سازی آرایش و صاف كردن پوست طراحی می‌شوند. این محصولات ممكن است عملكرد پوست را بهبود بخشیده و از پیری پوست جلوگیری كنند شامل alphahydroxy مثل گلیكولیك اسید و بتاهیدروكسی اسید مثل سالسیلیك اسید.

هیدروكسی اسیدها پوسته اندازی پوست را افزایش می‌دهد (از بین بردن پوست مرده) ظاهر پوست را صاف‌تر و شفاف تر می‌كند و احساس نرمی را بیشتر می‌كنند. بعضی ویتامین‌ها مثل ویتامین A ممكن است ظاهر پوست را با بهینه كردن عملكرد پوست جوان‌تر سازد، اما آنها ممكن است پوست را خشك یا تخریب كنند و باید به طور مناسب استفاده شوند. متخصصین پوست می‌دانند این مواد چگونه باید استفاده شوند و می‌توانند رهنمودهایی برای بهترین راه داشتن پوست سالم به بیماران ارائه نمایند.

ضد آفتاب‌ها از پیری پوست ناشی از نور آفتاب و سرطان پوست ناشی از آفتاب جلوگیری می‌كنند و بهتر است برای همه افراد با هر نوع پوستی به طور مناسب استفاده شوند.

آنچه كه یك متخصص پوست انجام می‌دهد

مواد آرایشی و محصولات مراقبت از پوست بخشی از نیازهای روزانه افراد هستند. اگر مشكلی ایجاد شود یك متخصص پوست می‌تواند مشكل را تشخیص دهد و درمان كند.

Patch – test ممكن است برای تشخیص به كار رود اگر حساسیت به تركیبی در یك محصول وجود داشته باشد متخصص پوست می‌تواند به شما توصیه كند چه محصولاتی برای شما مناسب و چه محصولاتی نامناسب است. آنها همچنین می‌توانند به پرسش‌های شما پاسخ دهند و اطلاعات عمومی در مورد مواد آرایشی مناسب و محصولات مراقبت پوستی ایمن به شما بدهند.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره