وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وجود پتاسیم در این ماده غذایی

وجود پتاسیم در این ماده غذایی
کارشناس ارشد تغذیه انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: مصرف گوجه فرنگی سبب جلوگیری از ابتلا و یا مبارزه با دست کم ۱۰ بیماری مانند دیابت نوع ۲، حملات قلبی، گرفتگی‌های عروق، انواع سرطان مانند سرطان پوست و پروستات، چاقی مفرط، بیماریهای مزمن مانند روماتیسم، افسردگی، بیماریهای عفونی و یبوست می‌شوداین ها را می دانستیدمنیره دادخواه افزود: مصرف مستمر گوجه فرنگی، فرآورده‌ها و عصاره‌های آن به دلیل دارا بودن خواص بی شمار مانند ویتامین C، کمک زیادی به حفظ و احیای سلامت افراد می‌کند.

به طور مثال این گیاه به دلیل ویتامین C بسیار موجب رقیق کردن خون و پلاکت های آن و درنتیجه جلوگیری از چسبندگی و ایجاد لخته خون در رگها و قلب می‌شود. وی اظهار داشت: استفاده منظم از این ماده غذایی در روز به سلامت قلب وعروق کمک کرده و از بروز حملات قلبی می‌کاهد. به گفته دادخواه، گوجه فرنگی از سبزیجات پر مصرف تابستانی است که سرشار از ویتامین C، املاح معدنی، پتاسیم، فیبر غذایی، رنگ دانه گیاهی و لیکوپن است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی است. لیکوپن در گوجه فرنگی تازه با مقدار فراوان یافت می‌شود. مصرف این ماده در حفاظت در برابر سرطان بسیار موثر است و به پیشگیری از  سرطان کمک می‌کند. وی افزود: همچنین وجود لیکوپن در این سبزی به سلامت پروستات در مردان کمک کرده به طوری که توصیه می‌شود مردان گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن را به طور روزانه مصرف نمایند تا از بروز سرطان پروستات در امان باشند.

دادخواه گفت: در طب سنتی گوجه فرنگی و عصاره‌های آن به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدان وضد التهاب آن از بروز برخی بیماری‌های مزمن و التهابی مانند روماتیسم پیشگیری می‌کند. دادخواه با اشاره به اینکه گوجه فرنگی را هم به‌صورت خام و پخته می‌توان مصرف کرد گفت: مصرف پخته گوجه فرنگی در جذب رنگ دانه‌های آن بسیار موثر است و حرارت دادن به گوجه فرنگی و یا کمی تفت دادن در روغن به جذب بهتر رنگ دانه‌های لیکوپن کمک می‌کند. وی توصیه کرد: برای استفاده از ویتامین‌ها و خواص مفید آنها باید گوجه فرنگی را به محض برش زدن مصرف کرد، زیرا این ماده غذایی پس از برش زدن با اکسیژن هوا ترکیب شده و خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ویتامین C آن از بین می‌برد.

کارشناس ارشد تغذیه انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور افزود: وجود پتاسیم در این ماده غذایی به کنترل فشار خون کمک می‌کند و به‌عنوان یک میان‌وعده بسیار مناسب برای همه افراد در سنین مختلف توصیه می‌شود. این سبزی برای افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند نیز مناسب است.