وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

ده گلزن برتر تاریخ پرسپولیس

ده گلزن برتر تاریخ پرسپولیس

ده گلزن برتر تاریخ پرسپولیس

 
علیرضا نیکبخت واحدی که در سه فصل اخیر بهترین گلزن پرسپولیس بود، در فصل جدید لیگ برتر با پیراهن تراکتورسازی تبریز به میدان خواهد آمد. نیکبخت طی سه فصل حضور در پرسپولیس با گلزنی های پیاپی خود را به جایگاه دهم برترین گلزنان تاریخ پرسپولیس رساند. جدایی این بازیکن بهانه ای شد تا عملکرد 10 گلزن برتر تاریخ پرسپولیس را زیر ذره بین ببریم .
 
1. فرشاد پیوس (153 گل)
برترین گلزن تاریخ پرسپولیس از سال 1370 این رکورد را در اختیار دارد و به نظر میرسد تا یکی دو دهه اینده هم این رکورد همچنان به نام آقای گل همه ادوار تاریخ پرسپولیس باشد. پیوس در 212 بازی موفق به زدن 153 گل شد که میانگین وی 72/0 گل در هر بازی است که این بهترین میانگین در بین گلزنان برتر تاریخ باشگاه است. فرشاد 9 گل خود را از نقطه پنالتی به ثمر رساند و از سال 65 تا 76 بارها آقای گل مسابقات مختلف شد. پیوس یکی از برترین مهاجمان در تاریخ فوتبال ایران محسوب میشود.
 
2.علی پروین (95 گل)
تا قبل از ظهور پیوس، پروین بهترین گلزن تاریخ پرسپولیس محسوب می شد که در 278 بازی موفق به زدن 95 گل شده بود. پروین 20 گل خود را از نقطه پنالتی به ثمر رسانده و با این امار بهترین پنالتی زن تاریخ پرسپولیس به شمار میرود. پروین در همه مسابقات مختلف پرسپولیس حضور داشته و فقط در کارنامه وی جای بازی آسیایی خالی است. در بین 10 گلزن برتر تاریخ پرسپولیس فقط یک هافبک قرار دارد که ضربات آزاد و پنالتی او در دهه پنجاه و شصت زبانزد همگان بود.
 
3. صفر ایرانپاک (74 گل)
مرحوم ایرانپاک بهترین گلزن سرخپوشان در دهه پنجاه بود که در 143 بازی موفق به ثمر رساندن 74 گل شد که با این حساب میانگین گلزنی وی 52/0 گل در هر بازی بود که پس از پیوس و دایی سومین رکورد برتر در این زمینه است. ایرانپاک از سال 49 تا 59 به مدت 11 سال در پرسپولیس توپ زد و رکورد 7 گل وی در دربی هنوز در تاریخ فوتبال ایران ماندگار است. ایرانپاک 45 گل نیز در لیگ تخت جمشید زده است که تا چند سال پیش یکی از رکوردهای برتر گلزنی در تاریخ لیگ ایران بود.
 
4. ناصر محمدخانی (59 گل)
آقای گل تهران در سال 60 که با پیراهن بانک ملی ان را بدست آورد، از سال 61 تا 72 به تناوب در پرسپولیس توپ زد و البته بهترین سالهای فوتبال خود را در قطر سپری کرد. محمدخانی در سالهایی در پرسپولیس بازی می کرد که سالی نهایتا 20 تا 25 بازی برگزار می شد. گلزن قهار پرسپولیس در نیمه اول دهه 60، در 152 بازی موفق به زدن 59 گل شد و یکی از برترین مهاجمان فوتبال ایران در دهه شصت بود.
 
5.علی دایی ( 43 گل)
قطعا اگر دایی تمام دوران فوتبال خود را در پرسپولیس سپری می کرد اکنون رکورد پیوس را شکسته بود و آقای گل تاریخ پرسپولیس لقب میگرفت. دایی با میانگین گلزنی 6/0 گل در هر بازی پس از پیوس بهترین آمار را دارد و در 71 بازی موفق به زدن 43 گل شده است. البته 6 گل دایی از ضربات پنالتی بوده است. برترین گلزن تاریخ فوتبال ملی جهان فقط 3 فصل و نیم در پرسپولیس بازی کرد و در فصل 82 نیز اقای گل لیگ برتر شد.
 
6. مجتبی محرمی (41 گل)
چپ پای سابق پرسپولیس در دهه هفتاد که بیشتر اوقات در پست دفاع چپ بازی میکرد، بهترین مدافع گلزن تاریخ پرسپولیس محسوب می شود که در 174 بازی موفق به زدن 41 گل شده است. محرمی 15 گل خود را از نقطه پنالتی به ثمر رسانده که پس از پروین دومین پنالتی زن برتر تاریخ پرسپولیس محسوب میشود. البته او ضربات پنالتی مهمی را از دست داده است که برخی از انها مثل بازی مقابل عربستان یا پوهانگ سرنوشت ساز بوده اند. محرمی در میان 10 گلزن برتر تاریخ پرسپولیس پایین ترین میانگین گلزنی را دارد که البته این به پست بازی او بر میگردد.
 
7. محمود خوردبین (40 گل)
سرپرست فعلی سرخپوشان که رکوردار حضور در این باشگاه است، تنها گلزن در میان ده گلزن برتر تاریخ پرسپولیس است که هیچگاه پشت ضربه پنالتی قرار نگرفته است. خوردبین از سال 48 تا 58 پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد و در 149 بازی موفق به زدن 40 گل شد. محمود خوردبین در سال 58 و در 31 سالگی کفشهایش را اویخت و از زمان تاکنون به جز چند سال ، به عنوان سرپرست پرسپولیس انجام وظیفه کرده است.
 
8. ادموند بزیک (40 گل)
گلزن برتر پرسپولیس در سالهای 74 تا 78 ، هنوز رکوردار گلزنی در تاریخ لیگ ایران است و طی 6 فصل حضور در پرسپولیس موفق به زدن 40 گل در 133 بازی شد. ادو پس از پرسپولیس راهی سپاهان شد و با گلزنی های پیاپی خود رکوردار گلزنی در لیگ شد که البته رکوردش در فصل جدید خواهد شکست.
 
9. حسین کلانی (36 گل)
بهترین گلزن پرسپولیس در سالهای اولیه حیات این باشگاه بود که خیلی زود از فوتبال خداحافظی کرد. حسین کلانی که سابقه دو عنوان آقای گلی در لیگهای 49 و 50 را دارد، طی 70 بازی موفق به زدن 36 گل شد که به عبارت دیگر در هر بازی نیم گل به ثمر رسانده است که یکی از میانگین گلزنی های برتر تاریخ پرسپولیس است. کلانی فقط یک بار از نقطه پنالتی گلزنی کرد و بیشتر گلهای خود را نیز در لیگ به ثمر رسانده است.
 
10.علیرضا واحدی نیکبخت (34 گل)
نیکبخت در تابستان 85 به پرسپولیس پیوست و طی سه فصل حضور در این تیم موفق به زدن 34 گل در 101 بازی شد که با این امار وی بهترین گلزن سرخپوشان در 3 سال اخیر بوده است. نیکبخت 26 گل در لیگ، 2 گل در آسیا و 6 گل نیز در جام حذفی به ثمر رساند. او به طور متوسط در هر فصل 11 گل به ثمر رساند و موفق شد تا نام خود را در جایگاه دهم گلزنان تاریخ پرسپولیس ثبت کند. در حال حاضر نزدیکترین نفرات به نیکبخت برای تصاحب جایگاه دهمی، کریم باقری با 30 گل، علی کریمی با 23 گل و محسن خلیلی با 20 گل هستند.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره