وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نگاهی به برگزاری مراسم شب هالووین

مراسم سنتی شب هالووین در كشور ایتالیا، بهانه‌ای شیرین و هیجان انگیز برای تفریح و سرگرمی كودكان و نوجوانان و فرصتی است برای بزرگترها تا با رفتن بر مزار درگذشتگان، یادی از عزیزان خفته در خاك خود كنند.

هالووین ( ‪ ) Halloween‬یكی از معروف‌ترین مراسم سنتی در مغرب زمین با بیش از دو هزار سال قدمت است.

همه ساله در اغلب كشورهای غربی در شب ‪ ۳۱‬اكتبر ( شب‪ ۱۱‬آبان ) یعنی شب هالووین، معمولا كودكان و نوجوانان لباس‌های عجیب و غیر مرسوم می‌پوشند و مانند مراسم سنتی شب چهارشنبه سوری در ایران، برای گرفتن آجیل و شكلات به درب منازل همسایگان می‌روند.

یكی از نمادهای هالووین یك كدو تنبل تو خالی است كه برای آن دهان و چشم درست كرده و با روشن كردن شمع در داخل آن، هیبتی ترسناك ایجاد می‌كنند .

مراسم هالووین، بیان‌كننده اعتقاد پیشینیان مردمان مغرب زمین به جهان آخرت است.

آخرین روز ماه اكتبر یعنی روز هالووین یا روز همه مقدسین نام دارد .

بنیانگذاران این مراسم كه به صورت جشن برگزار می‌شود، قوم سلتی بودند كه پیش از میلاد مسیح در سرزمین ایرلند و شمال فرانسه زندگی می‌كردند. بنا براعتقاد قوم سلتی، آغاز سال نو میلادی اول ماه نوامبر است و با این اعتقاد ، آخرین شب سال یعنی شب سی و یكم اكتبر را زمان یادبود ارواح درگذشتگان قرار دادند و به این ترتیب مراسمی برپا می‌كردند .

در این مراسم مردم به دور هم جمع می‌شدند، آتش می‌افروختند، قربانی می كردند و هر كس هر غذایی داشت با دیگران تقسیم می‌كرد و همگی بر سر یك سفره می‌نشستند، زیرا بر این باور بودند كه در این شب راه میان دو جهان باز می‌شود و ارواح درگذشتگان آنان نیز در این جمع حاضر می‌شوند و ارتزاق می‌كنند . پس كسانی كه با سخاوت بیشتری در این مراسم شركت می كردند، مورد شفاعت درگذشتگان قرار می‌گرفتند و تا پایان آن سال از گزند بدی‌ها و بلاها مصون می‌ماندند.

از دیگر مراسمی كه در این شب انجام می‌شد، می‌توان به پوشیدن لباس‌هایی از پوست سر حیوانات، پیشگویی توسط كشیشان، خوردن سیب كه سمبل پومانا ( الهه میوه و درخت) بود و بردن باقیمانده‌های آتش و خاكستر به خانه‌ها با این نیت كه آنها را از بدی‌ها و از سرمای زمستانی كه در پیش است در امان می دارد اشاره كرد .

در پایان شب هالووین روحانیون مسیحی با شب زنده داری و دعا و نیایش آخرین شب سال را به پایان برده و ارواح مقدس را از برزخ به بهشت رهمنون می كردند.

به نظر می‌رسد، امروزه در بیشتر كشورهای غربی، از مراسم سنتی – آیینی هالووین فقط یك نام باقی مانده است و خانواده‌ها این مراسم را بیشتر به صورت یك جشن و مراسمی فانتزی برگزار می‌كنند و از آن باورهای اولیه و مراسم خاص این ایام، جز در معدودی از مناطق غیر شهری در برخی از كشورهای غربی، چیزی باقی نمانده است .

شاید بیشترین ارزش این مراسم در این باشد كه فردای شب هالووین، مردم به زیارت اهل قبور رفته و یادی از عزیزان درگذشته خود می‌كنند.


پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره