وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

کشف قسمتی از مریخ که همانند زمین است (عکس)

کشف قسمتی از مریخ که همانند زمین است (عکس)
آزمایشگاه تصویری گودارد ناسا با تهیه یک انیمیشین، نمایی از سیاره مریخ باستانی در صورت جریان داشتن آب را به تصویر کشیده است که بسیار جالب است.مریخ کنونی یک بیابان خشک و سرد است، اما دانشمندان معتقدند که سیاره سرخ در حدود چهار میلیارد سال قبل شباهت زیادی به وضعیت کنونی زمین داشته و سیاره یی سبز و مرطوب بوده است.
 
کشف قسمتی از مریخ که همانند زمین است (عکس)

برای ساخت این انیمیشن از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ناسا استفاده شده است که نشان می‌دهد، مریخ در روزگار تاریخچه باستانی خود دارای دریاچه‌ها و آبراه‌های متعددی بوده است.دکتر «جوزف گربووسکی» از محققان مرکز پرواز فضایی گودارد تأکید می کند: ساختارهای کانال مانندی بر سطح مریخ وجود دارند که مانند زمین در اثر فرسایش توسط جریان آب شکل گرفته‌اند.
 
فضای داخلی برخی از دهانه‌های برخوردی بر سطح مریخ، دارای الگوهایی مشابه دهانه دریاچه‌ها هستند که اتصال کانال‌هایی از آب جاری بداخل دریاچه در اطراف آن دیده می‌شود.دهانه‌های برخوردی کوچک به مرور زمان از بین رفته‌اند و دهانه‌های بزرگتر نشانه‌هایی از فرسایش توسط آب در 3.7 میلیارد سال قبل را نشان می‌دهند. مواد معدنی بر سطح مریخ وجود دارند که تنها در حضور آب به شکل مایع تولید می‌شوند.
 
کشف قسمتی از مریخ که همانند زمین است (عکس)

تخمین مقدار آب مورد نیاز برای توضیح این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که لایه یی به عمق نیم کیلومتر از آب، سطح این سیاره را در برگرفته بود.با جریان داشتن آب بر سطح این سیاره در چند میلیارد سال قبل، جو مریخ گرمتر بوده و ابرها در آسمان دیده می‌شدند که این وضعیت شامل آب و هوای گرم و مرطوب، شباهت زیادی با جو کنونی زمین دارد.
 
اما سیاره سرخ پس از حدود چهار میلیارد سال به بیابانی خشک و سرد تبدیل شده است و آسمان آبی باستانی آن به رنگ قهوه‌یی مایل به زرد تغییر رنگ پیدا کرده است؛ این آب و هوای ناشناخته امکان حضور طولانی مدت انسان در مریخ را با چالش مواجه می‌سازد.
 
کشف قسمتی از مریخ که همانند زمین است (عکس)

این ویدئو یکی از پیچیده‌ترین انیمیشن‌هایی است که توسط ناسا طراحی شده و بهترین چشم‌انداز را از وضعیت مریخ باستانی ارائه می‌کند.انیمیشن با نمایی از مأموریت کاوشگر جدید مریخ ناسا پایان می‌یابد؛ کاوشگر MAVEN با هدف بررسی جو سیاره سرخ طی هفته جاری راهی فضا شده و سپتامبر 2014 به این سیاره خواهد رسید.