وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

نظر سه معصوم درباره ی اعتکاف

– حضرت سلیمان :

مرحوم علاّمه مجلسی به نقل از مرحوم طبرسی آورده است كه: «ان سلیمان كان یعتكف فی مسجد بیت المقدس السنه و السنتین و الشهر و الشهرین و اقل و اكثر یدخل فیه طعامه و شرابه ویتعبد فیه.» ترجمه: براستی سلیمان همیشه در مسجد بیت المقدس به مدت یك سال یا دو سال و یا یك ماه و دو ماه، اعتكاف می كرد و غذا و آب خود را به آنجا می برد و در آنجا به عبادت می پرداخت در ادامه این روایات آمده است كه حتی مرگ سلیمان (ع) در همان جا و درحال اعتكاف اتّفاق افتاد این عمل.

– حضرت مریم (ع)

«آن گاه كه فرشته الهی به ملاقات حضرت مریم آمد او از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا به مكانی خالی و فارغ از هر گونه دغدغه به راز و نیاز با خدای خود بپردازد و چیزی او را از یاد محبوب غافل نكند. به همین جهت، طرف شرق بیت المقدس را كه شاید محلی آرامتر و یا از نظر تابش آفتاب پاكتر و مناسبتر بود برگزید.»«مرحوم علاّمه طباطبایی (ره) می فرمایند: «هدف حضرت مریم (ص) از دوری نمودن از مردم، روی آوردن به سنت اعتكاف بوده است.»

– پیامبر اكرم (ص)

«در دوران جاهلیّت و پیش از بعثت حضرت رسول اكرم (ص) گروهی از مردم حجاز از جمله پیامبر اكرم (ص) و اجداد بزرگوارشان به دین حنیف ملتزم بودند. آنها نیز گاهی در كوه ها و غارها به تحنّت و عبادت خداوند یكتا می‏پرداختند و اعتكاف به عنوان یك عمل عبادی، رایج بود. و حضرت محمد (ص) كه هنوز مبعوث به رسالت نشده بودند هر سال چند ماه را در غار حرا اعتكاف می كردند. ولی اعتكاف در اسلام با احكام و شرایط جدید، توسط شخص پیامبر اكرم (ص) عملاً ترویج شد،

 
لذا حضرت در دهه آخر ماه رمضان همیشه معتكف بود.»همچنین جایگاه و اهمیت اعتكاف در نزد پیامبر گرامی اسلام (ص) را باید در برخورد ایشان با این سنت اسلامی دریافت. در روایات معتبر آمده است كه بعد از جنگ بدر كه در ماه مبارك رمضان واقع شده بود و پیامبر اكرم (ص) در آن سال اعتكاف نكردند و در دهه آخر ماه رمضان سال بعد، معتكف شدند یك دهه برای همان سال و یك دهه هم برای قضای سال قبل این عمل عبادی را انجام دادند.«در صحیح بخاری و سنن ابن ماجد روایت شده است كه عمر به حضرت رسول (ص) گفت: در دوران جاهلیت نذر كرده بودم شبی را در مسجد الحرام اعتكاف كنم،
 
حضرت رسول به او فرمود تا به نذر خود وفا كند.»«از اینكه پیامبر اكرم (ص) پیش از هجرت در مسجد الحرام اعتكاف كرده باشد، اطلاعی در دست نیست، ولی پس از هجرت به مدینه، بنا به روایت امام صادق (ع) اولین بار در دهه اول ماه رمضان، سال بعد در دهه دوم و سال بعد در دهه سوم همان ماه در مسجد معتكف گردید.»حضرت علی (ع) در خصوص اعتكاف پیامبرگرامی اسلام (ص) می فرمایند: «فلم یزل یعتكف فی العشرالا و اخر من رمضان حتی توفاه الله. ترجمه: پس پیامبر اكرم (ص) همیشه در دهه آخر ماه رمضان در حال اعتكاف بود تا آن وقت كه خداوند جان او را گرفت».