وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وظیفه دیسک بین مهره ای چیست؟

دیسک همانند بالشتکی است که چون قابلیت جذب و دفع آب را دارد، وظیفه لغزنده کردن و یا به عبارتی روغن کاری بین مهره ها را برعهده دارد. بدون وجود دیسک، مهره ها که از جنس استخوان است، قابلیت خم شدن و چرخیدن روی یکدیگر را ندارد. دیسک از نظر آناتومیک از دو بخش تشکیل شده است. هسته ژلاتینی که در وسط قرار گرفته و حلقه فیبری که در حاشیه هسته ژلاتینی است. دیسک در هنگام فشار عمودی آب خود را از دست می دهد و در هنگام استراحت دوباره آب جذب می کند و به ارتفاع اولیه باز می گردد. به همین دلیل به طور معمول صبح هنگام برخاستن از بستر، قد انسان حدود یک و نیم سانتی متر بلندتر از پایان روز و هنگام خوابیدن است. اما سوالی که پیش می آید این است که فتق دیسک کمر چیست؟
 
فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر باعث می شود رشته های فیبری به علت ضربات و فشارهای مکانیکی مداوم یا ناگهانی پاره شود و هسته وسط دیسک بیرون بزند و به ریشه های عصبی مجاور فشار وارد شود که به آن درد عصب سیاتیک گفته می شود. دیسک در این شرایط، قدرت جذب و دفع آب خود را از دست می دهد و دیگر خاصیت لغزندگی ندارد. این متخصص به علایم این بیماری اشاره می کند و می افزاید:
 
نخستین نشانه بیماری فتق دیسک بین مهره ای درد خفیف است.این درد با سرفه، عطسه و فعالیت تشدید و با استراحت کمتر می شود یا بهبود می یابد.شروع درد بسیار شدید همراه با اسپاسم است. سایر علایم حسی، حرکتی و رفلکس فتق دیسک بین مهره ای بستگی به شرایط جسمی فرد یا میزان ضایعه دارد.وقتی ریشه عصب سیاتیک درگیر می شود، درد در پشت ناحیه سُرین است و تا ساق و پاشنه پا نیز انتشار می یابد. فتق دیسک بین مهره ۳و۴ کمری، سبب درد در کشاله ران و از بین رفتن رفلکس زانو می شود.
 
دیسک های شدید و پیشرفته ممکن است باعث فلجی غیرقابل برگشت مانند افتادگی پا شود. نکاتی که در گرفتن شرح حال این بیماران باید به آن توجه کرد،این است که نوع و محل درد کجاست؟ آیا درد در اندام های تحتانی ادامه می یابد؟ درد چه زمان آغاز می شود و چه زمان کاهش می یابد؟ آیا فعالیت و استراحت تغییری در شدت درد به وجود می آورد؟ شغل بیمار چیست؟ آیا بیمار ورزش خاصی می کند؟ آیا کمردرد با بلندکردن جسم سنگین به وجود آمده است؟ آیا بیمار در اندام تحتانی احساس گزگز و مورمور شدن می کند؟ وضعیت اجابت مزاج و کنترل ادرار بیمار چگونه است؟

آیا بیمار به تازگی دچار تب، لرز و کاهش وزن شده است؟ آیا تاریخچه ای از سقوط، ضرب خوردگی یا بیماری های بدخیم وجود دارد؟ عوامل ایجاد کننده فتق دیسک بین مهره ای چیست؟ به طور کلی در طول زندگی میکروتروما یا آسیب های خفیف به ستون فقرات بر اثر بلند کردن اجسام سنگین و نشستن نامناسب و طولانی مدت وارد می شود که به پارگی جدار دیسک منجر می شود.این پارگی به بیرون زدگی لایه ژلاتینی از حلقه فیبری می انجامد.در موارد خفیف این ناراحتی ممکن است با درمان دارویی بهبود پیدا کند اما در موارد شدید نیاز به عمل جراحی وجود دارد.دکتر قباد، به نقش ورزش در بهبود این بیماری می پردازد و می افزاید: ورزش های سنگین مانند وزنه برداری و کشتی در ایجاد فتق دیسک کمر نقش دارد. اما حرکت های نرم و آرام ورزشی مانند شناکردن،

 
پیاده روی و دوچرخه سواری در تقویت اطراف ستون فقرات موثر است.فیزیوتراپیست ها ورزش هایی را به بیماران مبتلا توصیه می کنند که برای درمان و پیشگیری از کمردرد بسیار موثر است. به این حرکات «حرکات ویلیامز» می گویند که حدود ۸-۷حرکت است که معمولاً به صورت یک بروشور یا دفترچه به بیمار می دهند، حرکت هایی که بیمار می تواند در خانه انجام دهد.دردهای سیاتیک و کمردرد با استراحت، مصرف دارو، فیزیوتراپی، بازتوانی و ورزش های آبی مانند شنا و راه رفتن در آب بهبود می یابد. معمولاً استراحت طولانی مدت تجویز نمی شود.پزشک در موارد ضروری دارویی شامل داروهای ضددرد، داروهای شل کننده عضلات و دسته ای از ویتامین های گروه B مانند B۱ تجویز می کند. پس از کاهش درد، بیمار می تواند از فیزیوتراپی یا آب درمانی بهره ببرد و توان خود را به دست بیاورد.