وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

وکیل ملکی، هزینه وکیل ملکی تهران

قرص‌های ضد بارداری موثر در پیشگیری از ابتلا به سرطان تخمدان

یک جراح زنان با بیان این که سرطان تخمدان در میان سرطان‌های دیگر یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر زنان به شمار می‌آید، افزود: مصرف طولانی مدت قرص‌های ضد بارداری و همچنین تعداد بارداری‌ها در پیشگیری از سرطان تخمدان نقش موثری دارند.
منصور اشرف‌نیا، جراح زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در مورد سرطان‌های تخمدان گفت: در میان سرطان‌ها، سرطان تخمدان یکی از شایع‌ترین علت مرگ و میر در زنان است که بیشتر در سنین بالای ۵۰ سال ظاهر می‌شود. این در حالی است که ممکن است در سنین میانسالی نیز ایجاد شود.
دکتر اشرفی‌نیا با اشاره به عوامل موثر در ایجاد سرطان تخمدان گفت: در درجه اول وراثت در ایجاد سرطان‌های تخمدان نقش دارد. همچنین زنانی که به مدت طولانی زمینه‌ نازایی دارند و یا از روش‌هایی به غیر از قرص از بارداری جلوگیری می‌کنند نیز در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.
وی در این باره ادامه داد: افرادی که به نابسامانی‌های هورمونی به خصوص عدم تعادل در میزان هورمون‌های زنانه دچار هستند نیز در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار می‌گیرند. عوامل محیطی و عوامل نژادی نیز در این زمینه موثر است. همچنین سرطان در قسمت‌های دیگر بدن می‌تواند تخمدان‌ها را در نیز درگیر کند. به عنوان مثال به دنبال ابتلا به سرطان سینه ممکن است تخمدان‌ها هم سرطانی شوند.
دکتر اشرفی‌نیا در ادامه به نقش قرص‌های ضد بارداری در عدم ابتلا به سرطان تخمدان اشاره کرد و گفت: مصرف طولانی مدت قرص‌های ضد بارداری، معمولا بیشتر از پنج سال، می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان تخمدان موثر باشد. همچنین تعداد بارداری‌ها نیز در عدم ابتلا به این بیماری نقش دارند. به طوری که نازایی می‌تواند یکی از علل ابتلا به سرطان تخمدان باشد.
این عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در توضیح انجام معاینات لازم برای تشخیص سرطان در تخمدان‌ها گفت: سرطان در تخمدان‌ها با معاینه تشخیص داده می‌شود. در این موارد اندازه‌گیری یک سری مارکرهای شیمیایی می‌تواند تا حدودی در تشخیص سرطان تخمدان موثر باشد. همچنین در این زمینه سونوگرافی به ویژه سونوگرافی واژینال نیز استفاده می‌شود. به طور کلی تشخیص سرطان تخمدان بوسیله‌ معاینات بالینی معمولا در مراحل پیشرفت بیماری امکان‌پذیر است.
وی در مورد علایم سرطان‌ تخمدان گفت: اغلب سرطان‌های تخمدان علایم خاصی ندارند و معمولا علایم بیماری زمانی ظاهر می‌شود که بیماری پیشرفت کرده است. این در حالی است که در افراد مسن، آب آوردن شکم و در نتیجه بزرگی شکم می‌تواند علامتی از این بیماری باشد. همچنین در صورتی که تخمدان‌ها فعالیت هورمونی هم داشته باشند ممکن است بیمار خونریزی‌های غیرطبیعی داشته باشد. این در حالی است که در سنین پایین معمولا تشخیص زودرس بیماری امکان‌پذیر نیست.
این جراح زنان درباره‌ درمان سرطان تخمدان گفت: درمان سرطان‌ تخمدان معمولا به صورت جراحی است. در سنین بالا هم رحم و هم تخمدان‌ها برداشته می‌شوند و برحسب این که فرد به چه نوع سرطان تخمدانی مبتلا بوده است به طور عمده پس از جراحی شیمی درمانی انجام می‌شود.
وی در ادامه گفت: اخیرا تحقیقاتی در زمینه‌ نقش مصرف داروهای درمان نازایی در ابتلا به سرطان تخمدان صورت گرفته است که بر این اساس گفته می‌شود داروهای تحریک تخمک‌گذاری در طولانی مدت می‌تواند از عوامل ابتلا به سرطان در سنین بالا باشد.
دکتر اشرفی‌نیا در پایان با اشاره به عوارض برداشتن تخمدان‌ها گفت: با توجه به غیر فعال شدن تخمدان‌ها در سنین بالا، برداشتن آنها عوارضی را ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که یائسگی زودرس در میان سالی از عوارض برداشتن تخمدان‌ها است.

 

پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره

روانشناسی آنلاین ، خدمات مشاوره